k-ryeng Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) I utgangspunktet skulle vel Pentium(de første) ha hetet 586, men på dette tidspunktet valgte Intel ett mer fengende navn for sin (5te generasjon = pentium)? Jeg ville vel tro at det var på tide å se på septium eller noe i den duren Intel har vel aldri innrømmet at det var det de gjorde, men selvfølgelig er det nærliggende å tro. 6. generasjon ville forøvrig blir (h)exium (stilig, ikke sant :o). (S)eptium ville bli syvende generasjon... Endret 11. oktober 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Den egentlige grunnen var vel for å ha et navn på CPUn de kunne beskytte som et trademark. Det ble vel avgjort av en domsstol at et tall (eks 586) ikke kunne beskyttes. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 I utgangspunktet skulle vel Pentium(de første) ha hetet 586, men på dette tidspunktet valgte Intel ett mer fengende navn for sin (5te generasjon = pentium)? Jeg ville vel tro at det var på tide å se på septium eller noe i den duren Intel har vel aldri innrømmet at det var det de gjorde, men selvfølgelig er det nærliggende å tro. 6. generasjon ville forøvrig blir (h)exium (stilig, ikke sant :o). (S)eptium ville bli syvende generasjon... 7045894[/snapback] Jo, men regner Netburst generasjonen som 6te da, men det var egentlig ikke poenget. Flere bilprodusenter har fått trademark på tall. Peugeot har vel enerett på "3tall med null i midten"? BMW har vel sine rettigheter på tallene sine(uten at det er helt klart for meg hva som er mønsteret der). Audi og Merce har vel også noe tall/bokstavkombinasjoner de har enerett på? Dog uansett hva som var motivet til Intel, så har de gjort en genial jobb med å bygge Pentium navnet, så sånt sett ville det være dumt av dem å kaste det helt bort. Samme vil være tilfelle for Athlon, tviler på at AMD går bort fra det med det første. Flere av oss har hatt 1,4GHz T-bird og vet dermed at ikke alle Athlon CPUer har vært like flatterende og nødvendigvis gitt navnet god reklame Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Tja, Pentium-navnet oppsto p.g.a grunnene jeg skrev om, ble oppgitt i diverse trykte media tilbake i de dager. (Hm, nå begynner det å bli noen år ja ;P ) Jaja, nok om det, det er jo i grunnen ikke så direkte relevant til tråden. Uansett, lavbudsjetts-prosessorene har jo i grunnen lenge het noe annet enn middels/høybudsjetts-versjonene, så det er vel like greit å legge fra seg Celeron-navnet (som igjen ikke hadde den helt store ytelsen). Blir vel uansett en lovende overklokker som nevnt før. Kunne tenke meg å få prøvd en når de blir lansert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå