Gå til innhold

Lage oppdrag i Operation Flashpoint??


Anbefalte innlegg

Holder på å lage et oppdrag med helikopter og fly i Operation Flashpoint mission editor, men det er et par tingen jeg ikke har helt fått til.

 

1. Hvordan får jeg til at man vinner/taper når sitemann på ett lag er død, får bare til at spillet avslutter når man tar en bestemt enhet.

 

2. Om jeg bruker addon's som feks et fly som ikke er med i orginalen, må disse de filene da legges med hvis jeg skal sende oppdraget til noen når jeg er færdig.

 

3. Hvorfor i H tar ikke findens helikopter av og begynner å krige når jeg starter opp spillet, må jeg legge inn waypoints for å få dem til å gjøre noe som helst, hva om jeg vil ha dem til å fly rundt vilkårlig og angripe når dem finner fiender??

 

Noen andre her som har laget noen oppdrag i Flashpoint, eller vet om noen bra www sider for addons etc???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

 

For å finne info om hvordan man lager egne oppdrag samt et lass av kvalitets addon's kan du gå til http://www.ofpec.com

 

Spørsmål 1:

Lag gruppen din, lag så en trigger, group denne triggeren med lederen i gruppen din. Gå så inn på egenskaper og sett denne til f.eks. når hele gruppen er død så slutter spillet.

 

Spørsmål 2:

Ja, hvis du har en mod/addon i et mission så må denne ligge på samtlige maskiner som skal spille ditt mission.

 

Spørsmål 3:

For at et helikopter skal ta av og "engage" dine styrker så må du sette opp waypoints etc. Dersom du har plassert det på bakken så vil det aldri lette for å angripe deg hvis ikke du gir det beskjed...

 

 

 

Med fare for å bli flamet...

 

Bravo 2 Six, OUT!

Lenke til kommentar

Takk begge to, ha begynt å forstå litt mer nå, har begynt å sette meg inn i script, men det er fortsatt et par tingen jeg ikke helt forstår:

 

>Spørsmål 1:

>Lag gruppen din, lag så en trigger, group denne >triggeren med lederen i gruppen din. Gå så inn på >egenskaper og sett denne til f.eks. når hele >gruppen er død så slutter spillet.

 

vil ikke dette bare virke på en gruppe?

Hva om jeg har mange forskjellige grupper med soldater og mange enkeltstående soldater, hvordan avslutteer man da spillet når alle på et lag er daue?

 

 

Hvordan går jeg fram for å få en gruppe soldater til å gå ombord et laste helekopter, vente til helekopteret er framme dit d skal også gå ut og fortsette til neste waypoint til forts?

Har fått dem til å sitte i helekopteret, men dem nekter å gå ut når helekopteret er framme.

 

Hvor finner jeg liste over alle animasjoner man kan bruke med kommandoen Switchmove og speech med say kommandoen.

 

 

Noen som har peil på detta???

Lenke til kommentar

Quote:


vil ikke dette bare virke på en gruppe?


 

Dette vil virke på den gruppen det gjelder ja.

 

Quote:


Hva om jeg har mange forskjellige grupper med soldater og mange enkeltstående soldater, hvordan avslutteer man da spillet når alle på et lag er daue?


 

Hvis du snakker om at f.eks. hele West er utslettet så kan du lage en trigger som går over hele brettet med "When west is no longer present, end game" eller Loose. For den saks skyld.

 

Quote:


Hvordan går jeg fram for å få en gruppe soldater

til å gå ombord et laste helekopter, vente til helekopteret er framme dit d skal også gå ut og fortsette til neste waypoint til forts?

Har fått dem til å sitte i helekopteret, men dem nekter å gå ut når helekopteret er framme.


 

Denne kan være ganske tricky, men hvis du gjør følgende så fungerer det.

 

Sett et helikopter på bakken, gi dette helikopteret navnet f.eks. AirCav1, tøm det for bensin. Deretter setter du et Load waypoint rett over helikopteret. Deretter setter du waypointene dit du skal. Når du kommer til punktet der gutta skal hoppe ut av helikopteret setter du waypoint til "Transport Unload" eller var det "Unload Transport"? For å sikre at helikopteret lander der du vil kan du sette inn en usynlig H, legg så Transport Unload rett over H'n, helikopteret vil da lande på dette. Sett så waypoints tilbake til basen med en avsluttende "Get Out" waypoint. (På denne måten slipper du å høre helikopteret hele tiden)

 

Så lager du gruppen din. Sett første waypoint til move, andre til "Get In" (dette må settet rett over helikopteret, her setter du også inn følgende syntax i "on activation" feltet: AirCav1 Fuel = 1, deretter neste waypoint til punktet gutta skal ut av helikopteret. Her setter du til "Get Out". Nå er det bare å sette opp waypoints videre til f.eks. hovedmålet ditt.

 

Quote:


Hvor finner jeg liste over alle animasjoner man kan bruke med kommandoen Switchmove og speech med say kommandoen.


 

Denne listen kan du finne på http://www.ofpec.com eller her: http://www.ofpec.com/editors/comref.php

 

 

 

Med fare for å bli flamet...

Bravo 2 Six, OUT!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: desdichado på 2002-11-07 13:12 ]

Lenke til kommentar

Yeppz, flashpoint er DIGG, men jeg har et par spørsmål til:

 

Kanskje jeg er dum, men jeg fant ikke de kommandoene

man kan bruke med switchmove på de linkene du ga meg, kan bare fxstandDip som får en soldat til å ta armhevninger.

 

og en tingen til, vet du hvordan jeg plasserer en tanks, bil eller helikopter på mappet uten at det sitter personell i den?

 

Også trenger jeg en Hangar som det går ann å sette fly inni, og noen bettong plattåer som jeg kan ha ved siden av rullebanen på flyplassen. Har du vært borti noen slike addons?

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Quote:


Kanskje jeg er dum, men jeg fant ikke de kommandoene

man kan bruke med switchmove på de linkene du ga meg, kan bare fxstandDip som får en soldat til å ta armhevninger.


 

Du vil ha hele listen for hvilke "moves" man kan ha?

Her er listen, men dersom du ikke har Resistance pakka så er det ikke sikkert alle virker hos deg.

 

Listen er hentet fra http://www.ofpec.com

 

Quote:


reloadMagazine="HandGunCrouchReloadMagazine";

throwGrenade="HandGunStandThrowGrenade1";

lying="Lying";

civilLying="CivilLying";

crouch="Crouch";

combat="Combat";

stand="Stand";

civil="Civil";

die="HandGunCrouchDead";

handGunOn="HandGunCrouch";

weaponOn="Weapon";

binocOn="BinocHandGunCrouch";

binocOff="HandGunCrouch";

medic="HandGunMedic";

walkF="HandGunCrouchWalkF";

walkLF="HandGunCrouchWalkLF";

walkRF="HandGunCrouchWalkRF";

walkL="HandGunCrouchWalkL";

walkR="HandGunCrouchWalkR";

walkLB="HandGunCrouchWalkLB";

walkRB="HandGunCrouchWalkRB";

walkB="HandGunCrouchWalkB";

slowF="HandGunCrouchWalkF";

slowLF="HandGunCrouchWalkLF";

slowRF="HandGunCrouchWalkRF";

slowL="HandGunCrouchWalkL";

slowR="HandGunCrouchWalkR";

slowLB="HandGunCrouchWalkLB";

slowRB="HandGunCrouchWalkRB";

slowB="HandGunCrouchWalkB";

fastF="HandGunCrouchRunF";

fastLF="HandGunCrouchRunLF";

fastRF="HandGunCrouchRunRF";

fastL="HandGunCrouchRunL";

fastR="HandGunCrouchRunR";

fastLB="HandGunCrouchRunLB";

fastRB="HandGunCrouchRunRB";

fastB="HandGunCrouchRunB";

turnL="HandGunCrouchTurnL";

turnR="HandGunCrouchTurnR";

getInCar="HandGunGetInCar";

getOutCar="HandGunStand";

getInTank="HandGunGetInTank";

getOutTank="HandGunGetOutTank";

default="HandGunCrouch";

upDegree="ManPosHandGunCrouch"

stop="HandGunLying";

down="HandGunStand";

up="HandGunCrouch";

reloadMagazine="HandGunLyingReloadMagazine";

throwGrenade="HandGunLyingThrowGrenade1";

lying="Lying";

civilLying="CivilLying";

crouch="Crouch";

combat="Combat";

stand="Stand";

civil="Civil";

die="HandGunLyingDead";

handGunOn="HandGunLying";

weaponOn="Weapon";

binocOn="BinocHandGunLying";

binocOff="HandGunLying";

medic="HandGunMedic";

putDown="HandGunLyingPutDown";

takeFlag="HandGunStandToHandGunTakeFlag";

walkF="HandGunLyingCrawlF";

walkLF="HandGunLyingCrawlLF";

walkRF="HandGunLyingCrawlRF";

walkL="HandGunLyingCrawlL";

walkR="HandGunLyingCrawlR";

walkLB="HandGunLyingCrawlLB";

walkRB="HandGunLyingCrawlRB";

walkB="HandGunLyingCrawlB";

slowF="HandGunLyingCrawlF";

slowLF="HandGunLyingCrawlLF";

slowRF="HandGunLyingCrawlRF";

slowL="HandGunLyingCrawlL";

slowR="HandGunLyingCrawlR";

slowLB="HandGunLyingCrawlLB";

slowRB="HandGunLyingCrawlRB";

slowB="HandGunLyingCrawlB";

fastF="HandGunLyingFastCrawlF";

fastLF="HandGunLyingCrawlLF";

fastRF="HandGunLyingCrawlRF";

fastL="HandGunLyingCrawlL";

fastR="HandGunLyingCrawlR";

fastLB="HandGunLyingCrawlLB";

fastRB="HandGunLyingCrawlRB";

fastB="HandGunLyingCrawlB";

turnL="HandGunLyingTurnL";

turnR="HandGunLyingTurnR";

getInCar="HandGunGetInCar";

getOutCar="HandGunStand";

getInTank="HandGunGetInTank";

getOutTank="HandGunGetOutTank";

default="HandGunLying";

upDegree="ManPosHandGunLying";

stop="HandGunStand";

stopRelaxed="HandGunStandRelaxed";

down="HandGunLying";

up="HandGunCrouch";

reloadMagazine="HandGunStandReloadMagazine";

throwGrenade="HandGunStandThrowGrenade1";

lying="Lying";

civilLying="CivilLying";

crouch="Crouch";

combat="Combat";

stand="Stand";

civil="Civil";

die="HandGunStandDead";

handGunOn="HandGunStand";

weaponOn="Weapon";

binocOn="BinocHandGunStand";

binocOff="HandGunStand";

medic="HandGunMedic";

putDown="HandGunPutDown";

takeFlag="HandGunStandToHandGunTakeFlag";

walkF="HandGunStandWalkF";

walkLF="HandGunStandWalkLF";

walkRF="HandGunStandWalkRF";

walkL="HandGunStandWalkL";

walkR="HandGunStandWalkR";

walkLB="HandGunStandWalkLB";

walkRB="HandGunStandWalkRB";

walkB="HandGunStandWalkB";

slowF="HandGunStandWalkF";

slowLF="HandGunStandWalkLF";

slowRF="HandGunStandWalkRF";

slowL="HandGunStandWalkL";

slowR="HandGunStandWalkR";

slowLB="HandGunStandWalkLB";

slowRB="HandGunStandWalkRB";

slowB="HandGunStandWalkB";

fastF="HandGunStandRunF";

fastLF="HandGunStandRunLF";

fastRF="HandGunStandRunRF";

fastL="HandGunStandRunL";

fastR="HandGunStandRunR";

fastLB="HandGunStandRunLB";

fastRB="HandGunStandRunRB";

fastB="HandGunStandRunB";

turnL="HandGunStandTurnL";

turnR="HandGunStandTurnR";

turnLRelaxed="HandGunStandTurnLRelaxed";

turnRRelaxed="HandGunStandTurnRRelaxed";

getInCar="HandGunGetInCar";

getOutCar="HandGunStand";

getInTank="HandGunGetInTank";

getOutTank="HandGunGetOutTank";

default="HandGunStand";

upDegree="ManPosHandGunStand";

stop="HandGunTakeFlag";

default="HandGunTakeFlag

busDriverDying

busDriverDead

busCargo

busCargoV1

busCargoDying

busCargoDead

jawaCoDriver

jawaDriver

FXexecution

FXexecutionDead

FXdismay

FXToKneel

FXInKneel

FXFromKneel

FXshow1

FXshow2

FXshow3

FXshow4

FXshow5

FXCivilLookaround

FXCivilLookaround2

FXCivilLookback

FXCivilHandMouth

FXCivilFoldOnesArms

FXCivilArmsAkimboR

FXCivilArmsAkimboL

FXFromTable

FXToTable

FXSitLeftHandDown

FXSitRightHandDown

FXSitHandsOnTable

FXToHand

FXInHand

FXInHandStat

FXFromHand

FXNewcivil

FXWomanSur


Pluss noen til:


FXToKneel

FXFromKneel

FXShow1

FXShow2

FXShow3

FXShow4

FXInKneel

FXCivilHandMouth

FXCivilLookBack

FXCivilFoldArms

FXFromTable

FXSitRightHandDown

FXSitLeftHandDown

FXSitHandsOnTable

FXToTable

FXCivilLookaround2

FXCivilFoldOnesArms

FXCivilArmsAkimboR

FXBase0

FXexecution

FXexecutionDead

FXdismay (turns around all surprised)

FXshow5

FXCivilLookaround

FXCivilLookaround2

FXCivilLookback

FXCivilArmsAkimboR

FXCivilArmsAkimboL

FXFromTable

FXToTable

FXToHand

FXInHand

FXInHandStat

FXFromHand


 

 

Quote:


og en tingen til, vet du hvordan jeg plasserer en tanks, bil eller helikopter på mappet uten at det sitter personell i den?


 

For å plassere ut et tomt kjøretøy/helikopter/fly må kan du bare dobbeltklikke på det stedet du vil ha den, i neste vindu, første felt velger du Empty, under enhet velger du f.eks. vehicle, deretter kan du velge den du vil ha fra menyen på høyre side.

 

Dersom du ønsker at denne skal kunne brukes av spillere må du huske å sette enheten til "unlocked"

 

 

Quote:


Også trenger jeg en Hangar som det går ann å sette fly inni, og noen bettong plattåer som jeg kan ha ved siden av rullebanen på flyplassen. Har du vært borti noen slike addons?


 

Vet ikke helt om det finnes noen hangarer du kan plassere ting inn i, men betongplatåer har jeg sett nok av, du finner kanskje noen på http://www.operation-flashpoint.dk

 

Du kan også finne mye interesant om Flashpoint på det offisielle forum. Du finner det på http://www.flashpoint1985.com

 

 

 

 

Med fare for å bli flamet...

 

Bravo 2 Six, OUT!

Lenke til kommentar

Det er hangarer i Resistance. Mener å ha sett noe om hangar add-ons til 1985 og, men er ikke sikker. Prøv noen søk; OFP 1985 har vært ute siden Mai 2001, så det burde være en god sjanse for å finne noe.

 

 

Si ifra når du trenger betatestere anyways! :grin: Sugde alltid på å lage missions, men det er alltid moro å spille andres.

Lenke til kommentar

Suger på å lage missions jeg og, men jeg lærer mens jeg holder på, er første oppdraget mitt da.

 

Men det er et par tingen jeg lurer litt på:

 

1: Hvordan lager jeg respawn i multiplayer missions?

 

2: Hva er Info Age under edit unit i editoren til?

 

Noen som har svar på dette?

Lenke til kommentar

Quote:


1: Hvordan lager jeg respawn i multiplayer missions?


 

For å lage respawn i mp missions må du sette de spillerne du vil skal respawn'e til "playable". Uansett om de skal være styrt av AI (data'n) eller ikke. Ingen enhet som ikke står som "playable" vil respawn'e hvis de er satt til "Not playable".

 

Videre må du lage en "marker", denne må hete følgende for hver side som skal respawn'e:

 

Settes inn under: NAME

respawn_west

respawn_east

respawn_guerrila

 

Videre må du ha en størrelse på "marker", denne setter du til f.eks. 20x20 i størrelse og fasong kan være "Rectangle" eller "Ellipse", IKKE Icon.

 

Farge etc. står du fritt til.

 

Videre må du lage en fil (f.eks. i Notepad) som heter "description.ext" (Veldig viktig)

 

Her må det stå følgende:

Quote:


respawn=3;

respawndelay=20;


 

Denne filen MÅ ligge i mappen hvor mission.sqm filen din ligger. (D:OperationFlashpointUsersLundmissionsTD-FB_Falcon.seb_iatrang)

 

Deretter må du selvfølgelig exportere missionet til et Multiplayer mission.

 

 

Quote:


2: Hva er Info Age under edit unit i editoren til?


 

Dette har noe å gjøre med når fienden f.eks vet at du er i nærheten, jo lengre tid det har gått, jo større er sjangsen for at fienden har glemt deg. Eller ikke lenger ser på deg som en trussel.

 

 

 

 

Bravo 2 Six, OUT!

 

[ Denne Melding var redigert av: desdichado på 2002-11-13 11:38 ]

Lenke til kommentar

Har noen flere tingen jeg lurer på her:

 

1. Jeg trenger en trigger som gjør at hvis en bestemt unit kommer innenfor triggeren, så er det game over, Hvordan gjør jeg det?

 

2. Jeg har finni scripts ang hvordan launche scuds på internett, men ingen av dem lar meg sette opp scud range, hvordan gjør jeg det.

 

3. Hvordan linker jeg mission objectives opp til mission briefing lista?

 

4. Hvordan lager jeg slik at neste objective kommer når forrige objective er fullført.

 

5. Det skal vistnok være et internal camera scripting tool i Flashpoint editor.

Leste i en turtorial at d bare var å skrive exec "camera.sqs" (trenger ikke script, er innebygd)

da fikk jeg no parameter feil så prøvde jeg m [] forran da funka d, men fikk en feil mld øvert på sjermen, så d funka ikke helt. Noen som vet hvordan man bruker den riktig?

 

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Har noen flere tingen jeg lurer på her:

 

1. Jeg trenger en trigger som gjør at hvis en bestemt unit kommer innenfor triggeren, så er det game over, Hvordan gjør jeg det?

 

2. Jeg har finni scripts ang hvordan launche scuds på internett, men ingen av dem lar meg sette opp scud range, hvordan gjør jeg det.

 

3. Hvordan linker jeg mission objectives opp til mission briefing lista?

 

4. Hvordan lager jeg slik at neste objective kommer når forrige objective er fullført.

 

5. Det skal vistnok være et internal camera scripting tool i Flashpoint editor.

Leste i en turtorial at d bare var å skrive exec "camera.sqs" (trenger ikke script, er innebygd)

da fikk jeg no parameter feil så prøvde jeg m [] forran da funka d, men fikk en feil mld øvert på sjermen, så d funka ikke helt. Noen som vet hvordan man bruker den riktig?

 

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Quote:


1. Jeg trenger en trigger som gjør at hvis en bestemt unit kommer innenfor triggeren, så er det game over, Hvordan gjør jeg det?


 

Dette gjøres enkelt på samme måten som nevnt i post 3, svar på spørsmål 1. Lag "unit'n" din, lag så en "trigger", group denne "triggeren" til "unit'n". Dobbeltklikk så "triggerne" og sett denne til "Group Leader"->"Once"->"Present"->"Loose" (eller end)

 

 

Quote:


2. Jeg har finni scripts ang hvordan launche scuds på internett, men ingen av dem lar meg sette opp scud range, hvordan gjør jeg det.


 

Hvilken versjon av Operation Flashpoint har du?

 

 

Quote:


3. Hvordan linker jeg mission objectives opp til mission briefing lista?


 

Kommer tilbake til deg på dette...

 

 

Quote:


4. Hvordan lager jeg slik at neste objective kommer når forrige objective er fullført.


 

Se svar 3.

 

 

Quote:


5. Det skal vistnok være et internal camera scripting tool i Flashpoint editor.

Leste i en turtorial at d bare var å skrive exec "camera.sqs" (trenger ikke script, er innebygd)

da fikk jeg no parameter feil så prøvde jeg m [] forran da funka d, men fikk en feil mld øvert på sjermen, så d funka ikke helt. Noen som vet hvordan man bruker den riktig?


 

Det rette skal være: mydude exec "camera.sqs"

Men ser ikke helt poenget med denne, det eneste den gjør er å gi deg et "widescreen" format på skjermen hvor du kan bruke piltastene for å bevege deg rundt omkring med kamerat. Eneste muligheten for å avslutte kameraet er å trykke Esc, dersom dette er på slutten av et oppdrag mister du hele briefing'en og score'n din.

 

 

 

Bravo 2 Six, OUT!

Lenke til kommentar

Takk:)

 

Har finni ut av det meste nå, bortsett fra å sette opp range på Scud'en.

 

Den internal camera script greia er vist til å gjøre laging av cutscenes lettere, hver gang man trykker Ctrl dumpes kordinatene på hvor du er til en textfil, disse skal du bruke i sciptet el no.

Har ikke 100% forstått d enda.

 

Skal lese tutorialen en gang til jeg, og poste tilbake hvis jeg får d til.

Lenke til kommentar

Ja, husker jeg knotet med det kameraet, og å kunne styre det med piltastene istedet for å bruke en evighet på å prøve ut og taste inn de forskjellige posisjonene, var utrolig mye bedre og enklere. Nå har jeg glemt alt det der, men skal begynne med det igjen muligens.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri brydd meg om Camera scripting. Lager kun Multiplayer kart, og kinosnutter da er ikke det folk er mest opptatt av.

 

Angående Mod's:

 

Nå er det sannsynligvis bare 5 dager igjen til Nam Pack 2.0 kommer ut. Utifra bilder jeg har sett kommer dette til å bli helt genialt.

 

Har dere prøvd Kegeteys Winter Kolgujev da? Alt i High Res, et nydelig brett inkludert enheter og kjøretøy med vinter kamo. Helt rått.

 

Det nye systemet for addon's som BIS har sluppet er helt genialt for oss som lager missions. Man trenger ikke lenger scrolle seg ned en milelang liste for å finne diverse enheter. Addon's som benytter dette systemet (foreløpig bare Kegeteys Winter Kolgujev, men Nam Pack 2.0 støtter også dette) vil man nå kunne velge fra kategori listen på venstre side.

 

 

 

Opertaion Flashpoint er et noenlunde gammelt spill, men du verden, jeg spiller det mer i dag enn jeg gjorde når det kom.

 

Vi går lyse tider i møte OfP fans...

 

 

 

Bravo 2 Six, OUT!

Lenke til kommentar

Bare tenkte jeg ville dele ett dritkult scenario som bare tar litt tid å sette opp (ikke noe kunnskap =P)

 

Nå har jeg dessverre bare fått spillt originalen uten addons etc, men hvis du tar ørkenmappet.. dasser opp hundrevis (bokstavelig talt) østlige på toppen av kartet og vestlige på bunne (eller motsatt) + masse tankser, telt, fort fly helikopter og resistansen som er fiendtlig mot alle i midten... Så får du en genial krig... uten å sette opp farten til 8X tok krigen ett par timer å bli ferdig. konstant krig som gikk utover natten hvor du så en rakett en gang i blant fly over, en skudd salve her og der... jeg satte da også opp waypoints så vest prøvde å gå til startpointet til øst og visa versa... det villeste jeg har vært med på.

Lenke til kommentar

Haha, det er slike ting som gjør OFP så herlig bra! :grin:

 

Du kan leke Gud, gjøre hva du vil med editoren! OFP vil fremdeles ha spilleverdi om 4-5 år takket være den geniale editoren og alle mulighetene (og nå muligheten for å importere nye 3D modeller og animasjoner).

 

BIS har et vanvittig forventningspress over seg til neste utgivelse, synes nesten synd på dem! Det skal mye til for å overgå OFP.

 

Har begynt å spille den originale OFP 1985 campaign igjen, det er som å komme hjem :smile: Rene mimrestunden, og jeg døde altfor tidlig, var så ivrig at jeg løp rett i fanget på Russerne i første oppdraget :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...