Gå til innhold

Hva er forskjell på software og hardware RAID?

Anbefalte innlegg

Er det slik at man må ha hardware RAID for å kunne installere OS på 2 stk disker satt i RAID1 ?

Har et Asus AN8 SLI premium HK som har RAID støtte. Setter opp raid1 i bios og skal installere XP. Men installasjonsprogrammet finner ingen harddisk da. Sletter jeg raid oppsettet, så finner installasjonsprogrammet 2 stk disker.. Men jeg vil jo gjerne installere på RAID1 oppsett.. Etter å ha satt opp de 2 diskene i raid1 i bios, så ser alt ok ut ved reboot. Men.. vises altså ikke ved installasjon av XP.

Derrimot så vises Raid oppsettet om jeg staret win xp fra en annen harddisk. Da ser jeg os-disken + den andre disken (altså de 2 harddiskene som står i raid1).

En annen ting er at jeg trykker F6 som en gal for å installere raid drivere, som xp installasjonsprogrammet spør etter. Men det reageres ikke! Ja, F6 tasten fungerer på tastaturet!

Noen som har en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det vel software raid som er på mitt HK da.. Men det skulle vel gå an å installere XP på raid1 likevel..??

Kan noen teste installasjonsprogrammet for XP og se om dere får til å trykke F6 for å installere raid drivere..?? F3 så avbrytes installasjoneprogrammet..

Jeg trykker F6.. men går bare videre uten at noe skjer med raid alternativet..

Tror det er der problemet mitt ligger. Irriterende at valget kommer opp uten at jeg kan gå inn på det!!

Endret av ChillyWilly
Lenke til kommentar

Har du satt opp RAIDsettet i en egen BIOS før oppstart av selve OS/installasjon kjører du hardware RAID, og hvis du ikke ser det når du skal installere Windows må du laste inn drivere til Windows under installasjonen, noe du får spørsmål om.

Får du ikke inn drivere på den måten vil ikke Windows se det, enkelt og greit.

(Forøvrig: Selvsagt virker funksjonaliteten hvis Windows sier at du skal gjøre noe for å gjøre noe der, og ja, jeg har brukt den selv).

Lenke til kommentar

Prøvde med 2 forskjellige xp installasjoner nå (xp home og pro x64). Begge spør etter Raid drivere ved installasjon. Dvs trykk F6 for å laste raid drivere. Regner med dere flest har sett dette...

Problemet mitt er at jeg trykker F6.. men ingenting skjer.. programmet går bare videre..

jiiseess må jeg virkelig prøve et annet tastatur!?!? F6 tasten fungerer ellers.. så dette var snodigt!!

Lenke til kommentar

På noen tastatur så må du holde inne/trykke på en knapp før F tastene virker, kan være der feilen ligger. Knappen er sortsett til venste på for F knappene og det er gjerne bilde av en F på knappen.

Når du trykker på F6 under installasjon av XP så skal det komme frem en dialog som spør etter drivere på diskett og den kommer frem uansett så lenge du har trykket på en fungerende F6.

Har du satt opp RAIDsettet i en egen BIOS før oppstart av selve OS/installasjon kjører du hardware RAID, og hvis du ikke ser det når du skal installere Windows må du laste inn drivere til Windows under installasjonen, noe du får spørsmål om.

Får du ikke inn drivere på den måten vil ikke Windows se det, enkelt og greit.

(Forøvrig: Selvsagt virker funksjonaliteten hvis Windows sier at du skal gjøre noe for å gjøre noe der, og ja, jeg har brukt den selv).

7044003[/snapback]

Jeg setter opp RAID i egen BIOS, men så vidt jeg vet så har jeg software RAID.

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at du trykker på F6 og ikke ser at noe skjer, og så restarter maskinen igjen manuelt, så er det ikke så rart om du ikke får det til ihvertfall.

Dialogen hvor du blir spurt om disketten med driverne kommer en stund seinere ut i sekvensen. Dette er ihvertfall tilfelle for meg, når jeg skal installere SATA-drivere.

Så hvis du ikke har vært så tålmodig ennå foreslår jeg at du lar installasjonen holde på litt lengre.

Men hvis dette var gammelt nytt og til ingen hjelp har jeg ikke annet å si enn sorrmac og lykke til.

*FEILEDIT*

Endret av Beetlebum
Lenke til kommentar

HK mitt støtter 2 stk Raid. Dvs det har 8 stk S-ata kontakter.. Driverene lager jeg i windows.. så da antar jeg at det er software raid jeg har og ikke hardware!

I windows har jeg muligheten til å lage driver diskett.. Men problemet mitt er at jeg ikke har floppy stasjon..

Men! jeg skal spanderer på meg hundre-lappen og kjøpe en floppy og prøve!

For det jeg ønsket i utgangspunktet var jo å installere xp på raid1..!

Takker for hjelpen så langt :)

Endret av ChillyWilly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...