Gissan Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei! Har mange programmer installert på windows-disken på maskinen min. Ettersom jeg bruker Ubuntu mest, ønsker jeg å spille cs fra Ubuntu. Cs er installert på Windows-disken. Jeg får ikke tilgang til disken, og får denne meldingen: Kan ikke montere valgt volum feil: enheten «/dev/sda1» kan ikke fjernes feil: kunne ikke kjøre pmount. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Carro917 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei! Har mange programmer installert på windows-disken på maskinen min. Ettersom jeg bruker Ubuntu mest, ønsker jeg å spille cs fra Ubuntu. Cs er installert på Windows-disken. Jeg får ikke tilgang til disken, og får denne meldingen: Kan ikke montere valgt volum feil: enheten «/dev/sda1» kan ikke fjernes feil: kunne ikke kjøre pmount. Noen som kan hjelpe meg? 7047405[/snapback] Mener du Counter Strike når du skriver CS? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Ja, CS = Counter Strike. Gidder ikke installere både på ubuntu-disk og windows-disk. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det skal no være overkommelig ja, så lenge Windows partisjonen er mounta i Linux. Det jeg bruker å gjøre er å åpne terminal å kjøre en cd /den mappa jeg vil til. Når jeg har kommet dit og ser EXE fila, så kjører jeg en wine whatever.exe (whatever, må du bytte ut med det navnet på fila du vil åpne). Normalt så fungerer det på Slackware iallefall. Har ikke peil på hva exe fila til Counter-Strike heter. Så det vet du sikkert selv. Sikkert Steam du skal kjøre tenker jeg. steam.exe. Lykke til. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Det skal no være overkommelig ja, så lenge Windows partisjonen er mounta i Linux.Det jeg bruker å gjøre er å åpne terminal å kjøre en cd /den mappa jeg vil til. Når jeg har kommet dit og ser EXE fila, så kjører jeg en wine whatever.exe (whatever, må du bytte ut med det navnet på fila du vil åpne). Normalt så fungerer det på Slackware iallefall. Har ikke peil på hva exe fila til Counter-Strike heter. Så det vet du sikkert selv. Sikkert Steam du skal kjøre tenker jeg. steam.exe. Lykke til. 7048443[/snapback] Riktig. Prøver det jeg. EDIT: marcus@marcus-laptop:~$ cd /dev/sda1 bash: cd: /dev/sda1: Ikke en filkatalog Skrev jeg noe feil? Endret 11. oktober 2006 av tissedam Lenke til kommentar
Carro917 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvor kan jeg laste ned CS 1.5 eller CS Source 1.6? Send meg linken Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvor kan jeg laste ned CS 1.5 eller CS Source 1.6?Send meg linken 7048513[/snapback] For det første poster du i feil kategori og feil post. For det andre er ikke CS gratis For det tredje er det ulovlig å laste det ned. Det må kjøpes på internett, med en cd-key. Lenke til kommentar
Carro917 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvor kan jeg laste ned CS 1.5 eller CS Source 1.6?Send meg linken 7048513[/snapback] For det første poster du i feil kategori og feil post. For det andre er ikke CS gratis For det tredje er det ulovlig å laste det ned. Det må kjøpes på internett, med en cd-key. 7048604[/snapback] OK, jeg har jo CS 1.5 CD-en da Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det skal no være overkommelig ja, så lenge Windows partisjonen er mounta i Linux.Det jeg bruker å gjøre er å åpne terminal å kjøre en cd /den mappa jeg vil til. Når jeg har kommet dit og ser EXE fila, så kjører jeg en wine whatever.exe (whatever, må du bytte ut med det navnet på fila du vil åpne). Normalt så fungerer det på Slackware iallefall. Har ikke peil på hva exe fila til Counter-Strike heter. Så det vet du sikkert selv. Sikkert Steam du skal kjøre tenker jeg. steam.exe. Lykke til. 7048443[/snapback] Riktig. Prøver det jeg. EDIT: marcus@marcus-laptop:~$ cd /dev/sda1 bash: cd: /dev/sda1: Ikke en filkatalog Skrev jeg noe feil? 7048480[/snapback] Hei igjen. Ja. Du skrev litt feil. Du må først og fremst passe på at den aktuelle partisjonen faktisk er mounta i Linux. Jeg regner med at du har NTFS på partisjonen til Windows så derfor må du legge til dette i /etc/fstab fila di: /dev/sda1 /mnt/win_c ntfs umask=0222 da skal partisjonen bli mounta og den skal være både lesbar og skrivbar. Før du skriver det må du ha laga en undermappe til /mnt som heter win_c. så sånn skal det bli. /mnt/win_c Så kan du begynne å skrive i /mnt/fstab Du må skrive det mens du er root da. Er vel sudo du skriver i Ubuntu tror jeg for å logge deg på root. Uannsett. Når du har gjort alt dette. Og skal kjøre CS i Linux, må du da altså skrive dette i Terminal for å kunne kjøre spillet: Merk at det KAN hende at du må være logga inn som root for å kjøre spillet. Er ikke sikkert du trenger det, men kan hende. Du skriver dette for å kjøre spillet i wine: cd /mnt/win_c/Program files/Valve eller Steam. når du har gjort det. Skriver du dir for å se alle filene i mappa. Når du har gjort det kan du kjøre wine steam.exe Da skal det normalt fungere. Dette ble litt lang post, men det går sikkert greit. Lykke til. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Skriver sudo etc/fstab i terminalen, men får feilmelding: sudo: /etc/fstab: command not found Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Du laster vel egentlig bare ned Steam installer, taster inn cdkey og brukerid der, og så laster du ned CS (etc.) fra inne i Steam? Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ok. Ja, det kan hende at han kan gjøre det også. tissedam: Du skal vel ikke skrive akkurat det. Nå har jeg aldri brukt Ubuntu sikkelig, så jeg vet ikke HELT om du kan bruke samme metoden for å logge inn som root bruker i terminal som man gjør i Slackware, men der skriver jeg Su først i terminal, også må man skrive inn root passordet sitt. Ubuntu bruker vel Gnome som Window Manager så da skriver du dette for å redigere fila når du er i terminal. Gå først til mappa ved å skrive cd /etc trykk enter nå. Så skriver du gedit fstab. Husker ikke om det var gedit fstab eller gedit /fstab du måtte skrive, men jeg tror det er bare gedit fstab du trenger å skrive. så legger du til mounte linja som jeg skrev ovenfor her. Om alt er riktig skrevet og alt riktig, så tar du en restart. Ved å skrive reboot. Da skal Windows partisjonen din være mounta i Ubuntu og all should be well Så må du gå inni mappa der du har steam fila di. Skulle vel bli noe slik som dette om jeg ikke husker feil: Jeg bruker å logge inn som root jeg når jeg skal kjøre ting med Wine. Så det blir sånn. Logg inn som root igjen i terminal. Så skriver du: cd /mnt/win_c/Program Files/Vavle eller Steam eller noe sånt. Så finner du vel steam.exe der en plass tror jeg. (Er ikke så kjent med CounterStrike/Steam, så jeg vet ikke om det er noen undermappe under Valve mappa). Når du så finner steam.exe så skriver du wine steam.exe Da skal den vel starte opp vil jeg tro. Lykke til. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Du laster vel egentlig bare ned Steam installer, taster inn cdkey og brukerid der, og så laster du ned CS (etc.) fra inne i Steam? 7064503[/snapback] Poenget er å slippe å installere på begge harddiskene. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Wil: Problemet er at jeg ikke vet root-passordet, kun mitt eget. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jepp. Det var vel en baktanke med at du ville kjøre Wine for å kjøre opp Steam ja Lenke til kommentar
sim Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Om alt er riktig skrevet og alt riktig, så tar du en restart. Ved å skrive reboot. 7064717[/snapback] Trenger vel egentlig ikke reboote. Funker vel med `mount -a`. Wil: Problemet er at jeg ikke vet root-passordet, kun mitt eget. 7064736[/snapback] i ubuntu bruker du bare `sudo` foran de kommandoene du skal kjøre som root. Standard blir dette passordet satt til samme passord som brukeren du lagde i installasjonen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 i ubuntu bruker du bare `sudo` foran de kommandoene du skal kjøre som root. Standard blir dette passordet satt til samme passord som brukeren du lagde i installasjonen. 7066660[/snapback] I filen /etc/sudoers blir brukere som skal kunne utføre root-kommandoer listet opp. Brukeren må så taste inn sitt passord. Prøv å opprett en ny bruker og utfør sudo kommandoer fra denne brukeren, det går ikke fordi denne brukeren ikke er sudoer. (Veldig enkelt forklart, i sudoers kan du også definere forskjellige roller til forskjellige brukere) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Fortsatt litt problemer: marcus@marcus-laptop:~$ cd marcus@marcus-laptop:~$ sudo cd /mnt/win_c sudo: cd: command not found marcus@marcus-laptop:~$ cd /mnt/win_c bash: cd: /mnt/win_c: Ingen slik fil eller filkatalog marcus@marcus-laptop:~$ cd /mnt marcus@marcus-laptop:/mnt$ cd /win_c bash: cd: /win_c: Ingen slik fil eller filkatalog marcus@marcus-laptop:/mnt$ dir marcus@marcus-laptop:/mnt$ dir marcus@marcus-laptop:/mnt$ marcus@marcus-laptop:/mnt$ cd marcus@marcus-laptop:~$ mount -a mount: only root can do that marcus@marcus-laptop:~$ sudo mount -a mount: mount point /mnt/win_c does not exist marcus@marcus-laptop:~$ etc/fstab-filen min ser slik ut: # /etc/fstab: static file system information.# # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/sda5 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/sda6 /home ext3 defaults 0 2 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/sda1 /mnt/win_c ntfs umask=0222 Det står ingenting i /mnt/win_c-filen. Dobbeltklikker jeg på ikonet "37,7 GB-volum i "Datamaskin", får jeg dette: mount: only root can mount /dev/sda1 on /mnt/win_c Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 mkdir /mnt/win_c 7238906[/snapback] marcus@marcus-laptop:~$ mkdir /mnt/win_c mkdir: kan ikke opprette katalog «/mnt/win_c»: Ikke tilgang marcus@marcus-laptop:~$ sudo mkdir /mnt/win_c Password: marcus@marcus-laptop:~$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå