EirikO Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Har en database med feltene id, ant1, ant2, dag. Så vil jeg summere ant1 og ant2 for for hver dag. Dag er enten 1,2,3 eller 4. Slik jeg har det nå kjører jeg en spørring for hver dag, men noe sier meg at det ikke er nødvendig.. Hvordan blir denne spørringen (i php)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 du kunne jo vist hvilken spørring du kjører no då SELECT sum(ant1) as ant1, sum(ant2) as ant2 FROM tabell WHERE dag=3 henter ut summen av ant1 og ant2 sine rader hvor dagen er 3 var det dette du ville ha? Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Sorry, me. Planen var at jeg skulle slippe uanna med mer enn en spørring, samt at jeg skl ha summen av ant1 og ant2. Det siste har jeg klar, tror jeg.. Kan vise hvordan jeg har det nå, så skjønner dere sikkert tegninga: $query1 = mysql_query("SELECT SUM(antV+antSB) FROM `rent` WHERE dag='1'"); $dag1 = mysql_fetch_array($query1); $query2 = mysql_query("SELECT SUM(antV+antSB) FROM `rent` WHERE dag='2'"); $dag2 = mysql_fetch_array($query2); $query3 = mysql_query("SELECT SUM(antV+antSB) FROM `rent` WHERE dag='3'"); $dag3 = mysql_fetch_array($query3); $query4 = mysql_query("SELECT SUM(antV+antSB) FROM `rent` WHERE dag='4'"); $dag4 = mysql_fetch_array($query4); Noe sier meg at dette er unødvendig tungvindt. (Håper det er det...) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 SELECT SUM(antV+antSB) DISTINCT dag FROM rent ? Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Noe i retning av dette da? SELECT dag, sum(ant1) as ant1, sum(ant2) as ant2 FROM tabell GROUP BY dag Evt med en WHERE dag BETWEEN 1 AND 4 til slutt dersom du filtrere på dag i tillegg. Endret 11. oktober 2006 av roac Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Siste posten ser bra ut. Prøvde bare i phpmyadmin nå og der ser det bra ut, men hvordan får jeg printet det ut i php? Klarer bare å få hentet ut første dagen.. Har nå: $query = mysql_query("SELECT dag, sum(antV+antSB) as ant FROM rent GROUP BY dag"); $result = mysql_fetch_array($query); print_r $result Problemet er at $result bare inneholder info om dag 1.... Endret 11. oktober 2006 av EirikO Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 $query = mysql_query("SELECT dag, sum(antV+antSB) as ant FROM rent GROUP BY dag"); $result = mysql_fetch_array($query); print_r $result Problemet er at $result bare inneholder info om dag 1.... 7045387[/snapback] Du tar tydeligvis ikke sett på manualen, den beskriver hvordan mysql_fetch_array brukes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Siste posten ser bra ut. Prøvde bare i phpmyadmin nå og der ser det bra ut, men hvordan får jeg printet det ut i php?Klarer bare å få hentet ut første dagen.. Har nå: $query = mysql_query("SELECT dag, sum(antV+antSB) as ant FROM rent GROUP BY dag"); $result = mysql_fetch_array($query); print_r $result Problemet er at $result bare inneholder info om dag 1.... 7045387[/snapback] gjør det slik: å bare bruke print_r() i denne while'n e ikkje akkurat det beste, men PHP <? $query = mysql_query("SELECT dag, sum(antV+antSB) as ant FROM rent GROUP BY dag"); $teller = 1; while($result = mysql_fetch_array($query)){ echo 'Rad nr. '.$teller.'<br>'; print_r($result); echo '<br><hr><br>'; $teller++; } ?> les manualen veldig mye å lære der Endret 11. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Selvfølgelig. Har jo brukt mysql_fetch_array() i while-løkke tusen ganger før.. Ble litt satt ut av GROUP BY tror jeg.. Eller bare et generelt mørkt øyeblikk for min del.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå