Gå til innhold

Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Fikk mitt første digitale speilreflex i posten i går, og det jeg har fått testet og prøvd ut har gitt særdeles gode resultater. De eneste jeg har å uts er at LCD displayet fort kan bli utsatt for riper i.o.m det ligger "utenpå" kameraet...dette er kanskje likt for de andre modellene også. Så det jeg kan ønske meg nå er macro eller ett nytt objektiv. Det som fulgte med var 18-55mm, og det er vel greit å begynne med, men tror nok at jeg vil utvide, men hva skal jeg se etter, skal jeg kjøpe 28-200 eller 28-300? Jeg er mye ute i skog, mark og natur generelt samt har barn som vil bli fotografert, så hva anbefaller eller hva forslår dere i prisklasse 2000-4000.- Jeg har allerede bestillt 50 f/1.8.
Endret av kilosharr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk mitt første digitale speilreflex i posten i går, og det jeg har fått testet og prøvd ut har gitt særdeles gode resultater. De eneste jeg har å uts er at LCD displayet fort kan bli utsatt for riper i.o.m det ligger "utenpå" kameraet...dette er kanskje likt for de andre modellene også. Så det jeg kan ønske meg nå er macro eller ett nytt objektiv. Det som fulgte med var 18-55mm, og det er vel greit å begynne med, men tror nok at jeg vil utvide, men hva skal jeg se etter? Jeg er mye ute i skog, mark og natur generelt samt har barn som vil bli fotografert, så hva anbefaller eller hva forslår dere i prisklasse 2000-4000.-

Spørs jo hva du vil utvide med. Men jeg synes at en 28-200 vil supplere kit-zoomen greit. Da får du en zoom som tar deg fra normal-området og et godt videre. Dessuten vil den fungere i mange sammenhenger der du har glemt eller ikke rekker å skifte objektiv (derfor det ikke er dumt at den går helt ned til 28mm). Den optiske kvaliteten er ikke i toppklasse, men disse objektivene var veldig populære på analoge SLR-kameraer (det er det de er lagt for, egentlig), men fordi man på DSLR bare utnytter senter av objektivet, vil kvaliteten bli et lite hakk bedre. Disse koster fra 2500 for Sigmas til 3500 for Canons. Vidvinkel dekkes opp av kit-zoomen, og inntil videre tror jeg nok den gjør nytten, i hvert fall frem til du vet litt mer om hva du vil ha.

Ville kanskje også supplert med f.eks. en 50mm f/1.8 til portrett-bilder og innendørs, denne (Canon sin) koster ca 900 kr, og er utmerket til nevnte formål.

Kan være en idé å kikke på 18-200mm (Sigma og Tamron) også, da slipper du å skifte objektiv, men disse er nok litt dårligere optisk (pga. større brennviddeomfang) og mindre lyssterke på tele. For den vanlige mann på gaten vil de nok likevel gi et bra nok resultat, det kommer litt an på hvor man legger kvalitets-listen...

Hvis du bare vil erstatte kit-zoomen, er jo Sigmas 17-70mm f/2.8-4.5 (koster ca 3000 kr) et bra alternativ, men jeg tviler på at det er det mest hensiktsmessige for deg, i første omgang i hvert fall... Et annet alternativ er Tamron 17-50 f/2.8, et meget bra objektiv, men det vil bare erstatte kit-zoomen din med et bedre objektiv, ikke gi deg noe særlig nytt (skjønte det som at du ville utvide med noe annet enn det du har).

Lenke til kommentar
Fikk mitt første digitale speilreflex i posten i går, og det jeg har fått testet og prøvd ut har gitt særdeles gode resultater. De eneste jeg har å uts er at LCD displayet fort kan bli utsatt for riper i.o.m det ligger "utenpå" kameraet...dette er kanskje likt for de andre modellene også. Så det jeg kan ønske meg nå er macro eller ett nytt objektiv. Det som fulgte med var 18-55mm, og det er vel greit å begynne med, men tror nok at jeg vil utvide, men hva skal jeg se etter? Jeg er mye ute i skog, mark og natur generelt samt har barn som vil bli fotografert, så hva anbefaller eller hva forslår dere i prisklasse 2000-4000.-

Spørs jo hva du vil utvide med. Men jeg synes at en 28-200 vil supplere kit-zoomen greit. Da får du en zoom som tar deg fra normal-området og et godt videre. Dessuten vil den fungere i mange sammenhenger der du har glemt eller ikke rekker å skifte objektiv (derfor det ikke er dumt at den går helt ned til 28mm). Den optiske kvaliteten er ikke i toppklasse, men disse objektivene var veldig populære på analoge SLR-kameraer (det er det de er lagt for, egentlig), men fordi man på DSLR bare utnytter senter av objektivet, vil kvaliteten bli et lite hakk bedre. Disse koster fra 2500 for Sigmas til 3500 for Canons. Vidvinkel dekkes opp av kit-zoomen, og inntil videre tror jeg nok den gjør nytten, i hvert fall frem til du vet litt mer om hva du vil ha.

Ville kanskje også supplert med f.eks. en 50mm f/1.8 til portrett-bilder og innendørs, denne (Canon sin) koster ca 900 kr, og er utmerket til nevnte formål.

Kan være en idé å kikke på 18-200mm (Sigma og Tamron) også, da slipper du å skifte objektiv, men disse er nok litt dårligere optisk (pga. større brennviddeomfang) og mindre lyssterke på tele. For den vanlige mann på gaten vil de nok likevel gi et bra nok resultat, det kommer litt an på hvor man legger kvalitets-listen...

Hvis du bare vil erstatte kit-zoomen, er jo Sigmas 17-70mm f/2.8-4.5 (koster ca 3000 kr) et bra alternativ, men jeg tviler på at det er det mest hensiktsmessige for deg, i første omgang i hvert fall... Et annet alternativ er Tamron 17-50 f/2.8, et meget bra objektiv, men det vil bare erstatte kit-zoomen din med et bedre objektiv, ikke gi deg noe særlig nytt (skjønte det som at du ville utvide med noe annet enn det du har).

7045523[/snapback]

Har faktisk sett på en 50mm f/1.8 som du sier. Denne 18-200mm fra Canon/Sigma er nok kanskje mest aktuell for meg i første omgang, så får jeg heller gå opp til noe mer "seriøst" objektiv eller macro når jeg har lært å kjenne kamera litt mer, og får dette til å fungere. Jeg er takknemelig for all info. for dette er fryktelig spennende.

Lenke til kommentar
Har faktisk sett på en 50mm f/1.8 som du sier. Denne 18-200mm fra Canon/Sigma er nok kanskje mest aktuell for meg i første omgang, så får jeg heller gå opp til noe mer "seriøst" objektiv eller macro når jeg har lært  å kjenne kamera litt mer, og får dette til å fungere. Jeg er takknemelig for all info. for dette er fryktelig spennende.

Det er ikke dumt det, så får du i hvert fall mulighet til å finne ut hva du egentlig vil ha. Kanskje blir det dét ene objektivet du kjøper, kanskje blir du hektet og kjøper mye mer :o)

Men jeg tror du ikke trenger å vente så lenge med å kjøpe 50mm f/1.8, det er et veldig fint og anvendelig objektiv, og som sagt supert til portrett-foto...

Lenke til kommentar

7045417[/snapback]

Jeg ville nok godt for et mer lyssterkt objektiv.

Så sant du ikke fotograferer kun når det er veldig lyst.

Canon 50mm 1.8 er bra til den prisen, men anbefaler å se på bruktmarkedet på foto.no for brukte objektiver der.

Makro objektiv som kan anbefales er: Sigma 105m, Sigma 150mm, Canon 100mm, Tamron 90mm.

De kan også brukes til portretter etc.

De er i tillegg lyssterke.

Bedre å legge litt mer penger i et kvalitetsobjektiv enn å ende opp med noen andre billigobjektiver synes nå jeg.

Uansett lykke til.

Lenke til kommentar

7045417[/snapback]

Jeg ville nok godt for et mer lyssterkt objektiv.

Så sant du ikke fotograferer kun når det er veldig lyst.

Canon 50mm 1.8 er bra til den prisen, men anbefaler å se på bruktmarkedet på foto.no for brukte objektiver der.

Makro objektiv som kan anbefales er: Sigma 105m, Sigma 150mm, Canon 100mm, Tamron 90mm.

De kan også brukes til portretter etc.

De er i tillegg lyssterke.

Bedre å legge litt mer penger i et kvalitetsobjektiv enn å ende opp med noen andre billigobjektiver synes nå jeg.

Uansett lykke til.

7045909[/snapback]

SIGMA 28-200 ligger på 2000.- mens SIGMA 28-300 ligger på 2500.- dette er jo ett rimelige alternativ til meg som nybegynner. Klart jeg kan koste på meg en Canon EF 100mm F2.8 til 4800.- men det blir litt mye i startfasen her.

Lenke til kommentar
SIGMA 28-200 ligger på 2000.- mens SIGMA 28-300 ligger på 2500.- dette er jo ett rimelige alternativ til meg som nybegynner.  Klart jeg kan koste på meg en Canon EF 100mm F2.8 til 4800.- men det blir litt mye i startfasen her.

Hvis det ikke plager deg å bytte objektiv fra tid til annen, vil jeg anbefale deg å gå for 28-200 (ikke 18-200 og 28-300), minst mulig zoom-område gir best utgangspunkt for optiske egenskaper (dét er en grunn til at faste objektiver, som 50mm f/1.8, er bedre optisk enn "alle" zoom-objektiver på markedet).

Det vil forøvrig være en fin kombinasjon med en 50mm, og kommer greit innenfor budsjettet ditt. Da har du fleksibiliteten, og du har lysstyrken, selv om du må skifte objektiv for å veksle...

Lenke til kommentar

Et godt Zoom-objektiv til under 4000 får du ikke nytt, men et macro får du:

Tamron AF SP 90MM F/2.8 Di MACRO 3998,-

Ellers så får du jo bra original fastoptikk til prisen:

EF 50mm f/1,4 (meget godt)

EF 85mm f/1,8 (dette kan sammenlignes med L-optikk)

Mvh

S

EDIT:

[email protected] selger:

EF-s 17-85mm IS USM brukt for kr 4000,-

(Snaut 2 år gammelt. Selges med UV-filter, polarisasjonsfilter og orginal solblender)

EDIT 2:

Ja du har et poeng k-ryeng.

17-85mm'eren er jo på linje med 18-55 da iallefall

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Et godt Zoom-objektiv til under 4000 får du ikke nytt

Tror han og du har litt forskjellige definisjoner av "godt zoom-objektiv"... Jeg vil gjette på at han vil være storfornøyd med kvaliteten på f.eks. Sigmas 17-70mm f/2.8-4.5, i likhet med de aller fleste nybegynnere som kjøper 400D. Selv om ikke alle mer avanserte brukere er det. Det han trenger nå, slik jeg ser det, er et objektiv som gir ham like gode (eller litt bedre) bilder som 18-55 kit-objektivet, men har et større zoom-omfang. Dermed kan han utforske sine behov og kameraet litt grundigere, før han går videre med macro etc.

Macro-fotografering er ganske vanskelig, selv om det kan være veldig spennende og givende, og det er et veldig godt tips å bli litt mer dreven på generell fotografering først. Til det, vil f.eks. en 18-55 + 28-200 + 50 f/1.8 hjelpe ham godt på vei, uten at det koster en formue. En 18-200 gir større komprimisser optisk, men vil kunne gi tilfredsstillende resultater i mange sammenhenger, i hvert fall hvis eksemplaret man får er bra.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

7046157[/snapback]

Posten er oppdatert med spesif. spørsmål. Håper det holder for å holde tråden åpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...