Gå til innhold

Biltransport: Et sykt konsept

Bautastein

Anbefalte innlegg

Plassér mennesker inne i en ett tonn tung hul masse med tynne vegger, for så å la dem kjøre etter hverandre i opptil 90 km/t. Ettersom folk må både fram og tilbake, så plasserer vi fila den andre veien helt inntil den første, slik at de kjører mot hverandre med 1-2 meter mellomrom, uten skille.

Hvis det skulle blitt utviklet en måte å transportere mennesker i dag, tror jeg dette forslaget ville blitt nedstemt rimelig fort.

Lykke til! :dontgetit:

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midtrabatt er greit å ha om du skulle finne på å ta ein snartur over i motgåande kjørefelt. Folk må fram, nye veiar blir jo bygd på samme måte som dei alltid har, ruglete striper, midtrabatt og slakkare svingar sjølvsagt, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar
Litt av problemet er vel at alt blir laget for å kunne kjøre fortere og fortere? Da bilen kom kunne man ikke ligge og kruse i 120 på vanlige veier. :p Og en kollisjon betydde vel at man måtte rygge litt for å svinge unna det man traff.

7039537[/snapback]

DING DING DING, we have a winner

Samme tankegang gjelder fly, tog, buss og båt. Ting gikk saktere, så fikk vi mer info om forskjellige saker som sikkerhet, så de utviklet litt bedre ting. Det er faktisk svært farlig å kjøre i trafikken, ingen tvil.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

Jeg tror det med stiplete linjer kunne vært en god ting å hatt over hele Norge. Mange ulykker som kommer i at man skjener enten inn i motsatt kjørefelt eller på tur ut. Den er også god på å retningsbestemme bilen, til di som faen ikke greier å holde bilen midt i veien!

Midtrabatter hadde vært en god ting også, men så lenge det er mennesker som styrer disse (Helt syke) kjøretøyene, så vil det alltid være ulykker.

Lenke til kommentar

Men det er en ting som irriterer meg, det er at alle sier at svenskene har så bra veier ... Var å kjørte i nord Sverige i sommer, å veistandarden der er minst like håplaus som i Norge. Sverige har bare bra veier på innfart/utfart til storbyene, og i mellom dem. Og det har da strengt tatt Norge også? Hvis jeg ikke tar helt feil!

Lenke til kommentar
Men det er en ting som irriterer meg, det er at alle sier at svenskene har så bra veier ... Var å kjørte i nord Sverige i sommer, å veistandarden der er minst like håplaus som i Norge. Sverige har bare bra veier på innfart/utfart til storbyene, og i mellom dem. Og det har da strengt tatt Norge også? Hvis jeg ikke tar helt feil!

7046150[/snapback]

Det kan stemme til en viss grad i og nær de største byene, men ikke mellom de største byene i Norge.

Lenke til kommentar

7046150[/snapback]

Det kan stemme til en viss grad i og nær de største byene, men ikke mellom de største byene i Norge.

7049718[/snapback]

Nå ser det lysere ut for E18 mellom Oslo og Kristiansand da. Begynner å bli ganske lange strekk med 100 km/t :thumbup:

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg mesteparten av fremtidens transport vil skje med tog.

7045662[/snapback]

EHH!

"Jeg skal bare ta toget bort til Bjarne, kommer snart hjem i gjen - kjære"

"Kan du ikke ta bane 6 da, så kan du kjøpe med brød på vei hjem"

7049663[/snapback]

hehe, tror nok heller han mente på litt lengre strekk :!:

Høyhastighets-bane mellom Oslo og Bergen er ferdig prosjektert. Gjenstår "bare" å bygge den! Blir det en realitet, og høyhastighet mellom Oslo og Trondheim og Sørlandsbanen, tor jeg det kan utkonkurrere mye av flytafikken og godstrafikken på vei.

Lenke til kommentar

Jeg har stor tro på det med midtfelt! Virker som forskningen gir positivt utslag på dette ... Det er også en billigere, og grei måte på å få folk til å ha større avstand.

Jeg er litt småredd selv når jeg kjører på høyhastighetsvei, for det er ikke mye som skiller to møtende biler! Og istede for å ha 20 cm skille, så blir det 1 meter, der det er 3 rumlefelt før man er over i feil bane!

Må si at jeg elsker slik forskning! Måtte Norge bli det sikreste landet å ferdes i med tiden, bare det ikke blir for seint!

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg mesteparten av fremtidens transport vil skje med tog.

7045662[/snapback]

EHH!

"Jeg skal bare ta toget bort til Bjarne, kommer snart hjem i gjen - kjære"

"Kan du ikke ta bane 6 da, så kan du kjøpe med brød på vei hjem"

7049663[/snapback]

hehe, tror nok heller han mente på litt lengre strekk :!:

Høyhastighets-bane mellom Oslo og Bergen er ferdig prosjektert. Gjenstår "bare" å bygge den! Blir det en realitet, og høyhastighet mellom Oslo og Trondheim og Sørlandsbanen, tor jeg det kan utkonkurrere mye av flytafikken og godstrafikken på vei.

7050134[/snapback]

Jeg har fulgt litt med på denne prosessen. Nå er den under utredning i samferdelsdepartementet eller no, og svaret skal komme i april. Da skal storting/regjering ta stilling til denne. Blir spennende å se utfallet. Jeg er dog litt bekymret for at jernbaneverket kan "sabotere" denne utredningen. Selv om planene har fått stor støtte blant flere fagfolk på området, virker ikke jernbaneverket så begeistret for planene. De vil heller bruke millionbeløp på å gjøre minimale utbedringer og flikkinger på et utrangert jernbanenett fremfor å tenke stort og satse på et nytt jernbanesystem for fremtiden, forstå det den som kan.

Tilbake til topic:

Måtte Norge bli det sikreste landet å ferdes i med tiden, bare det ikke blir for seint!

7051434[/snapback]

Norge er allerede blant de sikreste landene i Europa (og sikkert også i verden) å kjøre bil i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...