Gå til innhold

har innstallert fluxubuntu, skjønner nix og nada

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg ville ha et lettere GUI på serveren min og innstallerte flux... nå har jeg en blå skjerm med en slags toolbar nederst og en mulighet til å ta frem en noe uforståelig nedfalls liste jeg ikke skjønner skvatt av :blush:

samba fildeling går i bakgrunnen og leverer mp3 til høyttalerene på desktoppen , så maskinen virker jo ....

hvordan kan jeg få dette til å virke , hvordan få lagt på ikoner , terminalvindu og ikke minst en avknapp ??

nå kommer jeg ikke engang ut av flux og tilbake til GNOME :hmm:

Har jeg bitt over for mye her ?? :blink:

moderator : kom gjerne med et forslag til bedre tittel ... jeg fant ikke på noe bedre

på forumsidene til flux står det endel howto materiell , men alt jeg har finni går ut på å bruke terminal , som jeg gjerne bruker .... når noen forteller meg hvor den er og hvordan jeg skal få den frem :blush::blush:

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei og takk for svar!

hva jeg skal med GUI på en server ?

Vel , det har med kunnskaper å gjøre , jeg tror ikke jeg hadde fått mye til å virke med kun en terminal .

Jeg er fortsatt en n00b ! (sjekk nicket mitt ) :)

Høyreklikk ?

da kommer det kun opp en boks der det står flux... og det er det :hmm: ikke noe å bli klok på

Jeg skal prøve med alt + F2 å se om jeg da iallfall får en terminal.

flere gode forslag :love:

testet alt+F2 , men det hjalp ikke i det heletatt. nå fant jeg også en nedrullings blekke hvor det stod noe om icons , men det virker ikke som den hadde noen ikoner å hente frem , jeg vet at jeg har lastet ned en programpakke som hadde noe med icons i seg .

for de som lurer , jeg har bare lastet ned skrivebordsmiljøet igjennom synaptic og prøvd å gå ut i innloggingsskjerm for å sterte fluxbox , er det noe jeg bør gjøre fra GNOME før jeg går videre ?

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

prøvd den og får fortsatt feilen command not found .

skriver jeg den på riktig plass ?

kommer som sagt ikke inn i fluxbox , så jeg prøver med enten terminalen jeg får fra ctrl+alt+F3 i fluxbox eller terminal i GNOME men begge gir svarene: command not found

Lassie: prøvd det du linka til også , uten at det hjalp . terminalen ga ingen feilmld, så da regner jeg med at det er gjort riktig. prøvde også å restarte maskinen ut at det hjalp

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

olear : fikk tilbake svar at /home/rune var en filkatalog ... har jeg skrevet kommandoen på feil sted ? isåfall hvor skal jeg "stå" når jeg skriver den ?

prøvde å stille meg i /usr/share/doc/fluxbox å gjøre det samme men fikk eksakt samme svar :wow:

flere ideer ??

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

ingen med ideer ?

maskinen fungerer jo med GNOME , men det hadde vært fint å få en lettere GUI da jeg har begrensede RAM kapasitet (384MB) og begrensede terminalkunnskaper .

det skal forbedres etterhvert , men ikke akkurat nå .

Olear :hvis du graver langt nok ned i godviljen er jeg sikker på at du kan ta meg ut av knipa ;)

et lite tips hvis du (eller andre...) tar oppfordringen ... vær snill og innta dråpetellermodus :blush:

takker for hjelp sålangt !! :w00t:

edit :leif var her og ryddet opp i noen skrivefeil og annet slurv !

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
olear : fikk tilbake svar at /home/rune var en filkatalog ... har jeg skrevet kommandoen på feil sted ? isåfall hvor skal jeg "stå" når jeg skriver den ?

prøvde å stille meg i /usr/share/doc/fluxbox å gjøre det samme men fikk eksakt samme svar  :wow:

flere ideer ??

7051692[/snapback]

Kommandoen fungerer, du må ha skrevet feil. Du kan såklart bruke en teksteditor hvis du er mer komfortabelt med det.

Lenke til kommentar

hmm jeg får ikke dette til i det heletatt, Olear: jeg får ikke kommandoen din til å fungere om jeg så står på hodet og driter lamekupler, det fungerer ikke . :no:

noe annet som jeg syntes er litt rart er at når jeg ser i den blekka jeg får frem når jeg høyreklikker .så finner jeg et sted der det står "icons" men det kommer ingen ting under den, det kommer bare opp en overskrift der det står "icons" nothing else :dontgetit:

kan dette være et spor på at noe mangler ? en pakke som ikke er innstallert kanskje (jeg vet at jeg har den som heter noe med icons i synaptic )

tror noen at det kan være en ide å fjerne flux med synaptic for så å legge et inn igjen ?

dagens siste spm: er det en fordel å reboote linux etter å ha tatt vekk pakker som f.eks flux ?

Takker for tolmodigheten deres , den er dyrebar

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat nå ikke den maskinen oppe å går , men jeg skal kikke litt nærmere på det med minimerte vinduer i morgen .

Jeg har veldig trøbbel med å forstå at å bruke en tekstbehandler til å få denne kommandoen til å virke skal endre noe i det heletatt , men det også skal prøves i morra .

regn med flere innlegg i denne tråden :blush:

Takker igjen for tolmodigheten.

Mvh Iknowlittle

Lenke til kommentar
Jeg har veldig trøbbel med å forstå at å bruke en tekstbehandler til å få denne kommandoen til å virke skal endre noe i det heletatt , men det også skal prøves i morra .

7078194[/snapback]

Å skrive kommandoer i en tekstbehandler funker dårlig :p

Det olear mener er at istedenfor å skrive kommandoen:

echo "Mod1 R :ExecCommand fbrun" >> ~/.fluxbox/keys

kan du åpne fila ~/.fluxbox/keys i en editor (f.eks. gedit, kate, nano, emacs...) og legge inn følgende linje:

Mod1 R :ExecCommand fbrun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...