Mr. ve Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Har tenkt å legge TP kabel mellom rommene til meg å en kamerat, så vi slipper å flytte data'ene så ofte :smile: Vi trodde det var sirka 150 meter, men da vi "målte" (gikk med en tau på ca. 10 meter) var det ca 200 (litt mindre) Går det med vanlig TP?? Og når jeg først har en tråd kan jeg jo slenge på et spm til: Går det an å bruke mIRC i nettverk, hvis: Hvordan? Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Mener ganske så bestemt at det e klare begrensninge på kor lang en TP-kabel kan være, og 200 m virke litt i drøyeste laget. IRC funke fint i nettverk, det veit eg... men ikke how-to. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Nei, grensen for tp er 100m (gjelder for 100Mbit). WLAN er noe å tenke på, IMO. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Den offisielle grensa er 100m iaff. Burde ikke være noe prob med 200 egentlig, men tviler sterkt på at du får noe mer enn 10mbit. Lenke til kommentar
Mezzy Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Det bør vel virke om det er 200 meter, men hastigheten vil nok bli godt under 100Mbit. Men dere kan jo slenge opp en HUB sånn omtrent midt på kabelen - hvis det finnes muligheter for dette? Mvh, Stian... Lenke til kommentar
Calm Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Tror vel egentlig ikke det skulle være noe problem med avstander oppunder 200 m... WLAN får jeg en litt annen prislapp enn det 200 m med TP-kabel gjør da :razz: Som flere har sagt, hastigheten vil nok bli kraftig redusert fra 100 Mbit, men den vil jo bli rask nok til at f.eks. fildeling skal gå med respektabel hastighet! IRC funker bra i LAN! Fant en gang en veldig enkel, serversak til Windows, husker ikke hva den heter... Er det her snakk om fra hus til hus eller? Skal kabelen ligge ute? I så fall er det nok litt tungvint å legge 220V skjøt til en hub på midten, ute i den kalde, våte norske vinter! Funker nok ikke mange dagene nei :smile: Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 TAKKER FOR SVAR! Hm... Det er kanskje mulighet for en HUB på ca. midten (i en nabo's hus) men vil helst unngå det... TP skal brukes til 95% Diablo 2 exp, 4% CS og 1% filhenting :smile: Så jeg tror vi går får det, og skulle det oppstå problemer setter vi opp en hub hos en nabo. Men kan vi bare kappe av den 200 meter lange kabelen og sette på sånn ting da (kom ikke på hva det her)? [edit] noen feil og mangler :smile: [ Denne Melding var redigert av: ^PaX^ på 2002-11-04 21:50 ] Lenke til kommentar
Snask Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 100m max, ja. men: begynner å få relative signaltap etter 80-90m. Dette kan jo selvfølgelig forhindres med en repeater på halvveien (f.eks i form av en hub). Du må nesten bare prøve. Kjøp en rull på 300m og sett på pluggene selv :wink: Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 10Mbit vil funke fint. 100Mbit går nok dårlig. Men skal du spille trenger du ikke båndbredde, men god ping. Da vil et 10Mbit nettverk være mer enn bra nok. Lenke til kommentar
Mezzy Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Lurer bare på en ting jeg, hvordan er kabeltraséen? Går den i luftspenn, grøft eller under snøen? :smile: Skal du legge kabelen i jord (f.eks. under en vei e.l.) kan det være greit å trekke denne inni en vanlig hageslange. Da er du ihvertfall beskyttet mot fukt :smile: En vanlig Cat5 kabel er _ikke_ beregnet for å ligge utendørs og bli påvirket av sol, fukt, frost og f.eks. fugler som sitter på den. I tilfelle bør det brukes en type kabel som er "halogenfri" (Litt dyrere kabel men som tåler "utelivet" litt bedre). Det finnes også spesielle CAT5-kabel som er beregnet for å ligge utendørs men disse er ikke helt "kurante" og helt sikkert veldig dyre :/ Kabelen bør definitivt beskyttes litt ekstra hvis ikke blir det ikke lange levetiden på denne. Kabel liker ikke å bli satt i "strekk" - bruk en sterk tråd/tau til dette. Pass også på skarpe kanter/kvasse svinger. I hver ende av kabelen smekke du på en RJ45-plugg og denne må kobles ifg. CAT5-standarden hvis ikke kan du risikere problemer med overhøring mellom par etc.. (spesielt på såå lange avstander). (Koblingsskjema finner du bl.a. på http://www.elko.no) Lykke tel! Mvh, Stian... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå