Gå til innhold

Blir billigere med førerkort, MEN!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6 sider med sterke meninger, men ingen har klart å finne en kilde? Kan ikke huske å ha lest om dette noe sted og velger å ikke tro på det inntil noen kan finne bevis på at dette faktisk har blitt foreslått.

Men bare innse det: dersom dette forslaget skulle bli gjennomført vil dere mellom 18 og 20 bli eid bigtime! :D

Lenke til kommentar

Jeg hørte om dette forslaget for en uke side, men da trodde jeg faktisk det va noen som prøvde å lure meg...

Jeg kan forstå litt av tankegangen bak et slikt forlag. Er ungdum i alderen 18-20 år mer utsatt for ulykker? Ja. Skjer mange av desse på nattestid? Ja. Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg ofta kjører fortere og mer agressivt på nattestid.

MEN, jeg støtter på ingen måte dette forslaget. Det virker som en snarfaren løsning som er skrevet ned uten at de som har fremmet forlaget har tenkt seg om. Dette vil jo ramme mange ungdommer som er avhenging av bil i jobbsammenheng.

De som er de farligeste bilistene, de som kjører alt for fort og langt over sine evner, har ofte heller liten respekt for vegtrafikkloven. Vil de da bry seg om denne loven?

Jeg tror det eneste som hjelper er mer synlig politi på vegene, og en forbedret kjøreopplæring. Jeg kan ikke huske at min kjørlærer snakket med meg om holdninger til fartsgrenser, eller konsekvenser om jeg kjører 130km/h i en 80-sone. Kunne det vere en idé med slike kurs?

Lenke til kommentar
Ka med de som er fra utenlandsk da? (utenlandsk førerkort), gjelder dette for dem når de skal kjøre i Norge?

7104798[/snapback]

I norge følger man norske lover og regler. Har ingenting å si om du har tatt førerkortet på månen, i norge følger du de lovene som vi har. Kort sagt, ja det gjelder for dem også.

Lenke til kommentar
I statsbudsjettet 2007 er det lagt fram forslag om at det skal bli billigere med førerkort (klasse B, vanlig bil), men det er også forslag om at personer som har førerkortet i alderen 18 til 20 år ikke skal kunne kjøre uten en som har hatt førerkortet i 2 år mellom 22:00 og 05:00 (også uten passasjerer).

Forslaga kjem på bakgrunn av at det er statistikk som viser at personer i den aktuelle alderen 18 til 20 utgjør flest ulykker på norske veier.

Dette har i flere år blitt praktisert i New Zealand med stort hell.

Hva er deres mening om dette, tror dere det er ett bra forslag?

Hvorfor mener du dette, og har du forslag til andre løsninger på problemet?

7039213[/snapback]

Dette er en vanlig ordning i USA - men der tar man også lappen når man er 16. Faktisk 14 i noen få stater.

De har ulike perioder der de f.eks. må kjøre med foreldre, eller der de bare har lov til å kjøre alene (ikke venner i bilen) og så videre.

Lenke til kommentar

Men det spørs jo med denne nye regelen i Norge, om det blir utvist et visst skjønn når/hvis de stopper folk. Jeg tviler på at de nekter deg å kjøre videre hvis du faktisk jobber (f.eks jeg som er pizza-bud frem til 23). Det de prøver på er vel å få bukt med all den unødvendige kjøringa og råninga på kveld- og nattetid

Lenke til kommentar
Ka med de som er fra utenlandsk da? (utenlandsk førerkort), gjelder dette for dem når de skal kjøre i Norge?

7104798[/snapback]

I norge følger man norske lover og regler. Har ingenting å si om du har tatt førerkortet på månen, i norge følger du de lovene som vi har. Kort sagt, ja det gjelder for dem også.

7105549[/snapback]

Det finnes endel untak.

F.eks. så er det ulovlig med medisinsk Marihuana i Norge, men det finnes to personer som bruker dette helt lovlig og reiser til statene 2 ganger (?) i året for å hente mer supplies.

Lenke til kommentar

7104798[/snapback]

Tror nok pent at de må rette seg etter de Norske reglene. En kompis av meg bodde 3 år i Virginia og tok lappen der når han var 16. Når han kom tilbake som 17 1/2 åring måtte han vente et halvt år før han fikk kjøre lovlig.
Lenke til kommentar

Jeg har bare lyst å dra fram et eksempel.. Jeg bor ganske langt unna hjembyen min på grunn av skolegang (ca. 50 mil) hvis jeg skulle få lyst å dra hjem ei helg må jeg altså stresse etter skolen for å komme meg i bilen for så vil det gå med god margin, men hvs om jeg blir forsinket. La oss for eksempel si at jeg kommer avgårde 2-3 timer etter at skolen har sluttet. Skal jeg da være nødt til å kjøre som en villmann for å nå hjem før "portforbudet" inntrer. Jeg vil tro dette er mye mer farlig enn å la ungdommer kjøre etter kl. 22.00. Mitt tilfelle er garantert ikke et enkelttilfelle :)

Lenke til kommentar
Hvis politiet stopper deg og du forklarer at du er på vei hjem så er det sikkert ingen big deal

7116355[/snapback]

Det får nå være så, men jeg synes ikke at man skulle måtte tenke at man egentlig gjør noe ulovlig fordi man tar det med ro når man kjører hjem.

Og som det er tidligre sagt så tror jeg ikke at politiet i hjembyen min har kapasitet til å sjekke sånt. I allefall ikke i helgene når de deler vakt med 3-4 av nabokommunene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...