Gå til innhold

Conroe-L blir Pentium E

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet skulle vel Pentium(de første) ha hetet 586, men på dette tidspunktet valgte Intel ett mer fengende navn for sin (5te generasjon = pentium)? Jeg ville vel tro at det var på tide å se på septium eller noe i den duren :)

Intel har vel aldri innrømmet at det var det de gjorde, men selvfølgelig er det nærliggende å tro. 6. generasjon ville forøvrig blir (h)exium (stilig, ikke sant :o). (S)eptium ville bli syvende generasjon... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I utgangspunktet skulle vel Pentium(de første) ha hetet 586, men på dette tidspunktet valgte Intel ett mer fengende navn for sin (5te generasjon = pentium)? Jeg ville vel tro at det var på tide å se på septium eller noe i den duren :)

Intel har vel aldri innrømmet at det var det de gjorde, men selvfølgelig er det nærliggende å tro. 6. generasjon ville forøvrig blir (h)exium (stilig, ikke sant :o). (S)eptium ville bli syvende generasjon...

7045894[/snapback]

Jo, men regner Netburst generasjonen som 6te da, men det var egentlig ikke poenget.

Flere bilprodusenter har fått trademark på tall. Peugeot har vel enerett på "3tall med null i midten"? BMW har vel sine rettigheter på tallene sine(uten at det er helt klart for meg hva som er mønsteret der). Audi og Merce har vel også noe tall/bokstavkombinasjoner de har enerett på? Dog uansett hva som var motivet til Intel, så har de gjort en genial jobb med å bygge Pentium navnet, så sånt sett ville det være dumt av dem å kaste det helt bort. Samme vil være tilfelle for Athlon, tviler på at AMD går bort fra det med det første. Flere av oss har hatt 1,4GHz T-bird og vet dermed at ikke alle Athlon CPUer har vært like flatterende og nødvendigvis gitt navnet god reklame :)

Lenke til kommentar

Tja, Pentium-navnet oppsto p.g.a grunnene jeg skrev om, ble oppgitt i diverse trykte media tilbake i de dager. (Hm, nå begynner det å bli noen år ja ;P ) Jaja, nok om det, det er jo i grunnen ikke så direkte relevant til tråden.

Uansett, lavbudsjetts-prosessorene har jo i grunnen lenge het noe annet enn middels/høybudsjetts-versjonene, så det er vel like greit å legge fra seg Celeron-navnet (som igjen ikke hadde den helt store ytelsen). Blir vel uansett en lovende overklokker som nevnt før. Kunne tenke meg å få prøvd en når de blir lansert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...