HåkonN Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Vurderer D-SLR, og har vært å kikket på på følgende kamera: Nikon D80: Passet mer eller mindre perfekt til hendene mine. "Lite" og nett, men fungerer alikevel greit for mine store hender. Vet ikke om det faktum at det er lett er en fordel eller ikke, men den lette prislappen er definitivt en fordel for min del. Canon 400D: Oppfattet dette som et leketøy. Alt for lite for mine hender, og lillefingeren kom utenfor i bunn. 100% uaktuelt. Nikon D200: Stort og tungt. Fungerer greit ift. hendene mine, men en noe stiv pris gjør at denne utgår. Sony A100: Ligger greit i hånden, men ser ikke fordelene med dette sammenlignet med for eks. D80. Canon 30D: Langt bedre enn 400D med et skikkelig grep. Nesten like bra grep som D80. Kunne sikkert ha levd med dette. Overraskende stort og massivt. Nesten samme pris som D80. Bruksområde: Amatør-fotograf. Har et Konica Minolta A2 kamera i dag, men savner fordelene med D-SLR. Tar ikke voldsomt mye bilder, men reiser endel og vil ha et skikkelig kamera og forevige minnene. Litt variert bruk blir det nok, men kommer ikke til å klatre med det eller ta flere tusen bilder daglig. Bruker Photoshop CS2 til redigering. Linser: Skal legge litt penger i skikkelige linser med stabilisator. (har stabilisator på A2 i dag - et must). Kanskje en god vidvinkel i førsteomgang. Altså sitter jeg igjen med 2 alternativer, 30D og D80. De skiller kun 1000,- mellom disse (ref. japan foto). Hva velger jeg? Nå har jeg holdt i begge to, og begge er kameraer jeg kan leve med. 30D "virker" som mer *proft*, og prisenforskjellen er ubetydelig. Igjen så syntes jeg D80 var flott mht. størrelse og grep. Beklager om dette har vært oppe før, men nå har jeg lest igjennom *mye*, og alle sier at man må prøve med sine egne hender. Det har jeg gjort, men har nada kompetanse for hvilket kamera som er "best" av disse 2. *?* Endret 10. oktober 2006 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Vanskelig å svare på. D80 har vel litt større oppløsning og bedre søker. 30D har et litt større hus og raskere seriebilder ( 5 fps mot 3 fps i D80 ). Du kan sammenligne spesifikasjonene her: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...on_d80&show=all Bildekvaliteten er nok ganske lik og det er kanskje av like stor betydning om det er noen objektiver eller ekstrautstyr du mangler hos en av produsentene. Mange velger Nikon pga deres 18-200mm VR objektiv. Uansett hva du velger vil det utvilsomt være en stor oppgradering fra det du har Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Eit alternativ som du har gløymt er Pentax K10D. Ligger på omtrent samme pris som D80, og ser ut som eit meget innteresant hus. Innebygd stabilisator (ikkje like bra som stabilisator i objektivet, men rimligare + du har den på alle objektiv ), værbeskytta hus, nokre nye interesange opptaksmodus + litt anna. (vertikalgrep, IF fjernkontroll, utbyttbar mattskive, MLU...) Edit: Faktisk litt billigare enn D80 9k for huset 10k med 18-55 13k med 16-45 F4 Hadde eg ikkje hatt sekken full av optikk med F fatning så hadde eg nokk skaffa meg ein K10D med 16-45 Endret 10. oktober 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Vanskelig å si hvordan Pentax K10D vil bli ennå men: Pentax K10D m/16-45mm får man til 11440,- på nettet (norsk ver.) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Takk for svar.... seriebilder er ikke viktig for meg, så da blir det en Nikon D80 om jeg ikke skulle falle for den nye Pentax. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 En kar som deg bør nok heller vurdere en Leica M8. Alle kameraene du nevner er like mye leketøy som 400D. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Testet Pentax K10 på messen i helgen. Lå greit i hendene, men jeg fikk ikke den samme kvalitetsfølelsen som med D80. Søkeren virket mindre... (?) Prøvde å ta noen bilder der, men resultatet ble heller dårlig. Får heller skylde på mine dårlige kunnskaper. Uansett blir ikke Pentax aktuelt for meg. Testet også Olympus... 