Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg endelig fått Lyse bredbånd hjemme. Problemet er at jeg bruker trådløst nettverk og sitter i helt motsatt ende av huset. Dette gjør at det er ganske stor avstand mellom router og dataen min, som igjen fører til at nettverket er veldig ustabilt. På tilkoblingen hopper det fra 24 Mbps til 54 Mbps og opp og ned hele tiden.

Så lurer jeg på om det er noen måte å få fikset dette på? Kan ikke flytte routeren nærmere siden dette vil føre til en kabel som går tvers over gulvet (noe som mor ikke liker...). Har lest om access points men er ikke helt sikker på hvordan jeg setter opp sånt.

- Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AP (Access Point) som du nevner, er rett og slett en basestason på samme måte som den trådløse routeren din. Jeg tror dette brukes mest når man har egen server som håndterer internettrafikken, altså dhcp server i feks. debian. Da kan man strekke kabel til APen, for at den igjen skal ovefører signaler trådløst.

Har du internettuttak i veggen nærmere der du er?

Har du prøvd å finjustere antenner og lignende? Dette kan ha mye å si...

Lenke til kommentar
En muliighet er å prøve andre antenner både på router og pc.

Du kan få et mere stabilt internett med kraftigere antenner.

Å skifte kanal i routeren kan også hjelpe.

7050837[/snapback]

Jeg har også hatt erfaring med at å skifte kanal i routern kan gjøre stor forskjell på stabilitet

Lenke til kommentar

Hvilken kanal kjører du på nå? Husk at om din nærliggende nabo skulle ha trådløst nettverk, og han kjører på samme kanal som deg (eller en nærliggende) kan det være nok til å skape interferens og "dødsoner". Kjør på kanal 3 eller 4. De fleste standardoppsett går på 6, så vik unna denne om du har mistanke om interferens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...