Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å ikke betale Kringkastingsavgift

iChristian

Anbefalte innlegg

Det der er bare tull! Lisens pengene går helt og holdent til NRK.

Og jeg sniker ikke unna noe. Betaler som alle andre lisens, men skulle gjerne latt være siden jeg ikke bruker det jeg betaler for..

Moral.... herregud! Typisk nissesnakk..

7088495[/snapback]

Hehe, ja fysj & fy, moral og etterfølging av lover og regler. Bort med alt slikt. Det er jo bare "nissesnakk" som du sier. :lol:

Moral er dog én ting, og det som er god moral for én person er ikke nødvendigvis god moral for en annen, men etterfølging av lover og regler er en helt annen ting; Enten bryter man loven ellers så bryter man den ikke.

Hvis du hadde lest det jeg hadde skrevet så hadde du sett at jeg aldri har sagt at pengene ikke går til NRK. For å sitere dine egne fakta om lisensen:

...må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker.

Men pluss i boka skal du ha for at du har strekt deg såpass langt og faktisk etterfølger loven på dette punkt, til tross for at du ikke er enig i den.

(Men hvordan lisens for deg da er en sagablott, som du skriver, er vel et mysterium.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med sagablott var et dårlig ordvalg.. sorry!

Mente bare at det for min del er noe som er en eventyr regning for min del...

Men synes ikke det er noe umoralsk med å ikke betale for noe man ikke bruker. Og bruker man det så er det mange som ikke får inn NRK2. Disse har ikke et velg men må betale for en vare som de ikke kan bruke om de så vil. Også er det snikk reklamen til NRK. Og en annen ting er at NRK prøver å sette moralske linjer som er gamle og utvasket for lengst.

Enkelt og greit er at den dagen Bakkenette er utbygd om et par tre år så kan dem som vil se NRK betaler.

Er enig i at alle må være og støtte opp om fellelskapet, men ting som tvlisens, bilavgifter mm. (spesielt om. reg. avgiften som vi betaler mange ganger for samme vare..) er avgifter som jeg ser på som en uting. Og vi er litt nissete i norge, vi har det så bra at vi tåler det meste..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Viss de opppdager at du flere år ikke har betalt kan du få en fin sum i postkassa(etter betaling + renter og gebyrer). Så vær opps på hva du selv sier...

7103764[/snapback]

Bare tull! Slikt er omtrent umulig å bevise. Selv så betaler jeg og har ikke noe å "frykte", men kjenner en som ikke har betalt i 15-20 år og de gangene han har fått dem på døra så har han bra sagt at det ikke passer og at han ikke har tv. Får ikke husransakelese papirer for å sjekke om noen har tv...

Så er man tøff nok i tryne så kn de gjøre lite uten beviser.

Lenke til kommentar

Fra tid til en annen kan du få besøk av kringkastningsagenter. De kommer innom for å høre om du betlaer avgift og om du har TV. Men det er veldig sjeldent. Får du en sånnen på dører så må du ikke slippe han inn. Har har ikke rettighetr til det. Men sørg for å demp TV'n.

BTW. Når jeg skal kjøpe meg en ny LCD TV så sier jeg bare at jeg skal bruke den som PC skjerm. Da slipper du avgifter.

Lenke til kommentar
Om noen som allerede betaler avgiften, stikker å kjøper TVen for deg, hvordan skal de da kunne "ta" deg?

7105279[/snapback]

Hvis du får besøk av en Lisenskontrollør så sender de deg regning.

7107317[/snapback]

Javel det må du utdype? Hvordan skal en som står utenfor døra di avgjøre om han skal sende deg regning eller ikke? :roll:

Lenke til kommentar
Javel det må du utdype?  Hvordan skal en som står utenfor døra di avgjøre om han skal sende deg regning eller ikke?  :roll:

7107357[/snapback]

Hvis han ser inn vinduet ditt at du har tv, eller at han rett og slett banker på og spørr om du har tv.

7107369[/snapback]

ingen som går å sniker inn i vunduene oss folk, og det beviser ingenting, du kan bare si at det var en pc... Og slippe han inn er seff ikke noe alternativ i et slik senario. Ingen som kan trenge seg inn oss folk uten at de har papir på at de kan gjøre det..

Er bare å nekte og de kan bevise null. Og det med å snike i vinduet tror jeg ikke de tør. Hadde jeg fått en kontrolør som snek i mitt vindu en kveld så hadde jeg prylt han for å si det rett ut! :ohmy:

Lenke til kommentar
ingen som går å sniker inn i vunduene oss folk, og det beviser ingenting, du kan bare si at det var en pc... Og slippe han inn er seff ikke noe alternativ i et slik senario. Ingen som kan trenge seg inn oss folk uten at de har papir på at de kan gjøre det..

Er bare å nekte og de kan bevise null. Og det med å snike i vinduet tror jeg ikke de tør. Hadde jeg fått en kontrolør som snek i mitt vindu en kveld så hadde jeg prylt han for å si det rett ut!  :ohmy:

7107408[/snapback]

I denne forbindelse skal det nevnes at lisensjegerne bruker peileutstyr som foreller om et apparat i husstanden mottar noen form for tv signaler. Hva slags utstyr og hvordan dette virker derimot kan jeg ikke uttale meg om.

Videre skal det nevnes at det er fullt mulig dersom man unnlater å betale lisens at namsmannen henter tv'n grunnet manglende betaling av kringkastningsavgiften.

I Rt 1991 1475 nevnes forøvrig slik, selv om kjennelsen i seg selv omhandler brudd på strl. § 128.

Utdrag fra kjennelsen (som forøvrig sier litt om domfeltes tilknytting til tv apparatet sitt):

"Domfelte er en 61 år gammel, tidligere utstraffet mann. Han er nå dømt for forbrytelse mot straffelovens § 128 som blant annet rammer den som ved trusler søker å få en offentlig tjenestemann til urettmessig å unnlate en tjenestehandling. Forgåelsen skjedde da en lensmannsbetjent som namsfullmektig kom hjem til domfelte for å hente et fjernsynsapparat på grunn av manglende betaling av kringkastingsavgift. Ifølge dommen uttalte domfelte at "han ville hente hagla dersom ikke B lot fjernsynsapparatet være. Dette oppfattet B som en alvorlig trussel, nemlig om at han ville kunne bli skutt på dersom han ikke lot fjernsynsapparatet være. Han forlot derfor stedet."

Tragikomisk vil jeg si.

Lenke til kommentar
Hva menes med selvforsørgende barn?

Jeg er student og bor ikke hjemme, men har adresse hjemme.

Kjøpte tv i min fars navn, som har betalt lisens avgiften.

Skal jeg betale lisens avgift?

7110004[/snapback]

Det er den som bruker fjernsynsmottakeren som er lisenspliktig selv om mottakeren er lånt eller leid § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Med andre ord er du selvforsørgende så fremst du har studielån/stipend som student, og skal derfor betale kringkastingsavgift.

Lenke til kommentar

Det med peileutstyr er noe NRK ikke har særlig med resurser til bruke. Ihvertfall ikke utenfor oslo området. De tar stikkprøver og litt slikt en sjelden gang, men realiteten er at det koster for mye med slikt arbeid i lengden for å ta en svært liten gruppe.

Lenke til kommentar
Om noen som allerede betaler avgiften, stikker å kjøper TVen for deg, hvordan skal de da kunne "ta" deg?

7105279[/snapback]

Helt umulig, dem som ikke er systemet blir neppe/sjelden sjekket ut...

7105312[/snapback]

Jævelene dukka opp på døra mi, men hadde sendt tuneren for ip tv til reperasjon da... så de konkluderte i at jeg brukte den til xboxen min :)

Jeg hadde faktisk en tvtuner i opptakeren min.. men får ikke krav om lisens sa de :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

7105279[/snapback]

Helt umulig, dem som ikke er systemet blir neppe/sjelden sjekket ut...

7105312[/snapback]

Jævelene dukka opp på døra mi, men hadde sendt tuneren for ip tv til reperasjon da... så de konkluderte i at jeg brukte den til xboxen min :)

Jeg hadde faktisk en tvtuner i opptakeren min.. men får ikke krav om lisens sa de :)

7114856[/snapback]

Du hadde ikke en gang trengt å slippe dem inn! ;)

Lenke til kommentar
Tror det er vanlig praksis at man må betale fra den tiden man blir tatt. Har aldri hørt om noen som har blitt etterforsket for lisens-lovbrudd... :shrug:

7051103[/snapback]

Sveriges kulturminister? :whistle:

Men svar meg på dette. Hvorfor skal en som ikke ser på NRK betale for det?

Fordi lisensavgiften til Norsk RiksKringkastning ikke bare omfatter kanalene NRK1 og NRK2.

Om det er en TV i stua eller et TV-kort på PCen skal man betale lisensavgift, da hjelper det lite å si at du ikke bruker TVen, eller drar en Donald med duk over TVen etterfulgt av påstanden om at det er et akvarie.

7085707[/snapback]

Hmm.. om en slik "NRK SkjekkeOmDuHarTvEllerIkke" mann kommer på døra er det bare å si at det ikke passer..

Vi ikke slippe personen i døren inn, og folk som går å titter inn vinduene bryter en rekke lover om spionasje, personvern ol.

Det eneste er om du sier det samme i flere dager til samme mann, da kan de begynne å kontakte politiet, men de må egentlig ha bedre bevis en å bare høre lyden av NRK i døren..

Men, jeg vet ikke.. kansje politiet hadde starta raid mot huset/leiligheten? :p

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Det med peileutstyr er noe NRK ikke har særlig med resurser til bruke. Ihvertfall ikke utenfor oslo området. De tar stikkprøver og litt slikt en sjelden gang, men realiteten er at det koster for mye med slikt arbeid i lengden for å ta en svært liten gruppe.

7111869[/snapback]

Det er det ikke rart at dette landet er i ferd med å råtne opp innenfra når vi har slike eksemplariske innbyggere som deg. Skal livet bare dreie seg om å finne nye måter å lure seg unna skatter og avgifter på. Jeg har registrert at du skriver at du betaler avgift til NRK, men ut fra måten du argumenterer på er jeg sterkt i tvil om dette er tilfelle. Diskusjonen burde heller gått på om avgiften fortsatt er berettiget eller om den rett og slett burde vært fjernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...