2 forskjellige modeller, men begge virket som leketøy. Fikk skikkelig plastfølelse, og søkeren var ALT for liten. Olympus er helt 100% utelukket. D80 ble testet med forskjellige linser. Spesielt en 50mm F1.8 linse imponerte. Dette må jo være den ultimate portrettlinsen, og den kostet kun 1100,-. Et par av tele-linsene fungerte også bra. D80 ligger perfekt i hendene, og jeg liker plassering av knappene. Søkeren var stor, og hele kameraet oppfattes som raskt og responsivt. God kvalitetsfølelse tvert igjennom. De hadde et messetilbud på 9500,- for kun huset. Skal snart til Thailand, og der selges D80 til 6500,-.... Min sterkeste kandidat til nå... Leica M8 skal jeg sjekke. Takk for tips. Noen andre som kjenner til M8? Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 M8 er neppe det du er ute etter... Det koster sånn ca tre ganger en 30D Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Med to så gode alternativer som D80 og 30D, må en gjerne gå nøyere inn i preferansene for å finne førstevalget. Ergonomi, og særlig søkerbildet, kan være en grei ting å skille etter, og dette har jo pr definisjon en betydelig subjektiv komponent. Det er fint å sjekke ut de øvrige konkurrentene, slik du har gjort, og jeg synes avvisningskriteriene dine er greie. Andre vil vektlegge andre sterke sider ved merkene du har sjalta ut, det fins ikke EN fasit.. Jeg hadde også valgt D80 hvis jeg skulle kjøpe kamera i dag, og både D80 og 30D er langt mer enn leiketøy. Hvis en aldri får til bilder med tilnærma proffkvalitet med disse, er det fotografens skyld. Jeg ville vel sjekka ut hvordan garantipraksis med utstyr kjøpt i Thailand er, men lykke til i alle fall! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Skal snart til Thailand, og der selges D80 til 6500,-.... 6500 x 25% moms er 8.125,- Vil si at pengene du sparer ikke oppveier garanti og reklamasjonsbestemmelsene i Norge, samt at du i Norge får norske (og ikke asiatiske) bruksanvisninger og letthet med tanke på hvordan man leverer kameraet til evt. service og reparasjoner under garanti og reklamasjonstiden. En garantisak kommer ofte på et par tusen om du ikke er dekket av norske garanti og reklamasjonsbestemmelser. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Skal snart til Thailand, og der selges D80 til 6500,-.... 6500 x 25% moms er 8.125,- Vil si at pengene du sparer ikke oppveier garanti og reklamasjonsbestemmelsene i Norge, samt at du i Norge får norske (og ikke asiatiske) bruksanvisninger og letthet med tanke på hvordan man leverer kameraet til evt. service og reparasjoner under garanti og reklamasjonstiden. En garantisak kommer ofte på et par tusen om du ikke er dekket av norske garanti og reklamasjonsbestemmelser. 7077799[/snapback] Moms? Alle har da med kamera på ferie.... Du får engelske brukermanualer, og selvfølgelig full garanti i Thailand (tror det er 1 år). Flere produsenter har også world wide garanti.... kanskje Nikon også? Men du har selvfølgelig rett, det er enklere å forholde seg til norsk garanti om det skulle skje noe... Og man har vel 2 år på slikt utstyr iflg kjøpsloven... (?) Men det er vel de færreste butikkene som praktiserer det...eller? Man må vel ta en vurdering om man syntes norsk garanti er verdt 3000,- For norske fotobutikker er det selvfølgelig det... