Gå til innhold

Biltransport: Et sykt konsept

Bautastein

Anbefalte innlegg

Personlig tror jeg mesteparten av fremtidens transport vil skje med tog.

7045662[/snapback]

EHH!

"Jeg skal bare ta toget bort til Bjarne, kommer snart hjem i gjen - kjære"

"Kan du ikke ta bane 6 da, så kan du kjøpe med brød på vei hjem"

7049663[/snapback]

hehe, tror nok heller han mente på litt lengre strekk :!:

Høyhastighets-bane mellom Oslo og Bergen er ferdig prosjektert. Gjenstår "bare" å bygge den! Blir det en realitet, og høyhastighet mellom Oslo og Trondheim og Sørlandsbanen, tor jeg det kan utkonkurrere mye av flytafikken og godstrafikken på vei.

7050134[/snapback]

Jeg har fulgt litt med på denne prosessen. Nå er den under utredning i samferdelsdepartementet eller no, og svaret skal komme i april. Da skal storting/regjering ta stilling til denne. Blir spennende å se utfallet. Jeg er dog litt bekymret for at jernbaneverket kan "sabotere" denne utredningen. Selv om planene har fått stor støtte blant flere fagfolk på området, virker ikke jernbaneverket så begeistret for planene. De vil heller bruke millionbeløp på å gjøre minimale utbedringer og flikkinger på et utrangert jernbanenett fremfor å tenke stort og satse på et nytt jernbanesystem for fremtiden, forstå det den som kan.

Tilbake til topic:

Måtte Norge bli det sikreste landet å ferdes i med tiden, bare det ikke blir for seint!

7051434[/snapback]

Norge er allerede blant de sikreste landene i Europa (og sikkert også i verden) å kjøre bil i. :)

7053509[/snapback]

Tviler jeg på..

Se på autobahn i tyskland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er allerede blant de sikreste landene i Europa (og sikkert også i verden) å kjøre bil i. :)

7053509[/snapback]

Tviler jeg på..

Se på autobahn i tyskland?

7056922[/snapback]

Norge har faktisk færre drepte/skadde i trafikken enn mange andre europeiske land, blant annet Tyskland, når en regner per befolkning eller per antall biler i landet. Jeg mener Norge var regnet som en av de sikreste landene, sammen med Sverige, Nederland, Finland, England, og sikkert et par andre til, men husker ikke helt hvor jeg har lest det.

Jeg tror denne sammenhengen mellom antall trafikkulykker og standarden på hovedveiene er litt overoppskrytt (spesielt når en sammenligner med land som har sinnsykt høye fartsgrenser i forhold til Norge), dog jeg sier ikke at det ikke ville vært enda færre ulykker hadde vi hatt bedre veier.

EDIT: Sorry at jeg gjentar det Sharp sier, men det han skrev var ikke der når jeg skrev dette innlegget :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...