Gå til innhold

Må man bruke kjølepasta?

Hsw

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hovedkort, men så sier en kamerat av meg at jeg må bruke kjølepasta til prosessoren?

Jeg skal bruke det nye hovedkortet til de gamle delene!! må man bruke kjølepasta da, til prosessor? For at den ikke skal bli for varm?

Hilsen Hsw

Endret av Hsw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok... her er litt om kjølepasta.

men jeg går utifra at du ikke har isopropanol, men så lenge du ikke skal overklokke, eller cpuen ligger på en veldig høy temperatur, så holder det nok å vaske vekk med en vår klut(ikke såpe)

Jeg var i samme klemme som du for et par uker siden, hadde ikke kjølepasta på, og mår jeg fikk pasta på så sank temperaturen med ca 15 grader, så det er jo litt selvforklarendes

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Kjøp en flaske rødsprit på nærmeste bensinstasjon og putt noen dråper av det på ribben. Tørk av med litt dopapir eller noe tørkepapir (som ikke loer). Det er beste måten å drepe gammel pasta på. Rødsprit koster ikke all verden (20kr?), og man får utmerket kjølepasta for 50-75kr.

Lenke til kommentar
Bare tørke bort støvet?

7040293[/snapback]

Ja, bare ta et tak med skjortermet over pannen, så er det greit. :innocent:

Kjølepastaen smøres på i et tynt lag på toppen av prosessoren, slik at den blir liggende mellom prosessoren og prosessor-kjøleren.

Kjølepastaen har ingen avkjølende virkning i seg selv, men den har veldig god varmeledningsevne. Hensikten er å øke varmestrømningen fra prosessor til prosessor-kjøler.

Mange prosessor-kjølere kommer ferdig levert med kjølepasta i form av en tynn "tape". Noen synes det er greit nok, mens andre sverger til pasta fra en eller annen leverandør.

Hvis du ikke har noe isopropanol stående, så kan en liten flaske med kondensfjerner fra nærmeste bensinstasjon gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar

Men, siden jeg aldri har overklokket eller noe, så bare tørker jeg det av vanlig.

Så litt på det nå, og det ligger gammel pasta på den!

1. Tørke det bort, grundig , for å få av alt det gamle?

2. legge på ny ( på selve amd prosessoren)

3. Sette på kjølevifta igjen og ferdig?

Endret av Hsw
Lenke til kommentar
Kjøp en flaske rødsprit på nærmeste bensinstasjon og putt noen dråper av det på ribben. Tørk av med litt dopapir eller noe tørkepapir (som ikke loer). Det er beste måten å drepe gammel pasta på. Rødsprit koster ikke all verden (20kr?), og man får utmerket kjølepasta for 50-75kr.

7040361[/snapback]

Rødsprit er noe du IKKE bør bruke, det legger igjenn en tynn hinne som ikke ledere varme noe bra, da er det neste like bra å la den gamle pastaen ligge.

bruk en litt fuktig klut og gnikk av den gamle pastaen, det vil jeg anbefale, så lenge du ikke trenge så veldig med kjøling(så lenge du ikke overklokker, eller prosessoren ligger på en høy temperatur 50++)

Lenke til kommentar
Hei

Skal man smøre kjølepasta over hele den blanke siden på prosessoren? På toppsiden?

7047944[/snapback]

På toppsiden, ja. Hele den siden som blir vendt mot kjøleren når alt er satt sammen.

Plasser først prosessoren i sokkelen på hovedkortet. Smør deretter et tynt lag pasta på "topplokket" av prosessoren, så tynt som overhode mulig. Hensikten med pastaen er å fylle de mikroskopiske ujevnhetene i overflaten på prosessoren og kjøleren. Hadde disse overflatene vært perfekt flate, så hadde man ikke hatt behov for kjølepasta, men der er vi ikke ennå.

Ikke bruk for mye pasta fra starten av. Det er bedre å legge til litt hvis du ser at det blir for lite. (Vel, det går an å skrape av hvis det blir for mye også.)

Monter deretter kjøleren oppå prosessoren. Pass på at den blir liggende helt flatt og nedpå prosessoren. (Hvis kjøleren blir hengende på den ene kanten av rammen rundt prosessoren, da vil ikke prosessoren få nok kjøling og systemet vil fort gå i stå.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...