Beyma Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 finnes det noen linux versjoner som det er lett å legge inn programmer og legge til usb porter... skjønner ikke den kodingen greia... Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 USB-porter trenger du ikke lage, det er litt komplisert, med loddebolt og greier. Kanskje du skulle spesifisere litt mer hva du er ute etter? Jeg kan nesten garantere deg at selve USB-porten er støttet, det som er litt mer sjansespill er hva du kobler til. Å installere programmer er da kjempeenkelt? Synaptic, yast, yumex, m.fl. har gjort det ganske enkelt å installere programvare i GNU/Linux. Hvilke distroer har du prøvd? Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/synaptic.html ..eller veldig detaljert: http://www.monkeyblog.org/ubuntu/installing/ Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg regner med at det du vil ha er noe som fungerer med en gang du starter det og at du ikke trenger å bekymre deg for om USBtingene dine fungerer? Test i så fall med en LiveCD fra for eksempel Ubuntu eller en av de andre distroene som kommer med LiveCD Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 ikke legge til, men slik at de jeg har fungerer.. når jeg tenker på instalasjon, så mener jeg slik som det er i windows.. bare en exe fil eller lignende.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 I forhold til installering så er det som de sier i post 2 og 3 ofte enklere å innstallere ting i mange linuxdistroer enn det er i Windows siden linux selv finner, henter og innstallerer mange programmer Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 ikke legge til, men slik at de jeg har fungerer.. når jeg tenker på instalasjon, så mener jeg slik som det er i windows.. bare en exe fil eller lignende.. 7048474[/snapback] Kanskje du kunne fortelle hva du har prøvd å få til å virke? Hva vil du koble til USB-portene, og hvilken distro har du brukt? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 de fleste distroer støtter da usb. Når det gjelder usb enheter så kan det hende du må instalere ekstra programmvare. usb-sticks legges til automatisk, enkelte mp3 spillere må instaleres. Er god støtte for det meste (ivertfall av mine usb-enheter) Når det gjelder .exe filer så er ikke dette noe som blir mye brukt i linux. da må det evt emuleres via Wine, dette er nesten mer plundrete enn og lære seg et nytt program. Gimp er det samme som photoshop (vis det er noe sånt du tenkte) Vis du velger Ubuntu, er det veldig lett og instalere progeammer. Bruk synaptic, som er en grafisk pakkehåndterer, eller apt-get i terminal. Kan vel også si at jeg leste noe om et russisk utviklet linux prosjekt som går for og ligne mest mulig på windows. Denne distroen skulle vistnok kjøre .exe filer helt greit. (hadde jeg bare hatt link til siden jeg leste om det på) Noen andre som har hørt om xplinux? (eller noe lignende?) Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 http://www.linux-xp.com/ Lenke til kommentar
takumi Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg lagde noen kapitler som kan være nyttige for nye Linux-brukere (først og fremst for Ubuntu) som tar for seg installasjon av programvare med hjelpe-programmer og i terminalen. Ikke mye som har skjedd her siden jeg skrev dem og skal prøve å fortsette på dem snart, men har hatt mye å gjøre. Uansett, det burde være mer enn nok for å få et overblikk i hvordan ting funker https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=616926 Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 hei hei.. takk for alle svar. Jeg tror jeg velger ubuntu jeg. Har som regel brukt en distro som bare het linux. Det var ganske vansklig. Men men. Nå instalerer jeg ubuntu og "learn by doing it". Takk igjen Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 hei hei.. takk for alle svar. Jeg tror jeg velger ubuntu jeg. Har som regel brukt en distro som bare het linux. Det var ganske vansklig. Men men.Nå instalerer jeg ubuntu og "learn by doing it". Takk igjen 7052561[/snapback] Bra..beste måten å lære på .. Hvis du ikke gir opp da men d gjør du sikkert ikke. Ubuntu er triveli! Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Personlig synes jeg hverken Ubuntu eller Fedora var særlig Trivelig jeg . Men, men Ubuntu er sikkert fint for noen, men jeg må stikke en tur for jeg skal installere Slackware 11.0 *gleder seg* Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Personlig synes jeg hverken Ubuntu eller Fedora var særlig Trivelig jeg .Men, men Ubuntu er sikkert fint for noen, men jeg må stikke en tur for jeg skal installere Slackware 11.0 *gleder seg* 7053492[/snapback] ditt er sikkert greit det og, men jeg skal bruke ubuntu på en gammel pc som jeg skal bruke for morro skyld og kanskje koble opp på min tv og bruke som medieavspiller.. og suger i å bruke linux og har forstått at ubuntu er det letteste av distroene. Endret 12. oktober 2006 av crimar Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Personlig synes jeg hverken Ubuntu eller Fedora var særlig Trivelig jeg .Men, men Ubuntu er sikkert fint for noen, men jeg må stikke en tur for jeg skal installere Slackware 11.0 *gleder seg* 7053492[/snapback] ditt er sikkert greit det og, men jeg skal bruke ubuntu på en gammel pc som jeg skal bruke for morro skyld og kanskje koble opp på min tv og bruke som medieavspiller.. og suger i å bruke linux og har forstått at ubuntu er det letteste av distroene. 7053694[/snapback] Stemmer det...også den mest brukte (ifølge distrowatch eller hvem d var) så du får god støtte i form av wiki`s og community. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå