Gå til innhold

Nytt system, ny layout - diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

For øyeblikket er hjemmesiden min (www.glisevask.com) drevet av WordPress med et lett modifisert tema.

Skal nå lage et nytt system (PHP og MySQL, templatebasert) på egenhånd og det medfører altså en ny layout.

Har planer om å bruke XHTML og CSS, helt validert, transitional.

Sliter litt med idèer til en layout som skal være brukervennlig og designet skal i tillegg være delikat.

Hjemmesidens innhold blir et lite artikkel/nyhets/blogsystem med kommentarfunksjon, statiske sider, gjestebok, kontaktskjema, nedlastninger (egenlagde låter) osv.

Er ikke særlig dyktig når det kommer til tabellfrie layouter, men planen er få til det.

Kravene mine er: Siden skal kunne vises av en med 15" og med en 24" widescreen for den saks skyld. All XHTML og CSS skal være validert. Siden skal se ca. lik ut i ihvertfall Firefox, Opera og IE.

Trenger litt tips angående hva jeg kan gjøre for å oppfylle disse kravene og gjerne noen linker som inspirasjon.

Til informasjon vil også systemet inneholde en god del AJAX (søkefunksjon, artikkelvisning, kommentering osv.)!

Målet mitt: Skape den "ultimate" hjemmeside som oppfyller de fleste krav til brukervennlighet.

Edit: Skulle gjerne visst litt om "em" i forbindelse med fontstørrelse og stilering av skjemaer uten at det går ut over idèen med likt utseende med de nevnte nettleserne.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-77217

EM: Bruker 0.90 der, synes det er en grei skrift. Blir vel ca. 8-10px.

---------------

Som inspeasjon bruker jeg noen ganger å dra til template sider (f.eks templateMonster), å se på forskjellige templates å ta litt insirasjon av dem. Funker bra.

Lenke til kommentar

Takk for linken. =) Tenkte på strict, men er ikke det litt vanskelig?

Sitter å skisser litt (skal egentlig jobbe med avisprosjekt, er på skolen) og lurer på om horisontal meny er best?

Har også et stort problem: Hvilke farger? Er så tom for idèer!

Tenker litt på orange iallfall..

Her er en liten idè til layout:

post-45729-1160563729_thumb.jpg

Ikke tenk på farger og sånn. Det her er bare oppdelingen av hoveddelene.

Menyen blir tabs iallfall. Og tror det blir tøft med logoen til venstre for disse? Den første tabben skal ha en runda linje ned mot boksen under som blandt annet skal inneholde et søkefelt tenkte jeg.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å vente litt med den greia her og skal heller ha en presntasjon av meg selv som webdesigner på frontsiden.

Lurer litt på hvor trygt det er å bruke AJAX på en sånn side? Lurer også litt på de viktigste forskjellene mellom transitional og strict.

Lenke til kommentar

Okey, går for strict! =)

Her er en start på det nye utseende:

post-45729-1160642440_thumb.jpg

Farger ikke satt enda. Greia er nå at bakgrunnen skal strekkes utover, menyen skal plasseres over denna i en egen DIV som inneholder menyen. Det er jo da naturligvis viktig at den er plassert eksakt på samme sted i forhold til bakgrunnen i FF, IE og Opera. Hva er viktig å tenke på da?

Linjen under headeren (som går under, helt øverst på menyen) tenker jeg at jeg skal bruke til blandt annet en infotekst om de diverse sidene når man flytter musepekern over et menyobjekt. Jeg vet det skal kunne gjøres med CSS, men hvordan?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Synes at det er litt for kjedelig. Headeren burde være noe med et bilde. Men det at menyen var plassert der den var, var jo litt orginalt.

Lenke til kommentar

Nei.. Har en annen greie jeg jobber med nå, i XHTML/CSS og ikke bare i photoshop! Bruke de klare farger, med litt pastell. Sammenhengende "bokser" kan du si... Kan poste link så fort jeg får den opp på nett! Ser uansett feil ut i Opera, så må kikke litt mer på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...