Gå til innhold

Brannfarlig med bærbar-lader med teip?

Anbefalte innlegg

Laderen til min bærbare Dell 110L "knakk" (i den grad en ledning kan knekke).

Jeg bestilte ny, men fikk også den fikse ide at jeg kunne reparere den gamle og ha den som en slags stasjonær lader, slik at jeg slapp å drive å rote bak skrivebordet hver gang jeg skal koble den inn/ut.

Dette har jeg nå klart, ved å skjære vekk isolasjonen på 2-3 centimeter. Inne i ledningen var det et lag med små tynne metalltråder, og enda en gummiisolert ledning med enda flere metalltråder. Begge desse gruppene med tråder var viktige, fant jeg ut. Går ut fra at strømmen går en vei i hver av dem.

Så jeg spleiset dem, skilte dem med teip, og teipet igjen rundt alt, slik at det nå er tilnærmet likt før, bare at det er teip i stedet for gummi.

Brukte slik brun, bred teip.

Men er dette trygt? Er det noen brannfare ved teip som ikke er der ved gummien?

Håper noen kan svare på dette.

Degeim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte slik brun, bred teip.

Men er dette trygt? Er det noen brannfare ved teip som ikke er der ved gummien?

7039796[/snapback]

Joda, det bør vel gå greit så lenge du ikke overbelaster kabelen. Dvs. hvis du kjører spill eller prog som bruker mye kraft, kan ledningen bli varm, og i verste fall smelte og kortslutte, eller gi maskinen "feil" strømmengde, som kan ødlegge maskinen din helt..

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt "eletrikkertape" og gjort det om igjen med den. De har slik tape på f.eks. biltema, claes olson..

Lenke til kommentar

Trygt er detnok så lenge du har fått gjort en skikkelig jobb, slik at det ikke blir noe kortslutning eller varmgang... men det blir jo litt vanskelig for oss å vurdere arbeidet ditt over et forum =)

Du bør bruke elektriker tape ja. pakketape er ikke egnet som isolasjon.

-Stigma

Lenke til kommentar
Trygt er detnok så lenge du har fått gjort en skikkelig jobb, ..

7040110[/snapback]

Enig med Stigma

Viktig at du gjør det ryddig: det er en fordel at alle de tynne trådene i hver pol/ledning/mellom hver isolasjon er hele.

At du er fornøyd :) Så hadde jeg ikke latt maskinen stå uten tilsyn, med den ledningen, over tid, nei..

Ellers har jeg gjort tilsvarende og det har gått helt fint :)

Lenke til kommentar

"Vanlig billig" (biltema, claes olson.. ) elktro teip er er noe dritt... Limet holder dårlig og begynner å slippe etter kort tid. Da blir det hele bare veldig klissette. Da ville jeg heller anbefale den brune pakketeipen hvis du legger på noen ekstra lag. Den holder mye bedre.

Får du tak i selvvulkaniserende elektroteip (elektroteip uten lim) er det det beste etter lodding og krympestrømpe.

At "PC'n kan få feil strømmengde" er bare tull.

space

Lenke til kommentar
"Vanlig billig" (biltema, claes olson.. ) elktro teip er er noe dritt... Limet holder dårlig og begynner å slippe etter kort tid. Da blir det hele bare veldig klissette. Da ville jeg heller anbefale den brune pakketeipen hvis du legger på noen ekstra lag. Den holder mye bedre.

At "PC'n kan få feil strømmengde" er bare tull.

7048883[/snapback]

Jeg mente eletrikertape, ikke vanlig pvc-tape.. Og det med strømmengde er tilfelle, bare å prøve for de som ønsker :thumbup: (ikke å anbefale)

Jeg rådfører kun hvis jeg har erfaring i dette og ikke på tror.

Det viktigste er å få ting til å funke og det håper jeg at Degeim får, uten fare for kjedlige uhell :cool:

Greb

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

grebnord:

Enig i det meste du sier der, men for å pirke litt: En PC tar ikke imot den strømmen som forskyningen bestemmer. Det er PC'n som bestemmer hvor mye strøm den skal ha.

Ja det finnes muligheter for at ting kan gå galt men da er man på et worst case scenario:

En mulihet er hvis det blir Veldig dårlig kontakt i skjøtene. Da vil det oppstå et spenningstap over skøtene som gjør at de blir varme. Spenningen på strømmen som PC bruker blir da lavere og dette fører til at PC bruker mer strøm for å kompensere for spenningstapet. Dette fører da igjen til at varmeutviklingen i skjøtene blir enda varmere osv. Blir spenningstapet for stort vil en underspenningsvern slå inn på PC'n som da ikke tar imot strøm lenger, eller hvis strømtrekket fra PSU blir for stort slår overstrømsvernet inn. Og Hvis skjøtene blir for varme vil plasten/tapen kunne smelte. Dette vil det kunne bli mye "magisk" røyk av. Blir det en kortslutning slår overstrømsvernet til strømforskyningen straks inn.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...