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Moms? Alle har da med kamera på ferie.... Du vil kunne få trøbbel med reiseforsikring eller spesialforsikring, hvis kameraet ikke er lovlig tatt inn til Norge...Men du har selvfølgelig rett, det er enklere å forholde seg til norsk garanti om det skulle skje noe... Og man har vel 2 år på slikt utstyr iflg kjøpsloven... (?) Men det er vel de færreste butikkene som praktiserer det...eller? Du har 5 års lovbestemt reklamasjonsrett, og det er ikke opp til butikkene å velge om de vil praktisere. Den kan for forbrukere ikke oppheves ved avtale.Man må vel ta en vurdering om man syntes norsk garanti er verdt 3000,- For norske fotobutikker er det selvfølgelig det... Jeg vil nå si at 5 års reklamasjonsrett og mulighet til å få igjen noe på evt. forsikringer av kameraet er verdt 3000 kr. Hvis de tusenlappene er veldig kritiske, bør man heller velge et billigere kamera, i hvert fall når det faktisk finnes... Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Dette med forsikring må du utdype. Ble selv frastjålet en sekk med 2 kamera for 1-2 år siden. Et Panasonic Lumix (kjøpt i Thailand) og et Konica Minolta A2 (kjøpt via www.bhphotovideo.com/USA). Begge kvitteringer ble sendt inn uten noe som helst bekreftelse på at jeg hadde betalt moms. Fikk tilbake 100% av kjøpesummen (14 000) uten spørsmål. 5 år er det nok ja... ikke lett å være helt informert på alle punkter. Mener fortsatt man må vurdere om 3000,- er verdt den ekstra garantien. Kan jo tross alt reparere kamereat 1-2 ganger for den summen. Men jeg skal ta en ny vurdering, har jo egentlig lyst på kameraet så snart som mulig. Hvor ofte er det egentlig feil som går under reklamasjon på disse Nikon kameraene? Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 hei. bare ett lite tips til. i enkelte situasjoner er det veldig gøy å ha ett kamera som kan ta mange bilder per sekund. det vil si at jeg ville gått for canons kamera (regner med at tallene som står oppgitt i bilder/sekund gjelder raw bilder). det tar 5 bps mens nikons kamera tar 3. Ville også prøvd å finne ut dynamic range til begge kameraene (hvor mye lysforskjell det kan være uten at deler av motivet blir utbrendt/helt svart (dårlig forklaring kanskje)). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Dette med forsikring må du utdype. Ble selv frastjålet en sekk med 2 kamera for 1-2 år siden. Et Panasonic Lumix (kjøpt i Thailand) og et Konica Minolta A2 (kjøpt via www.bhphotovideo.com/USA). Begge kvitteringer ble sendt inn uten noe som helst bekreftelse på at jeg hadde betalt moms. Fikk tilbake 100% av kjøpesummen (14 000) uten spørsmål. Jeg har ingen erfaringer fra fotoverdenen, men har hørt om flere som har slitt når de har tatt inn musikk-instrumenter uten å betale mva, og deretter har måttet bruke forsikringen pga tyveri. Det kan selvfølgelig hende det går bra, i veldig mange saker tenker ikke kundebehandlerne over det i det store og hele, men med rett kundebehandler risikerer du både å måtte betale mva, + straffetoll på kameraet (fordi du ikke betalte mva. ved innførsel), samt at du ikke får en krone på forsikringen. Ellers hvis du kommer innunder tollgrensen for verdisaker (er vel på 6000 kr per pers), og du har nok personer til å få med deg alt, skal det vel gå bra, men hver komponent kan da ikke koste mer enn 6000 kr... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvor ofte er det egentlig feil som går under reklamasjon på disse Nikon kameraene? 7080198[/snapback] Nikon er hovedsaklig ganske driftsikre, men får man et mandagskamera, så får man et mandagskamera. Da vil man etter tre resultater av samme feil ha rett på nytt kamera... om det er kjøpt i Norge. Ellers har de fleste D70 fått en feil med lysmåleren, en feil som ble ooppdaget like før kameraet ble erstattet av D70s. Kameraet slutter rett og slett bare å fungere. Det er en meget dyr reparasjon som nok hadde spist opp det meste, om ikke alt, av de 3000 du hadde spart ved å importere kameraet selv. Hos et par har lignende symptomer dukket opp også i ettertid, og da må det repareres på nytt (skal sies at det kun har vært et par tilfeller). Skjer dette i garantitiden på et år, så er det jo greit... bortsett fra at du selv må bekoste frakt til Thailand. Det er DYRT, tar lang tid og det er stor sjanse for at kameraet blir borte. Ellers bør du nok vurdere å oppfriske mattekunnskapene. 9500 minus 8100 er IKKE 3000 kroner Du sparer altså kun 1400 kroner på å importere selv. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Litt offtopic Afseth Har du anledning å teste D80s matrix2 lysmålingssystem vs D50/D200 lysmåling med høy kontrast?. Ser at det ennå debatteres rimelig heftig i både "dpreview" og "nikonians" forumet hvorvidt D80 overeksponerer eller ikke Takk på forhånd Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 AfsethHar du anledning å teste D80s matrix2 lysmålingssystem vs D50/D200 lysmåling med høy kontrast?. Ser at det ennå debatteres rimelig heftig i både "dpreview" og "nikonians" forumet hvorvidt D80 overeksponerer eller ikke Får nok ikke testet noe denne uken uansett, da jeg jobber på lab'en. Er litt i butikken også, men ikke så mye. Kanskje neste uke Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 AfsethHar du anledning å teste D80s matrix2 lysmålingssystem vs D50/D200 lysmåling med høy kontrast?. Ser at det ennå debatteres rimelig heftig i både "dpreview" og "nikonians" forumet hvorvidt D80 overeksponerer eller ikke Får nok ikke testet noe denne uken uansett, da jeg jobber på lab'en. Er litt i butikken også, men ikke så mye. Kanskje neste uke 7085536[/snapback] Takker og bukker så mye . Jeg venter i spenning. Det er nå slik at jeg synes de få bildene jeg har tatt har vært bra, og vært like gode og kanskje bedre eksponeringsmessig enn Canon 350Dn som jeg ennå har liggende, men med all den negative fokusen angående D80s nye matrix2 lysmåling så blir jo faktisk også jeg skeptisk og usikker hvorvidt D80 har en feil eller ikke, tross alt er det jo ganske dyrt Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvor ofte er det egentlig feil som går under reklamasjon på disse Nikon kameraene? 7080198[/snapback] Nikon er hovedsaklig ganske driftsikre, men får man et mandagskamera, så får man et mandagskamera. Da vil man etter tre resultater av samme feil ha rett på nytt kamera... om det er kjøpt i Norge. Ellers har de fleste D70 fått en feil med lysmåleren, en feil som ble ooppdaget like før kameraet ble erstattet av D70s. Kameraet slutter rett og slett bare å fungere. Det er en meget dyr reparasjon som nok hadde spist opp det meste, om ikke alt, av de 3000 du hadde spart ved å importere kameraet selv. Hos et par har lignende symptomer dukket opp også i ettertid, og da må det repareres på nytt (skal sies at det kun har vært et par tilfeller). Skjer dette i garantitiden på et år, så er det jo greit... bortsett fra at du selv må bekoste frakt til Thailand. Det er DYRT, tar lang tid og det er stor sjanse for at kameraet blir borte. Ellers bør du nok vurdere å oppfriske mattekunnskapene. 9500 minus 8100 er IKKE 3000 kroner Du sparer altså kun 1400 kroner på å importere selv. 7085112[/snapback] Ok, jeg skal ta det til etteretning. Det blir jo en sjangse å ta.. enig i det. Så nå at man kan få D80 til 8700,- i Norge. BTW, D80 selges for veil. 6500,- på flere steder i Bangkok. Av erfaring går sikkert ann å prute litt på dette, og 7% kan man få igjen på flyplassen om man handler i en butikk med tax refound merke. Burde da havne under 6000,- og unngå MVA selv om de skulle finne på å stille spørsmål om kamerahuset.... Selv over 6k ser jeg det lite sannsynslig at de noen gang sjekker slike ting... har aldri skjedd med meg i allefall. Tollere på gardemoen er mest opptatt av værre ting enn et digitalkamera. Uansett hvor hvordan jeg vrir og vender på det, blir det ca. 3000,- i differanse. 3000kr kan være mellomlegget mellom en god og en langt bedre linse. Får gå i tenkeboksen igjen.... I utgangspunktet er jeg for å kjøpe varer i Norge, men 3000,- er endel penger å betale for den ekstra forsikringen. På en annen side, ser det i allefall ut som jeg endelig har bestemt meg for kamera... Det er jo bra.... Nå gjelder det bare å finne noen gode linser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå