Gå til innhold

PC endelig ferdig. Noen erfaringer ...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg skal sette sammen en ny PC snart og holder på med research. Planen er å ha noe som ikke må byttes ut før om 3-4 år. Det er endel år siden jeg bygget selv (det var i Pentium 3 alderen :)). Systemet skal selvsagt ha rå ytelse og gå helt stille. Tenker ikke å overklokke noe i første omgang.

Det jeg lurer mest på er om oppsettet inkludere ekstra kjøle tiltak. Hadde vært fint om det fungerte rett ut av kassa, men det skjer vel aldri hehe. Vil ellers sette pris på alle synspunkter på oppsettet.

Handleliste

Endret av Othmaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Så lenge du ikke overklokker så skal noen kabinettvifter og standardvifter kjøle godt nok.

Jeg ville absolutt kuttet Raptor-diskene, siden du ikke vil merke ytelseforskjell i forhold til "vanlige" 7200rpm-disker. Jeg ville nok heller kjøpt 2-3 ekstra 320-400GB -disker fra WD eller Samsung. Raptorene støyer også en del.

Hilsen,

efikkan.*

Lenke til kommentar

Det var vannvittig mange penger for en PC :) En ting slår meg, når du først tar steget virkelig langt, hva med å drøye skjermkortkjøpet til nyttår og bruke et billigkort i mellomtiden? Man kan sikkert gjøre slikt i evigheter (vente, vente og vente), men nå er det vel strengt talt ikke mange månedene/ukene igjen til G80/R600 kommer? Da får du kanskje Vista på kjøpet samtidig mens du er igang.

EDIT: En detalj - skjermkort idag bråker noe helt £@$!"#"#¤ i forhold til gamledager som 9700PRO, TNT2U og liknende. Bare en advarsel. Kjører vannkjølt selv, verdt de 2-3000 kronene det koster. Da ryker gjerne garanti på skjermkortet derimot, har selv hatt bom på dette da GPU på 9700PRO røk etter 2.5 år og bytte ikke ble akseptert.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Og DDR2-800 er vel raskt nok minne også.

Men å vente på et fremtidig skjermkort et godt stykke frem i tid er dumt, siden det stadig er utvikling, og det kommer hele tiden noe nytt som det er verdt å vente på da. Er behovet nå, så kjøp nå, om det ikke kommer noe revolusjonerende innenfor veldig kort tid.

Hilsen,

efikkan.*

Lenke til kommentar

Er enig i at minnet er overkill hvis du ikke har planer om å klokke.

Raptor derimot er uten tvil de beste diskene.

Nå er det sånn at harddisker er en av de tregeste elementene i en PC.

Så har du lyst på det beste, så er det bare å handle.

Men hvis du er litt mer fornuftig, så kan du kjøpe 2 stk av den nye

Raptor 74GB versjonen.

Og heller kjøpe en ekstra disk til lagring...

Lenke til kommentar
Raptor derimot er uten tvil de beste diskene.

Nå er det sånn at harddisker er en av de tregeste elementene i en PC.

Så har du lyst på det beste, så er det bare å handle.

Men hvis du er litt mer fornuftig, så kan du kjøpe 2 stk av den nye

Raptor 74GB versjonen.

Og heller kjøpe en ekstra disk til lagring...

7044295[/snapback]

Men hva er poenget, når ytelseforskjellen er så liten at den ikke er merkbar? Det er greit for meg om kjøperen vil kaste bort penger.
Lenke til kommentar

Med det skjermkortet hører han nesten ikke forskjell på 1 Samsung disk eller 2 Raptor disker :) Men Samsung i RAID fungerer bra det, men søketiden går som alltid opp og Samsung er ikke like hissige som Raptor. De er veldig gode på video, lyd og liknende, kjører 2x2x160GB i RAID0 her og arbeid imellom diskene er fenomenalt morro!

Lenke til kommentar

En ny CPUvifte, som hjelper til med å kjøle chipsettet litt ekstra, som er roligere, som kjøler rett og slett bedre enn standar boxed kjøler ville kanskje vært å foretrekke?

Eksempel:

Zalman CNPS7700-Cu

eller

Fra Microplex :w00t: :

MIST CPU-kjøler, Megatower, m/vifte

eller

Termaltake Big Typhoon

(Det er jo mange andre velge mellom, men vil du ha det stille ville jeg ha satset på en 12 cm vifte.) :tease:

Kanskje ta et annet ca. like godt skjermkort men som kan kjøles med en mye roligere kjøler (vet ikke hvordan det er å bytte kjøler på gx2, men på PowerColor Radeon X1950 XTX burde jo det gå greit. Da får man jo senket støynivået endel. Eller?

(Jeg innbyr ikke til noen diskusjon anngående ytelse, men det er jo ikke så mange spillene/programmene der du merker den store forskjellen.)

Hils Skriveleif da, hilsen Eirik

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar

Ok, raptor ut (men navnet er jo såå kult!), kaviar inn (bedre enn Samsung iflg et par tester jeg leste).

Beholder Dominatorene. Tenker å gi mer gass senere når denne kommer på markedet:

Asetek superenkel vannkjøling for talentløse overklokkere som meg :)

Må vel kjøpe en CPU kjøler ja. Titter litt på det for tiden, men ubestemt enda.

