Gå til innhold

X360, 720p eller 1080i?

*Magnus*

Anbefalte innlegg

Hei..

har ikke tenkt over at TV'en min.....

32 samsung le32t51 (som støtter 1080i)

.....støtter 1080i før nå.

så det jeg lurer på.. vil oppløsningen på x360 spillene mine bli bedre om jeg velger 1080i på x360'en?

for og si spørsmålet på en litt annen måte. hva er best av 720p (som jeg spiller med nå) eller 1080i ?

ser nemmelig at spillene jeg har støtter 1080i også..

hva bruker dere? som kan velge mellom disse to? 720p eller 1080i?

(er ikke hjemme, så får ikke testet forskjellen)

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dersom det Brakara sier stemmer, altså at oppløsningen er 1366x768, så blir bildet nedskalert.

Støtte i denne forstand betyr bare at den kan vise bilder i 1080i-oppløsning, ved å nedskalere, ikke at dette er faktisk oppløsning som blir vist.

Lenke til kommentar
Nei, dersom det Brakara sier stemmer, altså at oppløsningen er 1366x768, så blir bildet nedskalert.

Støtte i denne forstand betyr bare at den kan vise bilder i 1080i-oppløsning, ved å nedskalere, ikke at dette er faktisk oppløsning som blir vist.

7040513[/snapback]

Det er helt korrekt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker innimellom 1080i på min samsung 32" hdtv, og det er ikke noe problem. Men eneste grunnen til at jeg bruker det er at jeg innbiller meg at saints row gir bedre framerate i den oppløningen! :)

7040436[/snapback]

Heh, tror dette er ren innbillning. Først oppskalerer altså 360'en til 1080i (ettersom 720p er det interne formatet), og deretter må TVen din nedskalere til 720i. Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle gi deg bedre framerate? :hmm:

Lenke til kommentar
? Imed at tv'en støtter 1080i så vil vel dette være oppløningen?

7040448[/snapback]

At TV'n din støtter 1080i betyr i ditt tilfelle bare at kan ta imot 1080i signaler, men det betyr ikke at du kan vise signalene i orginal oppløsning (altså 1920x1080i fordi da måtte tv'n din trylle fram piksler den ikke har). De blir skalert til panelets oppløsning. Hvilket er 1366x768.

Når du tar imot 720p signaler så blir det også skalert til panelets oppløsning - da litt opp faktisk fra 1280x720 til 1366x768 for å fylle hele skjermen.

Og kjør spillene i 720p.

Dr Peedee

Lenke til kommentar

takker for svar alle sammen :)

får vell la 720p stå på da

over til litt OT..

nå har det jo vert intervju om HD DVD som kommer til 360'en... finner video hos gametrailers.com

der man kan se filmer osv i 1080p

er det da noen vits for meg og skaffe med en HD DVD? vil jeg få noe utnytte av den med TV'en min ?

Lenke til kommentar

over til litt OT..

nå har det jo vert intervju om HD DVD som kommer til 360'en... finner video hos gametrailers.com

er det da noen vits for meg og skaffe med en HD DVD?  vil jeg få noe utnytte av den med TV'en min  ?

7040951[/snapback]

Ja, det vil du få med TV'n din. Du får faktisk et veldig godt bilde også. Du vil sannsynligvis kjøre da enten 1080i eller 720p signal ut fra hd-dvd spilleren (gjenstår å se hva som blir best med hd-dvd spiller til 360') og ser det altså da i tilsvarende 720p på TV'n din - som da er mye bedre enn det gamle DVD formatet som var 576i. I tillegg får du jo de nye forbedrede lydformatene som hd-dvd tilbyr - hvis du har øre for slikt og nye langt bedre interaktive meny systemer.

Og husk også at rent bortsett fra TV'n får langt flere piksler i bildet å leke med (1280x720p i HD-DVD kontra DVD på 720x576i), så bruker HD-DVD filmene også en mye mere effektiv og kvalitativt bedre komprimeringsteknikk enn gamle DVD gjorde. Det blir mindre forstyrrelser, artifacts, i bildet synlig fra komprimeringen fra orginalfilmen til hd-dvd enn det var fra orginalfilmen til vanlig dvd. DVD bruker en teknikk som er over 10 år gammel (mpeg2), og når man tenker data og elektronikk er det lenge. HD-dvd filmene bruker altså en ny komprimering/codec som gir bedre resultat kvalitetsmessig.)

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

over til litt OT..

er det da noen vits for meg og skaffe med en HD DVD?  vil jeg få noe utnytte av den med TV'en min  ?

7040951[/snapback]

Ja, det vil du få med TV'n din. Du får faktisk et veldig godt bilde også. Du vil sannsynligvis kjøre da enten 1080i eller 720p signal ut fra hd-dvd spilleren (gjenstår å se hva som blir best med hd-dvd spiller til 360') og ser det altså da i tilsvarende 720p på TV'n din - som da er mye bedre enn det gamle DVD formatet som var 576i. I tillegg får du jo de nye forbedrede lydformatene som hd-dvd tilbyr - hvis du har øre for slikt og nye langt bedre interaktive meny systemer.

Og husk også at rent bortsett fra TV'n får langt flere piksler i bildet å leke med (1280x720p i HD-DVD kontra DVD på 720x576i), så bruker HD-DVD filmene også en mye mere effektiv og kvalitativt bedre komprimeringsteknikk enn gamle DVD gjorde. Det blir mindre forstyrrelser, artifacts, i bildet synlig fra komprimeringen fra orginalfilmen til hd-dvd enn det var fra orginalfilmen til vanlig dvd. DVD bruker en teknikk som er over 10 år gammel (mpeg2), og når man tenker data og elektronikk er det lenge. HD-dvd filmene bruker altså en ny komprimering/codec som gir bedre resultat kvalitetsmessig.)

Dr Peedee

7041185[/snapback]

Nice! da blir det iallefall en HD DVD på meg :)

siste OT hehe.. vet du når den kommer ut? (den til 360'en altså)

EDIT. fant det.. slutten av november :) gleder meg

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...