Gå til innhold

Blir billigere med førerkort, MEN!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri påstått at jeg har den informasjonen, jeg sier bare at de som har kjørt en stund sikkert kjenner til disse _farlige_ elementene i trafikken. Den informasjonen kan du garantert få hos forsikringsselskapene. Selv om det ikke blir avisoverskrifter om det, betyr ikke det at problemet ikke eksisterer.

 

Ingen blir kriminelle av lover og regler som er laget for å gjøre trafikken tryggere. Det blir på samme måte som å si at ved å innføre mer obligatorisk opplæring så blir flere kriminelle fordi de ikke gidder å følge reglene og dermed blir å kjøre uten førerkort..Hvor dumt er ikke det?
Nei, men betyr det at man skal angripe den største risikogruppen statistisk sett midt på natta? Greit nok, vi har mye rånekultur rundt om i landet, men det blir det samme som eksemplet mitt med småbarnsfamilier og folk i 40-åra. Jeg kan ikke bevise det med noe statistikk, men dette er ting folk som har kjørt en stund vet. Til slutt, hvorfor ikke putte inn de pengene som ville gått til nattpatruljering til politiet inn i kjøreopplæringen istedenfor da?

7060275[/snapback]

Man "angriper" selvsagt den gruppen som er farligst i trafikken! At det finnes andre som er farlige i trafikken er innlysende men irrelevant så lenge disse utgjør en mindre del.

 

Nei kun i tidsrommet 22-5, forøvrig en svært liten pris å betale for økt trafikksikkerhet og nedgang i ulykker.

(Og angående andres oppførsel som går utover deg: Allerede idag må du feks. også betale høyere forsikring fordi andre på din alder ikke greier å oppføre seg i trafikken)

7060227[/snapback]

Ut fra posten din virker det som om du bor i byen, eller i sentralt strøk. Selv bor jeg langt ute på landet, og da er dette slettes ikke en _liten_ pris å betale. Hva skal jeg ta meg til i helgene? Reise hjem halv 10 en lørdagskveld? Eller sykle de 2-3 milene til og fra venner? Nei ærlig talt...

7060284[/snapback]

Hvordan klarte du deg før du ble 18?

Lenke til kommentar

Vice: Jeg er fremdeles ikke 18, men fyller snart ;) Kjører moped, men som vi alle vet er det lite driftssikkert, og det er kaldt og farlig å kjøre på vinteren (mye farligere enn å kjøre bil)

Jeg kjører ofte med mamma, men hun blir selvsagt lei av å hente meg 4 på natta. Og regner ikke med å bo hjemme til jeg er 20, så da mister jeg den muligheten også.

 

Nei ærlig talt, når jeg er myndig så skal jeg da få lov til å kjøre bil uten tilsyn..

 

Du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Vice: Jeg er fremdeles ikke 18, men fyller snart ;) Kjører moped, men som vi alle vet er det lite driftssikkert, og det er kaldt og farlig å kjøre på vinteren (mye farligere enn å kjøre bil)

Jeg kjører ofte med mamma, men hun blir selvsagt lei av å hente meg 4 på natta. Og regner ikke med å bo hjemme til jeg er 20, så da mister jeg den muligheten også.

 

Nei ærlig talt, når jeg er myndig så skal jeg da få lov til å kjøre bil uten tilsyn..

 

Du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt.

7060893[/snapback]

Som du selv skriver: det finnes andre alternativer. Vennekjøring, foreldrekjøring, sykkel, buss taxi, moped etc.

På samme måten man klarte seg før man fylte 18 rett og slett.

Lenke til kommentar

Buss, taxi og sykkel er ikke aktuelt der jeg bor. Vennekjøring, foreldrekjøring og moped er alternativer ja. Men som jeg sa, moped er minst like farlig som bil, hvis ikke farligere. Da hadde vi bare foreldrekjøring og vennekjøring igjen, men som myndig vil man gjerne ha frihet til å kjøre selv, og slippe å være avhengig av foreldre.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man angripe det? Har det blitt et større problem i år enn i fjor? Er da mange andre samfunnsproblemer som er viktigere enn dette!

 

Og du spør hvordan man klarte seg før, det var såklart med buss/henting etc, men det er jo kun aktuelt for de som har tilgang til kollektivt og andre, og det gjelder slett ikke alle. Husk, loven rammer flere enn de som bor midt i gryta. :)

Lenke til kommentar

Vice: Dine såkalte statistiske beviser fra New Zealand, er ting som fungerer et helt annet sted under andre forhold og premisser enn det vi har i Norge. Det som fungerer andre steder behøver nødvendigvis ikke funke her. Fordi om man kan dyrke bannaner i Sør-Amerika betyr ikke at man vil lykkes med dette her i Norge.

Lenke til kommentar
Vice: Dine såkalte statistiske beviser fra New Zealand, er ting som fungerer et helt annet sted under andre forhold og premisser enn det vi har i Norge. Det som fungerer andre steder behøver nødvendigvis ikke funke her. Fordi om man kan dyrke bannaner i Sør-Amerika betyr ikke at man vil lykkes med dette her i Norge.

7061435[/snapback]

Det er så, men New Zealand er et land man kan sammenligne seg med i motsetning til de fleste land i Sør-Amerika

Lenke til kommentar
Vice: Dine såkalte statistiske beviser fra New Zealand, er ting som fungerer et helt annet sted under andre forhold og premisser enn det vi har i Norge. Det som fungerer andre steder behøver nødvendigvis ikke funke her. Fordi om man kan dyrke bannaner i Sør-Amerika betyr ikke at man vil lykkes med dette her i Norge.

7061435[/snapback]

Det er så, men New Zealand er et land man kan sammenligne seg med i motsetning til de fleste land i Sør-Amerika

7061493[/snapback]

 

Det var en analogi , og forhold kan bety andre ting enn værfohold og klima. I new zealand kan man få førerkortet når man er 16 og det det er for denne gruppen dette gjelder. Dvs. at når man er 18 kan man kjøre akuratt når det passer uten ledsager.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden skal foresten politiet stoppe unge 18-årige bilister når de kjører sent på natt? Man kommer seg ikke hjem igjen fra kamerater innen den tiden. Jeg er sikker på at dette har ingenting med ulykkesstatistikken å gjøre. De hater bare rånere som bråker/viser seg frem og vil ta dem. Skal de ha enda flere kontroller? Ahhh dette er IKKE et fritt land!

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
Det med t det blir billigere er veldig bra, men det tullet om at man må være 2 i bilen kan de spare seg for. Like mye tull som når de lagde veier som man måtte være to i bilen for å kjøre på.

7039809[/snapback]

 

Fins dette? :lol:

7039814[/snapback]

 

Finnes... det er kollektivfelt som enhver med en passasjer kan benytte. Dette for å fremme kollektiv kjøring.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke ha blitt mer uenig i dette om så prøvde, hva er da poenget med å ta lappen? Jeg ser ikke noen mulighet for at de klarer å fremme dette forslaget på stortinget, de vil få en såpass ekstrem motstrøm av folk som ikke er neige i dette.

 

Om man ikek kan kjøre bil alene når man først har tatt lappen, ja da er jo poenget borte. :no:

Lenke til kommentar
For et meningsløst forslag :!:

 

Når man først har tatt lappen bør man jo få lov å bruke bilen når man vil..

7098456[/snapback]

Men samtidig, skal du fålov tilå gjøre noe som statistisk sett er skadelig?

7102566[/snapback]

 

Nå er vell alt man kan gjøre statistisk skadelig, så det argumentet holder ikke mål.

Lenke til kommentar
For et meningsløst forslag :!:

 

Når man først har tatt lappen bør man jo få lov å bruke bilen når man vil..

7098456[/snapback]

Men samtidig, skal du fålov tilå gjøre noe som statistisk sett er skadelig?

7102566[/snapback]

 

Nå er vell alt man kan gjøre statistisk skadelig, så det argumentet holder ikke mål.

7104378[/snapback]

Formålet med en evt. slik lov er dog heller ikke å fjerne alt som er skadelig. Formålet er i første gang å få skadenivået ned der det trengs mest, dvs. hos ferske sjåfører i målgruppen 18-20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...