Oppdatert oppsettet. Mye bra kommentarer. Keep'em coming.

Lenke til kommentar

Tror en heftig luftkjøler vil være like effektiv som den, bare man har god gjennomtrekk i kabinettet. Du kan klokke en god del på luft. Så slepper man "styret" med vannkjøling.

(Btw, jeg digger Thermalright sine kjølere, cpu, liggende/cpu, stående og gpu/skjermkort :love: Kanskje få på en slik hvis det er plass/går :blush: på skjermkortkjøeren så man kan kjøre 12cm vifte)

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar
Men å vente på et fremtidig skjermkort et godt stykke frem i tid er dumt, siden det stadig er utvikling, og det kommer hele tiden noe nytt som det er verdt å vente på da. Er behovet nå, så kjøp nå, om det ikke kommer noe revolusjonerende innenfor veldig kort tid.

Hilsen,

efikkan.*

7044293[/snapback]

Nå i disse tider er det jo som "alle" vet et generasjonsskifte på gang med tanke på DX10 og da er det ikke noe vits i å kjøpe et toppklasse skjermkort nå! Kjøp et skjermkort som for eksempel 1900gt for deretter å kjøpe ett av DX10 kortene når disse kommer på markedet! Dermed bør/må du vente et par måneder med å kjøpe deg et high end skjermkort!

Lenke til kommentar

Et billigere skjemkort nå og et bedre et senere er noe du må tenke litt på, men vil du ha et komplett system nå? Det kommer til å funke kjempebra i mange år med et av dagens "high-end skjermkort" uannsett. Det kommer til å ta flere år for dx10 er implementert i alt.

Er du her Leif? Hører du meg?

Hilsen Eirik

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar
Men hva er poenget, når ytelseforskjellen er så liten at den ikke er merkbar? Det er greit for meg om kjøperen vil kaste bort penger.

7044369[/snapback]

Det er faktisk merkbar forskjell, i alle fall fra den disken jeg byttet fra en ata166 imb (har ikke detaljer) til raptor 34GB. Men jeg ville heller gått for raid opsett med noen andre billigere disker for å få mer ytelse ut av pengene. Kan ikke si raptor bråker noe spesielt mer en andre disker heller..

Forskjellen var liiiit raskere oppstart av os og program.

Lenke til kommentar
Skulle ikke GF8800GTX/GT lanseres i uke 45? Det er bare en drøy mnd til :)

Men om kortene er å finne i butikkene allerede da er et helt annet spørsmål..

7045051[/snapback]

hehe ikke mer venting nå! :wallbash:

Jeg har fått laget en handleliste her på hwn:

Tidlig Julegave til meg selv!

Har gått over til 4 x Caviar SATA II 250GB for å sette opp 2 x RAID-0. Det burde vel dempe støynivået litt? Hører dere sier Samsung, men i tester er det vel WD som kommer ut best. Uansett, det kan vel ikke være den store forskjellen.

Har tentativt satt opp MIST Megatower som CPU kjøler.

Trenger jeg flere vifter i kabinettet, eller der de som følger med bra nok?

Dette er bra! Lurt å finne slike forumer. Takker alle som deltar. Keep'em coming! :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg har fått laget en handleliste her på hwn:

Tidlig Julegave til meg selv!

7045549[/snapback]

Du har ikke delt din handlekurv enda, kryss av for å dele.

Jeg har akkurat delt mine erfaringer på hjemmesiden min. Noen av komponentene du har valgt har jeg også brukt (som kabinett & hovedkort). Sjekk det ut her:

Del1: http://lars.werner.no/wordpress/?p=65

Del2: http://lars.werner.no/wordpress/?p=66

Del 3 kommer så snart jeg har fått min passive CPU-kjøler. Det er lenge siden jeg har bygget pc selv, men tror jeg er på rett vei for en stille & god pc :)

Det er jo litt greit å sjekke ut hvordan sakene er før du fyrer løs å kjøper

Edit: Leif

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Kjøp Lian Li cube case og vannkjøling med Thermochill pa120.3 (må bestilles fra danmark), en laing ddc2 med alphacool-topp og swiftech apogee eller d-tek mp-05. Du vil garantert ikke angre på det. Eller du kan kjøpe en stacker og plassere raddis i toppen. Det vil ikke fungere "out of the box", men selv jeg med mine 10 tommeltotter klarte å sette vannkjølinga sammen.

Du trenger _VIRKELIG_ ikke corsair dominator-brikkene. Kjøp heller xms2pro 6400 c3.

Lenke til kommentar
... Thermochill pa120.3 (må bestilles fra danmark), en laing ddc2 med alphacool-topp og swiftech apogee eller d-tek mp-05 ... Du trenger _VIRKELIG_ ikke corsair dominator-brikkene. Kjøp heller xms2pro 6400 c3.

7045640[/snapback]

umm jeg kan ikke gresk :hmm: hehehe kødder ... men alvorlig talt, det der blir for komplisert. Keep it simple er en grei kjøreregel :)

@Lars Werner - Drit bra side du har laget. Får nesten lyst å kopiere din handleliste og bruke bildene som bygge manual! CPU kjøler og skjermkort ser ihvertfall meget spennende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...