Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

El-rådgivning på nettet?

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om det finnes et eller annet sted på nettet der man kan rådføre seg med  (nøytral) ekspertise om elektro-innstallasjoner for private hus?

Evt noe forum som spesialiserer seg på dette.

7041958[/snapback]

En stund siden du spurte, men hva er det du lurer på ? Har jobbet som elektriker i mange år og driver endel med tekniske løsninger generelt.

Du kan også prøve:

http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett.asp

Lenke til kommentar

Takk for linken

Kan si at noe av det hadde med nytt inntak å gjøre. Det var jo noe som måtte søkes hos Kraftlaget om, og da det ble godkjent ble det sagt at det skulle økes fra 25 til 2 x 50 A.

Da var det noen forståsegspåere som mente at at jeg heller burde forlange 3 x 50, som da visstnok er trefase, mens det som skulle legges inn var enfase. Det var snakk om at enkelte saker og ting i dag krever trefase

Innst. firmaet (som jeg helst ikke vil nevne navnet på) mente dette var helt unøvendig, og at noen bare trodde det var slik. Og dessuten at det da ville bli krevet annleggsbidrag og noe sånt..

Ja..kunne jo være inntressant å høre hva du mener om dette? :hm:

Lenke til kommentar

3~ er ikke noe du må ha men fyrer du et helt hus på strøm kan 2x50A bli litt lite avhengig av størelse på huset og hvor godt det er isolert.

2x50A gir 11,58KW mens 3x50 vil gi litt under 20KW.

Det er vel det som er den store forskjellen.

Bedriver du litt verkstedvirksomhet kan det hende du kommer bort i 3~ utstyr men under normale forhold er det ikke noe mannen i gata har bruk for.

Lenke til kommentar

Skal du fyre med varmepumpe ser jeg ikke behovet for å bygge om til 3~.

Om everkene krever avgift for å gå over til 3~ avhenger også fra sted til sted og om e-verket er i humør.

Dette er ikke kødd en gang fordi ved økning av hovedsikringer så får de nemlig solgt mere strøm så de tjener penger på det uansett.

Om det er noen e-verksfolk her som kan svare for dette hadde jeg blitt glad, men etter 10 år i faget er det det inntrykket jeg sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Sånn til daglige så trenger du nok ikke trefas.

Når vi la inn strømmen fra nytt (opplegget var fra 53) så la vi inn vanlig en fase.

Dette fordi at E verket skulle ha penger for å koble til den ene sikringen.

Det vi gjorde var å la elektrikeren legge opp slik at man lett kunne koble til tre fas.

(Eneste er å skifte ut skinnene, sette på en ledning fra hovedsikring til skinne, skifte skinner samt koble til mateledningen (siste ledningen på denne) ute.

Men du vet sikkert selv hva du trenger, og burde snakke med elektrikerene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et lite oppfølgings-spørsmål, og fortsetter her i samme tråd siden jeg da kanskje treffer noen av de El-kyndige igjen :)

I manualen til mitt nye LCD-tv (LG) står det at jordet tilslutning er nøvendig. Vet ikke om dette er viktigere på disse tv'ene enn de gamle, har aldri brukt jordingkontakt til Tv før(?)

(der er jorfeilbryter på den nye sikringstavla)

Iallefall, det er to alternativer som blir beskrevet.

1. Sette støpselet i jordet kontakt

2. Få en elekriker til å montere "kortslutnings-bryter" på nettledningen (ikke noe du kan evt gjøre selv?)

Nå er det lagt opp en enkel jordingskontakt fra egen kurs (10A) til varmepumpa som er på motsatt side av et større vindu (se nederste skisse).

Det jeg lurte litt på; Ville det være noe i veien for om jeg skiftet den enkle kontakten med en dobbel, laget til en ledning med støpsel i det andre uttaket, la denne bak galleriet og festet den fint langs veggen ned til en jordingskontakt nede ved siden av Tv'en, slik som vist på den nederste skissen?

Hva forslår dere at jeg gjør?

Lenke til kommentar
Skal funke fint det. Men du trenger ikke å bytte ut den enkle med en dobbel.

Husk at du egentlig ikke har lov til å gjøre dette selv.

7436476[/snapback]

Men hvordan kan jeg tilkoble uten å bytte den til en dobbel? Det går ikke å bruke en skjøtekontakt, fordi den er for nærme pumpa og kommer i konflikt.

Men jeg må jo vel ha dobbel kontakt, for det skal jo to støpsel inn i den. :hmm: Du tenkte kanskje på å koble ledningene direkte? Det er det som ikke er lov

Det vet jeg, for Jeg hadde laget til et lign opplegg til varmeapp. for bilen. Da jeg hadde el-sjekk i sommer, sa elektrikern at det var helt i orden å legge det opp slik så lenge man koblet til med støpsel. Da ble det egentlig bare som man bruker en skjøteledning. Men det var ikke lov å koble ledningene sammen inni kontakten.

Men nå håper jeg noen av elekrikerne stikker innom, og har et tips om hva de mener er det beste å gjøre i det tilfellet jeg beskrev :)

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Tenkte du ville spikre opp en ny leding og sette opp en stikkontakt ved TVen.

Men du vil altså plugge i en skjøteleding og koble den på en stikkontakt ved TVen?

7436707[/snapback]

Jo tenker å hefte den fast nedover, så det ser ordentlig ut. Men tenkte altså å ha støpsel i ene enden da (som skal inn i den ved siden av varmepumpa) og så koble den på en annen jordet stikkkontakt som festes nede ved siden av tv'et.

Lenke til kommentar
kanskje litt sent og svare, men det du kan gjøre for og "gjøre alt lovlig, og ikke fikle med den faste instalasjonen selv", er og kjøpe en slik: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382034,

i jordet utgave. også kan du legge den skjøteledningen din :)

(men kan hende gummi-kabelen til pumpa er litt kort, så sånn ut på bildet lenger opp... :hmm:

7489520[/snapback]

Har alt en liggende fra før, problemet er at kontakten er så nær pumpa at det vil ikke være plass. Hadde støpselet på de forgrenings-kontaktene vært omvendt vei, ville det gått (kanskje det finnes slike?)

Uansett; Kjøpte et overspenningsfilter for Tv nettopp hos Clas Olshon

Dette

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...