Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å ikke betale Kringkastingsavgift

iChristian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har en Kringkastingslov der det i §8-3 står at "Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottager og tilleggsavgift ved forsinket betaling..."

Ut ifra dette vil jeg si ja til at det er lovbrudd å ikke betale lisens dersom man har "kringkastingsmottager".

Videre i §8-4 står det hvordan avgiften kan inndrives. Det er snakk om å ta pant i mottakeren (TVen) og tilbehør til den. Det kan gå så langt som at TVen tvangsselges. I praksis så er det vel vanlig inkassosak som er det vanlige.

Lenke til kommentar
Hvis ingen vet om lovbruddet ditt kan du jo følgelig ei heller straffes!!

7049764[/snapback]

Sorry for dårlig formulering, men jeg tror du hadde skjønt hva jeg hadde ment om du hadde ønsket hehe.

Kan man straffes for å ikke ha betalt lisens tidligere hvis de oppdager at du har hatt TV en stund?

Lenke til kommentar
Hvis ingen vet om lovbruddet ditt kan du jo følgelig ei heller straffes!!

7049764[/snapback]

Sorry for dårlig formulering, men jeg tror du hadde skjønt hva jeg hadde ment om du hadde ønsket hehe.

Kan man straffes for å ikke ha betalt lisens tidligere hvis de oppdager at du har hatt TV en stund?

7049849[/snapback]

Uten at jeg vet det 100% så vil jeg si ja. Hvis du feks stjeler på arbeidsplassen din, og dette ikke oppdages før du har sluttet blir du likevel straffet. Har dog ikke hørt om dette. Vil tro at det er vanskelig å bevise, samt at det er håpløs bruk av politiets ressurser...

Lenke til kommentar

Var en kar innpå fjellet der hvor vi har hytte som ble stoppet i billettkontroll og sier: "Det her gidder ikke jeg å betale!! Nei veit du hva, her har jeg kjørt i 22 år uten å betale, det kommer ikke på tale at jeg begynner nå!"

Det blir vel noe av det samme, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Men svar meg på dette. Hvorfor skal en som ikke ser på NRK betale for det? Da betaler han for noe han ikke har brukt. Det hele virker jo helt på trynet. Hadde du betalt for strøm som du ikke har brukt? siden du har en stikkontakt i huset må du det. Snart får vil vel strømjegere på døra. Unskyld meg har du en stikkontakt i huset...

Lenke til kommentar
Men svar meg på dette. Hvorfor skal en som ikke ser på NRK betale for det?

Fordi lisensavgiften til Norsk RiksKringkastning ikke bare omfatter kanalene NRK1 og NRK2.

Om det er en TV i stua eller et TV-kort på PCen skal man betale lisensavgift, da hjelper det lite å si at du ikke bruker TVen, eller drar en Donald med duk over TVen etterfulgt av påstanden om at det er et akvarie.

Lenke til kommentar

NRK seff! Er jo dem vi betaler lisens til... Og du spiller litt dum nå, alle vet at "barnetv" er NRK!

Betaler nok til canaldigital mfl. og det på kanaler som blir sett på. NRK sender svært lite som blir sett her i huset. Hvorfor kan de ikke bare ta betalt for dem som ser på dem?

Lenke til kommentar
haha...

Nei tv lisensen er sagablott i mitt hode. Bare tull!  Sender jo bare piss, ikke en gang barnetv blir sett noe særlig på av de minste her i huset...

7085735[/snapback]

Vel, da blir det hvertfall mer penger til deg selv når du sniker deg unna offentlige avgifter og lisenser. Personlig kunne jeg også tenke meg å slippe å betale skatt da "jeg aldri har benyttet meg av haugevis av de tingene som skattepengene mine går til", men "dessverre" for meg så har jeg da hvertfall et snev av moral igjen.

Personlig ser jeg svært lite på TV både NRk,TV2,TV3 etc. men likevel må jeg betale lisens da lisensen IKKE er knyttet opp mot noen spesifikk kanal, men mot TV-MOTTAGEREN.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
haha...

Nei tv lisensen er sagablott i mitt hode. Bare tull!  Sender jo bare piss, ikke en gang barnetv blir sett noe særlig på av de minste her i huset...

7085735[/snapback]

Vel, da blir det hvertfall mer penger til deg selv når du sniker deg unna offentlige avgifter og lisenser. Personlig kunne jeg også tenke meg å slippe å betale skatt da "jeg aldri har benyttet meg av haugevis av de tingene som skattepengene mine går til", men "dessverre" for meg så har jeg da hvertfall et snev av moral igjen.

Personlig ser jeg svært lite på TV både NRk,TV2,TV3 etc. men likevel må jeg betale lisens da lisensen IKKE er knyttet opp mot noen spesifikk kanal, men mot TV-MOTTAGEREN.

7087032[/snapback]

Det der er bare tull! Lisens pengene går helt og holdent til NRK.

Og jeg sniker ikke unna noe. Betaler som alle andre lisens, men skulle gjerne latt være siden jeg ikke bruker det jeg betaler for..

Moral.... herregud! Typisk nissesnakk..

Lenke til kommentar

Fakta om lisensen

Kringkastingsavgiften fastsettes av Stortinget og i 2006 er avgiften på kr. 2039,04 inklusive 8% mva. Alle som har en fjernsynsmottaker er pliktige til å betale denne avgiften.

Publisert 25.10.2001 10:46. Oppdatert 17.02.2006 12:34.

Det er Stortinget som hvert år fastsetter kringkastingsavgiften.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

Bedrifter som har mottaker i bruk må også betale kringkastingsavgift.

Ved utgangen av 2005 var antall lisensbetalere 1 770 000.

Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK.

Lisensinnbetalingen er delt i to terminer med forfall 1. mars og 1. september.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...