fredrikda Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hei! Noen som har vært borti det med å søle drikke på pcen sin? Jeg gjorde det i går... Pcen sluttet å virke... Jeg åpna den opp og tørka opp det som hadde kommet inn i pcen, nå når jeg skal skru på pcen går bare vifta.. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Lenke til kommentar
Pipesnipe Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Er det Bærbar det er snakk om? Hva slags drikke var det? Det mest skadelige flytende for en bærbar er nok brus og saft. Disse inneholder sukker og blir veldig seigt pluss at det kan lede strøm, så tastaturet vil ikke fungere og det vil bli kortslutning hvis du er ekstremt uheldig. Har gjort det jeg... måtte sende på reperasjon. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det har vert veldig mange tråder om dette her på forumet så du kan jo søke.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Søler du noe som helst på PC-en (inkl. vann) så må du umiddelbart skru den HELT av og evt. røkke ut batteriet så fort som overhodet mulig. Gjerne bare dra ut strømmen og batteriet med en gang. Så må du enten sende den inn på et service-verksted forrens eller rense selv nøye med q-tips og rensespirt/elektronikkrens. Slev om PC-en nå er død så kan det hende at en skikkelig rens kan hjelpe. Har vært ute for det selv et par ganger. Selv om hovedkortet så totalt ødelagt ut så var alt bare overfladisk korrosjon etc. og når alt var vasket vekk så funka PC-en utrolig nok. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Og IKKE skru den på igjen selv om den har tørket! Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Og IKKE skru den på igjen selv om den har tørket! 7047225[/snapback] Vis han aldri kan skru den på igjenn hvorfor skall han tørke den?? Lenke til kommentar
fredrikda Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Det var en stasjonær pc det dreide seg om.. Sølte kaffe på den.. -_- Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Det var en stasjonær pc det dreide seg om..Sølte kaffe på den.. -_- 7047244[/snapback] På selve kabinettet eller hvor sølte du? Du kan prøve det samme jeg gjør med mobiler og laptoper som er blitt våte, ha dem på et gulv med varmekabler (lunkne) over natten Endret 11. oktober 2006 av Lomz Lenke til kommentar
fredrikda Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Det var en stasjonær pc det dreide seg om..Sølte kaffe på den.. -_- 7047244[/snapback] På selve kabinettet eller hvor sølte du? Hvis kabinettet; kom det noe inn i maskinen? 7047263[/snapback] Det kom endel inn i maskina.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Og IKKE skru den på igjen selv om den har tørket! 7047225[/snapback] Vis han aldri kan skru den på igjenn hvorfor skall han tørke den?? 7047243[/snapback] Mange lar PC-en bare tørke og så prøver de å skru den på. Det er da fare for at det ligger sukker og anna guffe og kortslutter de bittebittesmå overflatekomponentene i maskinen. Man bør få PC-en renset før man prøver å slå den på. Stort sett samme regla for stasjonære PC-er. Men her er det heldigvis enklere å rense, og å se hvor det er sølt. Lenke til kommentar
fredrikda Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Og IKKE skru den på igjen selv om den har tørket! 7047225[/snapback] Vis han aldri kan skru den på igjenn hvorfor skall han tørke den?? 7047243[/snapback] Mange lar PC-en bare tørke og så prøver de å skru den på. Det er da fare for at det ligger sukker og anna guffe og kortslutter de bittebittesmå overflatekomponentene i maskinen. Man bør få PC-en renset før man prøver å slå den på. Stort sett samme regla for stasjonære PC-er. Men her er det heldigvis enklere å rense, og å se hvor det er sølt. 7047294[/snapback] Ehh.. tørr ikke å begynne å demontere hele dataen og rense delene.... Det som skremte meg mest var at det rann kaffe ut under hovedkortet... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvis du ikke tør selv så bør du få noen som har peiling til å gjøre det for deg. Lenke til kommentar
fredrikda Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvis du ikke tør selv så bør du få noen som har peiling til å gjøre det for deg. 7047421[/snapback] Hehe.. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Per-Ole Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvis du søler noe som helst på elektronikk så må du som sedsberg sa slå den helt av og røske ut evt. batterier med en gang. Men du trenger ikke noe spesiell elektronikk rens, REINT vann er alt du trenger (for all del ikke saltvann!), skyll hovedkortet ditt godt i vann (så lenge det ikke står spenning på er det ingen fare i å skylle det i vann, komponentene tåler det. Det er faktisk mye vann involvert i produksjonen av de.) og la det tørke lenge før du prøver å slå på PC'en igjen. Men i og med at du allerede har prøvd å slå den på er det lite håp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Problemet med vann er at det ikke er fettløsende og er ikke så bra til å løse opp sukkerkliss etc. Lenke til kommentar
Per-Ole Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ja, det er jo riktig, at jeg ikke tenkte på det Men da funker en hvilken som helst såpe du vanligvis bruker til å fjærne kliss og skitt med, bare man husker å få skylt vekk alle rester av den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Eller man kan bruke elektronikkrens for å slippe å tenke på å skylle vekk rester. Isopropanol, teknisk sprit, sånn spray fra Biltema og jeg tror man kan bruke kondensfjerner også. En annen fordel med disse er at de fordamper fort. Hvis man har en PC til mangfoldige tusen så tror jeg at jeg ville fått det gjort skikkelig, og ikke stolt på at Zalo var godt nok. Lenke til kommentar
fredrikda Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Nå fikk jeg endelig svar på hva som var ødelagt... Hovedkortet og prosessoren var helt ødelagt... Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du søler noe som helst på elektronikk så må du som sedsberg sa slå den helt av og røske ut evt. batterier med en gang. Men du trenger ikke noe spesiell elektronikk rens, REINT vann er alt du trenger (for all del ikke saltvann!), skyll hovedkortet ditt godt i vann (så lenge det ikke står spenning på er det ingen fare i å skylle det i vann, komponentene tåler det. Det er faktisk mye vann involvert i produksjonen av de.) og la det tørke lenge før du prøver å slå på PC'en igjen. Men i og med at du allerede har prøvd å slå den på er det lite håp. 7054679[/snapback] Jeg ville spandert på meg litt batterivann (destillert vann) for og forsikre meg om at mineraler og "smuts" setter seg fast. Er små ting som kan gjøre mye forskjell! Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg var uheldig å søle cola forige uke på hovedkortet da jeg skiftet kabinett, tok batteriet å strømkabelen, hentet papir, tørket av, sjekka over med qtips. Lot maskinen stå et par timer etter jeg hadde tørka av den, starta opp med en gang, og ikke noe tegn til at noe er skadet. Fikk litt små panikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå