Herr Brun Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 ... Thermochill pa120.3 (må bestilles fra danmark), en laing ddc2 med alphacool-topp og swiftech apogee eller d-tek mp-05 ... Du trenger _VIRKELIG_ ikke corsair dominator-brikkene. Kjøp heller xms2pro 6400 c3. 7045640[/snapback] umm jeg kan ikke gresk hehehe kødder ... men alvorlig talt, det der blir for komplisert. Keep it simple er en grei kjøreregel @Lars Werner - Drit bra side du har laget. Får nesten lyst å kopiere din handleliste og bruke bildene som bygge manual! CPU kjøler og skjermkort ser ihvertfall meget spennende ut. 7045667[/snapback] OK. Glem det jeg sa om rambrikkene. Trodde de var dyrere enn de er. Hvis du vil ha en stille pc som fortsatt kan overklokkes ville i alle fall jeg gått for vannkjøling. Et sett fra Asetek (waterchill) hadde fungert fint, men et selvbygd gir hakket mer glede. Ikke er det vanskelig å montere i et cube case heller. Radiator: http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=2212 Pumpe: http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=3406 Vannblokk cpu: http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1034 Vannblokk gpu: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCW60&mcat= Slange: Clearflex 60, enten 12mm eller 10mm ID alt ettersom Tank: http://vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=4001 Kabinett: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC343B&mcat= Pluss nipler og vanntilsetning. Dette koster litt, men når du skal bruke 30k så bør du virkelig gå for et 100% stillegående system. Dette her kjøler alt du kaster på det uten å bråke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Kommer med et forslag jeg. Ingen vits å betale mer enn det man trenger. I tillegg til dette så ville jeg nok ha kjøpt den cpu-kjøleren fra MIST, gpu-vifte,vinklede eller myke satakabler,mer støydemping om det trengs,mer demping(for 5.25),for harddisk(du kan også bruke sånn skumteip, funker bra), og viftestyring av no slag. Dersom du skal ha vannkjøling til den pcen, så ville jeg ha lagt i litt penger der og, for hvis ikke er det ikke noe poeng. Du får det du betaler for. Tviler på at du merker forskjell på luftkjølt og vannkjølt med mindre du ekstremklokker for å få høyere score i benchmark etc. Systemet mitt holder seg iallefall under 30 grader når viftene så vidt surrer rundt. Det er stort sett det samme som er i handlevogna. Blir vel rundt 40grader etter load i 4 timer... Er det noe poeng i å kjøpe win xp sp2 nå, rett før vista? Var det ikke noe sånn rabatting, at dersom man kjøpte pc med windows nå, så får man gratis oppgradering til vista basic elns? rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
AMD89 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 hvis du skal ha et stille oppsett så burde du vel ta 7900gto i sli, de har et veldig laft støynivå pga den gode kjøleren og de vil jo yte bedre en et 7950gx2:P eller 7900gtx vis du har myeee penger Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Kommer med et forslag jeg.Ingen vits å betale mer enn det man trenger. I tillegg til dette så ville jeg nok ha kjøpt den cpu-kjøleren fra MIST, gpu-vifte,vinklede eller myke satakabler,mer støydemping om det trengs,mer demping(for 5.25),for harddisk(du kan også bruke sånn skumteip, funker bra), og viftestyring av no slag. Dersom du skal ha vannkjøling til den pcen, så ville jeg ha lagt i litt penger der og, for hvis ikke er det ikke noe poeng. Du får det du betaler for. Tviler på at du merker forskjell på luftkjølt og vannkjølt med mindre du ekstremklokker for å få høyere score i benchmark etc. Systemet mitt holder seg iallefall under 30 grader når viftene så vidt surrer rundt. Det er stort sett det samme som er i handlevogna. Blir vel rundt 40grader etter load i 4 timer... Er det noe poeng i å kjøpe win xp sp2 nå, rett før vista? Var det ikke noe sånn rabatting, at dersom man kjøpte pc med windows nå, så får man gratis oppgradering til vista basic elns? rett meg om jeg tar feil. 7045955[/snapback] For det meste enig her. Tror du vil merke liten forskjell i ytelse på det oppsettet og det på første side, en del penger å spare der. Angående CPU-kjøler tror jeg Scythe Ninja er bedre enn Mist kjøleren. Kanskje du har tatt med litt overdrevent masse dempeting, men effektivt er det sikkert... Endret 11. oktober 2006 av chrlod Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Lagt Scythe "Ninja" på listen istedet for MIST kjøleren. Kabinettet er vel ferdig kledt med støydempende matter på innsiden? Det er den iallefall hos microplex: Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet (microplex) Hva med drevrammer til harddisker? Denne funker vel både kjølende og støydempende? Lian Li drevramme (microplex) Da er det jo ikke plass til så mange dempe blokker. Kan kanskje fylle på med de når systemet står ferdig Kjøling av GPU tenkte jeg å ta med Asetek's vann dingser. I mellomtiden får vifta som følger med holde. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Angående alle dempetingene, så var det eksempel på hva man kunne gjøre. Det viktigste er iallefall å bli kvitt harddiskresonans, da hele dette kabinettet begynner å skurre om harddiskene er litt urolige. Sånne gummimellomlegg til skruer er fint da, men skumteip fungerer like bra og er mye billigere. Anbefaler å ta et lite lag der du setter på harddiskrammen. Pass spesielt på dette med kabler. De som jeg har fått med mine siste hovedkort har vært litt for stive, noe som belaster den skjøre satakontakten. Så enten kan kjøpe noen som er myke og bøyelige, eller noen som er vinklet. De viftene som følger med kabinettet er forøvrig veldig stillegående. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Prøver å ta med alle erfaringer og råd. Kan naturligvis ikke benytte meg av alt så jeg har måttet prioritere litt, men setter pris på alle innlegg Siste justering: Bedre HK for å få med SLI. Gått ned på GPU og fått den vifteløs samtidig. Ser ut som om HK kommer med nok S-ATA kabler. Må vel kanskje kjøpe extra strøm kabler for diskene? Er blitt bortskjemt på fin tilbakemelding nå, men det hadde vært fint med noen kommentarer på harddisker i forhold til støy og kjøling (tenker blant annet på drevrammen jeg nevnte i min forrige post). Holder det kanskje med skumteip? Snart i mål nå. Mangler nesten bare neste lønnslipp Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 skumteipen funka for meg iallefall. Det er sånn dobbelsidig som jeg kjøpte på clahs olson. Viktig at den har litt tykkelse sånn at den demper på vibrasjonen. Legg den hovedsaklig under hddbrønnen på begge railene. Jeg brukte også det mellom skruene og harddiskrammen for å etterlikne det dempesettet som jeg linka til lengre opp. Brukte den på en gammel maxtor 200gb (den brummer godt), og etter det ble det mye bedre. Hører ingenting fra pcen jeg nå. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Har oppdatert tittelen og den originale posten for å gjenspeile endringer i oppsettet. Gjort en del endringer på oppsettet nå. Kommer til å bestille Kabinett (Lian Li), PSU og CPU kjøler (MIST 600W, Megatower) denne uken. Må nok vente 2 uker til med resten (må ha litt mat også). Selv om handlelisten ikke er hugget i sten enda anser jeg den så godt som ferdig. Det jeg undrer på nå er om jeg må ha en floppy stasjon for å sette opp RAID. Jeg leste dette i en guide et sted. Er dette riktig? Finnes det eventuellt alternativer (minnepinne?). Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Det er vel neppe noen som følger med på mitt "easy mode" setup, men siden jeg started tråden føler jeg at den må følges opp. Kabinett og Strømforsyning er ankommet. Uken's spørsmål: Jeg lurer nå på om jeg kan seriekoble en GPU blokk på Nautilus pakken. Da kan det hende jeg drøyer enda lengre for å få tak i en slik: BFG G8800GTX Litt historikk Etter mange mange timers saumfaring av nettet for tester og anmeldelser på produkter har hele prosjektet tilslutt blitt forsinket. Jeg greide ikke å la vær å tenke på G80 greia så alt det med "aldri mer" venting kan nå strykes Jeg lete fremdeles etter det vannkjølte BFG G8800GTX kortet for en nogenlunde fornufrtig pris, samtidig som jeg evaluerer eventuelle barnesykdommer med de aller nyeste kortene på markedet. Det er nok ikke sikkert dette blir bestillt før jul. Må nå vente til neste lønnspose da jeg har pyntet litt på mitt gamle system. Blir fort lei av hakking i CivIV og HOMM5 for ikke å snakke om DAoC EDIT: Link til handlelisten er julegaven i signaturen Endret 17. november 2006 av Othmaar Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Hvis du først skal bruke så mye penger på en monitor, ville jeg vurdert Dell sin 24". Dell Ultrasharp 2407WFP 24" widescreen LCD Synes Dell's 24" ser mye bedre ut enn Samsung sin. Hvis du skal vente til etter nyttår med å kjøpe, så kanskje Dell vil kjøre tilbud på den igjen, i oktober solgte de den for 6.700,- p.s Linken i signaturen din er feil, viser ikke handlevogn for andre enn deg selv. Endret 17. november 2006 av FBEN Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Hei! Tusen takk for tipsene! Dell ser ut som mer for pengene så absolutt, og jeg har fixet signaturen tror jeg ... Kan ellers nevne at noen av komponentene er ikke nødvendighvis hva jeg kommer til å kjøpe. Vil prøve å kjøpe mest mulig hos færrest mulig levrandører, men ytelses messig vil jeg havne på det samme. Ønsker fremdeles erfaring/synspunkter på Corsair Nautilus 500. Tenker å slenge på en GPU vannblokk serielt på den vis det er mulig. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Tilslutt ble omsider PCn bestillt og levert: Cooler Master Stacker 830 Thermaltake Toughpower 850W Asus P5N32-E SLI Intel Core 2 Duo E6600 XFX GeForce 8800 GTX XXX Version 2 x Corsair DHX XMS2-8500 Dominator 2 GB (2x1 GB) Dell UltraSharp 2407WFP 4 x Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA (RAID 5) Samsung SE-S183 (DVD brenner) Microsoft Windows XP Engelsk Professional OEM Erfaringer så langt I kabinettet har jeg 4 120mm vifter i tillegg til PSU, CPU og GPU viftene. En foran for innsug, 2 i døren: En på grafikkortet og en på RAM, samt en vifte bak for utblåsning. Omgivelses temperaturen er høy fordi PCn står på teppegulv med varmekabler uten termostat. Jeg vil tippe at luften ved innsuget har ca 30 grader. Temperaturene synker raskt med 20% når jeg lufter litt. Støy Skjermkortet dominerer lydbildet naturlighvis, men er på langt nær så støyende som jeg forventet. Har ikke målt dB men den bråker mye mindre enn boxed viften på min gamle P4 2.53 GHz. Der PCn står nå 40cm fra foten min under skrivebordet er lyden overhodet ikke sjenerende. Det drar litt på når jeg kjører diverse spill på max grafikk, men da overdøver lyden fra spillet PCn alikevel. Ved lav last og Q-Fan på gir PCn fra seg en koselig liten humme lyd som ikke kan høres i rommet ved siden av. Jeg kjøpte endel forskjellige vifter for å teste litt. I kabinettet står det en Mist, en Papst, en Revoltec og en Noctua. Revoltec bråker littegranne men har fine lysdioder . Noctua viften er praktisk talt lydløs og Papst er også meget stillegående, mens Mist viftene hummer litt. Det skal nevnes at Mist og Revoltec går med ca 1250-1300 rpm, Papst jevnt på 1200 og Noctua viften så vidt over 800rpm. Det er ingen nevneverdige forskjeller i støy eller temperaturer om jeg bytter om på viftenes plasser. Temperatur Gjennomsnitt, laveste (lufting)/høyeste (1-2 timer med tung last). CPU 52, 39/60 GPU 70, 61/75 HK 42, 36/45 Som nevnt over står PCn på et godt og varmt sted. Når jeg lufter litt synker temperaturene raskt. GPU synes ikke å være påvirket av omgivelses temperaturene i særlig grad. Kabinettet Sammenlignet med Lian-Li 6070Scand er "Stacker" mye vennligere å jobbe med selv om Lian-Li er lett som en fjær. Særlig viftefestene, 5.25 brønn designen og HK skuffen gjør Stacker til et bedre valg for high-end systemer. Layout messig er de ganske like, men Stackern har litt bedre plass. Forskjellen i støynivå har ingen betydning med mitt grafikkort. Hovedkortet Slutter meg bare til den kritikken som har kommet frem på alle tester. Et par av viftepluggene sitter noe klønete til. Prosessor og RAM Ingen kommentar egentlig. Har ikke greid å belaste disse noe særlig ved normal bruk/spilling enda. Brukte nVidia's AI booster og klokket opp til 2.8GHz, 1200MHz FSB, 1000MHz RAM med to klikk. Foreløpig tyder mye på at RAM og tildels prosessor er litt overkill, særlig siden harddiskene synes å ha problemer med å følge med (se nedenfor). Harddisker Jeg har satt opp 4 x Samsung SpinPoint 120P 250GB SataII i RAID 5. I tillegg har jeg en DVD ROM og en DVD brenner som Master/Slave på IDE0 bussen. Harddiskene bruker evigheter på store forflytninger. Det tok meg 10 minutter å kopiere en 3GB mappe (fra et sted til et annet på harddiskene). Vet ikke om dette skyldes en konflikt med DVD spillerne som står i PATA, eller kanskje en ulempe med speilingen i RAID 5. Eller kanskje det rett og slett tar så lang tid? Uansett har jeg et intrykk av at resten av systemet mitt sitter å venter på harddiskene mine hele tiden. Strømforsyningen 850 watt høres mye ut, men jeg tenkte at det kanskje var lurt med tanke på stabilitet, fremtidige oppgraderinger og ikke minst eventuell installasjon av vannkjøling. Uansett, alt virker som det skal og PSU viften lager ikke noe støy i det hele tatt. Installasjon Tja ... dersom du har bygget en PC før og gjør alt i riktig rekkefølge burde det ikke ta mer enn 20 minutter før du setter inn windows CDn. Merk at RAID driverne må enten være tilgjengelig på diskett (floppy) eller slipstreames på en windows cd. Jeg er svært fornøyd med valg av komponenter og resultatet. Jeg er litt usikker på ytelsen til harddiskene mine. Kommentarer er velkommne Lenke til kommentar
C3PO Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Du må ha et problem med diskkontrollere, raiddrivere eller noe annet. Bruker selv ca. 1 min 25 sek på å kopiere 3,46GB fra en Samsung SATA disk til en annen. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Du må ha et problem med diskkontrollere, raiddrivere eller noe annet. Bruker selv ca. 1 min 25 sek på å kopiere 3,46GB fra en Samsung SATA disk til en annen. 7626657[/snapback] Samme her. Diskene mine bruker ikke like lang tid på kopiering seg imellom. Men lønne seg å sjekke om kablene er ødelagte eller noe. Sikkert også en innstilling du har "slurvet" litt med. Forøvrig kan nok støy dempes kraftig, ved å henge de opp med o-ringer. Les om løsningen her! Og skjermkortet koser seg ekstra med en Zalman vifte. Disse kan stilles manuelt, slik at du får minimal med støy fra dette. Ellers høres det ut som du har mekka deg en fin maskin Lykke til med modifiseringene! Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Takker for tipsene. Må vel fikle litt med harddisk instillingene. Noen som vet om det er noe i BIOS som kan påvirke dette, IDE instillinger feks. Jeg vet at diskene står i SATA RAID, men usikker på instillingene for IDE kontrolleren generellt. Har ellers hatt endel problemer med lyd driverne som har forårsaket crash, reinstalleringer fikset dette. 11k på 3dmark06 kun ved bruk at AI booster som overklokking sier vel sitt Lenke til kommentar
andylove Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Takker for tipsene. Må vel fikle litt med harddisk instillingene. Noen som vet om det er noe i BIOS som kan påvirke dette, IDE instillinger feks. Jeg vet at diskene står i SATA RAID, men usikker på instillingene for IDE kontrolleren generellt. Har ellers hatt endel problemer med lyd driverne som har forårsaket crash, reinstalleringer fikset dette. 11k på 3dmark06 kun ved bruk at AI booster som overklokking sier vel sitt 7695290[/snapback] Om du har klart å putte diskene i raid, bruker du ikke IDE kontrolleren lenger. Sett de opp med ACHI. Ellers, har du bilder av riggen din? Hadde vært kult å sett hvordan alt ble tilslutt Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hva er ACHI? Noen bilder av riggen finner man her: http://www.tdz.no/pc/ Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 Jeg gjorde om raid5 til 2xraid0 og nå er diskene superraske så da er systemet stabilt og ytelse på topp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå