BeFs Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Men jeg slapp unna obligatorisk teorikurs og sånt piss. 7044651[/snapback] Finnes det obligatorisk teorikurs? Er vel bare førstehjelp-, nattkjøring og glattkjørings-teori som er obligatorisk? Jeg tok heller ikke teorikurs, men hørte da aldri at jeg måtte ta det heller. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 HVORFOR skal vi som kjører helt normalt og skikkelig bli straffet for at ENKELTE TAPERE ikke klarer å styre seg? Jeg blir 18 i juni neste år, og hvis dette forslaget blir gjennomført så kan jeg da ikke kjøre bil etter 22:00 på TO ÅR etter det. Så utrolig provoserende, pappanorge deluxe. Hvis jeg for eksempel drar fra Bøler i Oslo, der jeg bor, til Kjelsås, som tar ti minutter med bil og en time med kollektivtransport, for å se film elns. på kvelden, så må jeg kjøre hjem før klokka 10 for ikke å bryte loven. Så forbanna meningsløst. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Dersom statistikkene viser at dette fungerer er det selvfølgelig en god idé. Er det en god ide' at jeg må ha med meg mamma hver gang jeg skal til en kamerat sent på natta? 7045554[/snapback] Hva er viktigst? At døds/ulykkesstatistikker går ned eller at du skal kunne kjøre rundt omkring midt på natta fordi du skal til en kamerat? 7045593[/snapback] Poenget er vel at det er stor forskjell på 16-åringer og 18-åringer.. Like stor om ikke større forskjell enn du vil finne på 18-åringer og 20-åringer, så det å direkte applisere uttalelser fra bl.a Australia fungerer ikke. Etter min mening er dette en meningsløs regel "hei, du skal få kjøre bil fra 05-22, men så stopper det". Dette vil selvsagt diskriminere alle som har natt-arbeid eller arbeid tidlig på morgenen og favorisere alle som har "normal" døgnrytme. Er dette på noe vis rettferdig? Nei, selvsagt ikke.. Det blir litt den samme logikken som foreldrene til et kjærestepar på 16 "dere får ikke ligge over sammen ennå da", samtidig som de lar dem være alene sammen hele dagen... Det sjåfører gjør på nattestid kan de like gjerne gjøre på dagtid, det eneste man gjør med dette forslaget er å skade alle som jobber på restauranter, butikker med lang åpningstid, utesteder... listen er lang. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Hva er viktigst? At døds/ulykkesstatistikker går ned eller at du skal kunne kjøre rundt omkring midt på natta fordi du skal til en kamerat? rolleyes.gif Det er faktisk et vanskelig spørsmål. Hva ville vært best - at INGEN hadde dødd i trafikkulykker og det var ulovlig å kjøre bil i det hele tatt, eller at noen få dør og vi har muligheten til å kjøre bil? Egentlig burde jeg vel si at ingen skulle dø i trafikkulykker, men allikevel tror jeg både meg og deg velger det siste. Endret 11. oktober 2006 av cp-nilsen Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Ulykker skjer.. det er bare noe man må leve med.. Men antallet kan reduseres.. Hadde flere bare vist litt mer ansvar når de kjørte hadde det ikke vært nødvendig med noe slikt lovforslag i det heletatt.. Er heldigvis forbi den berørte aldersgruppen selv, men forstår jo at vil være et skår i gleden ved endelig å ha fått lappen. Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hva med moped/lettmotorsykkel og 16 åringer? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 I statsbudsjettet 2007 er det lagt fram forslag om at det skal bli billigere med førerkort (klasse B, vanlig bil), men det er også forslag om at personer som har førerkortet i alderen 18 til 20 år ikke skal kunne kjøre uten en som har hatt førerkortet i 2 år mellom 22:00 og 05:00 (også uten passasjerer). Forslaga kjem på bakgrunn av at det er statistikk som viser at personer i den aktuelle alderen 18 til 20 utgjør flest ulykker på norske veier. Dette har i flere år blitt praktisert i New Zealand med stort hell. Hva er deres mening om dette, tror dere det er ett bra forslag? Hvorfor mener du dette, og har du forslag til andre løsninger på problemet? 7039213[/snapback] kilde? Lenke til kommentar
neadii Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 dette er jo bare teit.....:\ burde heller ta førerkortet til de som bryter reglene.... virkelig en teit ide :\\\ Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hva er viktigst? At døds/ulykkesstatistikker går ned eller at du skal kunne kjøre rundt omkring midt på natta fordi du skal til en kamerat? rolleyes.gif Det er faktisk et vanskelig spørsmål. Hva ville vært best - at INGEN hadde dødd i trafikkulykker og det var ulovlig å kjøre bil i det hele tatt, eller at noen få dør og vi har muligheten til å kjøre bil? 7045638[/snapback] Ja, men dette er ikke snakk om at ingen skal få kjøre heller. Tiltak må settes inn der det trengs mest og i følge statistikken er det i denne aldersgruppen. Når det i tillegg viser seg at tiltaket fungerer er det jo en glimrende idé. At noen får mindre moro og ikke får ragge fritt rundt i nattetimene er absolutt en veldig liten pris å betale for økt trafikksikkerhet. Kan forresten noen av de som påstår at dette er et "teit" forslag kanskje utdype litt nærmere hva som er så "teit" med å få ned ulykkene i verstinggruppen 18-20 år? Hvis dere faktisk har noe bedre forslag er det sikkert mange som vil høre dem. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Finnes det noen statistisk som kan fungere som beviser om at det skjer flest dødsulykker blandt denne aldersgruppen i akuratt dette tidsrommet? Poenget med førefkortet for meg i hvert fall er friheten jeg har til faktisk å komme meg fort der jeg vil, når det passer meg. Hvis jeg vil kjøre klokken 2 om natten så er det mitt valg, og å forhindre dette blir bare for dumt, ingen vits i å ha lappen når man er 18 hvis dette blir innført. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Finnes det noen statistisk som kan fungere som beviser om at det skjer flest dødsulykker blandt denne aldersgruppen i akuratt dette tidsrommet? Poenget med førefkortet for meg i hvert fall er friheten jeg har til faktisk å komme meg fort der jeg vil, når det passer meg. Hvis jeg vil kjøre klokken 2 om natten så er det mitt valg, og å forhindre dette blir bare for dumt, ingen vits i å ha lappen når man er 18 hvis dette blir innført. 7048869[/snapback] Selvfølgelig finnes det statistikk (Ethvert forsikringsselskap kan nok spesielt være veldig behjelpelig med statistikker her), men at 18-20 er farlige i traikken er vel nesten for almenkunnskap å regne. Og nøyaktig hvorfor blir det meningsløst å lappen dersom dette blir innført? Er hele poenget med å ha lappen å kunne ragge rundt kl.2 på natten? Å ha førerkort er ingen rett men et gode som er underlagt strenge lover og regler. Disse lovene og reglene er der for å unngå skader og ulykker. Lenke til kommentar
duottar Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Ser at noen skriver at halve norges ungdom mellom 18-20 år blir lammet. Jeg kan ikke tro at prosenten blir så stor. Ungdom flest går vel på skole, og ok en del av de har jo kveldsjobb o.l. men prosenten vil nok ikke være stor. Men det at 18-20 åringer blir "passet" på bedre enn deres eldre sjafører kan jeg kanskje forstå. En som nettopp har tatt lappen vil kanskje ikke kjenne til de farene som kan være i trafikken like godt som en som er mer erfaren. Men å forby unge til å kjøre alene rundt om natta synes jeg ikke er så bra. Det at unge ikke vil få kjøre vil kanskje gjøre dem til dårligere sjafører? Jeg vil tro at det å innføre trafikk som obligatorisk eller valgfag på vgs hvor ungdom vil ha muligheten til å ta kjøretimer og oppkjøring ville ha virket bedre. Alle ferdes i trafikken daglig og alle burde da fått opplæring om hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Endret 11. oktober 2006 av Liar Lenke til kommentar
goggys Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Finnes det noen statistisk som kan fungere som beviser om at det skjer flest dødsulykker blandt denne aldersgruppen i akuratt dette tidsrommet? Poenget med førefkortet for meg i hvert fall er friheten jeg har til faktisk å komme meg fort der jeg vil, når det passer meg. Hvis jeg vil kjøre klokken 2 om natten så er det mitt valg, og å forhindre dette blir bare for dumt, ingen vits i å ha lappen når man er 18 hvis dette blir innført. 7048869[/snapback] Selvfølgelig finnes det statistikk (Ethvert forsikringsselskap kan nok spesielt være veldig behjelpelig med statistikker her), men at 18-20 er farlige i traikken er vel nesten for almenkunnskap å regne. Og nøyaktig hvorfor blir det meningsløst å lappen dersom dette blir innført? Er hele poenget med å ha lappen å kunne ragge rundt kl.2 på natten? Å ha førerkort er ingen rett men et gode som er underlagt strenge lover og regler. Disse lovene og reglene er der for å unngå skader og ulykker. 7048945[/snapback] Les innlegget før du svarer. At ungdon i denne aldresgruppa er utsatt for mest ulykker er ikke hva jeg stiller spørsmål ved, men at det skjer mest ulykker akuratt i tidsrommet som skal forbys, har jeg ikke sett noen dokumentasjon på, og hvis noen kan henvise til noe om dette, så gir jeg meg på den saken. Poenget med å ha lappen er ikke å kunne ragge rundt klokka 2 på natten, men at man kan ha friheten til å være hos ute om kvelden og faktisk kunne komme seg hjem på en rask og effektiv måte, uten å måtte ringe etter andre som kan hente deg, hvis man ønsker det. Kollektivtilbudet på mange steder, er ikke godt nok til å dekke dette behovet, så dermed blir man avhengig av bil. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) At ungdon i denne aldresgruppa er utsatt for mest ulykker er ikke hva jeg stiller spørsmål ved, men at det skjer mest ulykker akuratt i tidsrommet som skal forbys, har jeg ikke sett noen dokumentasjon på, og hvis noen kan henvise til noe om dette, så gir jeg meg på den saken. Poenget med å ha lappen er ikke å kunne ragge rundt klokka 2 på natten, men at man kan ha friheten til å være hos ute om kvelden og faktisk kunne komme seg hjem på en rask og effektiv måte, uten å måtte ringe etter andre som kan hente deg, hvis man ønsker det. Kollektivtilbudet på mange steder, er ikke godt nok til å dekke dette behovet, så dermed blir man avhengig av bil. 7049155[/snapback] Nå vet ikke jeg heller hvordan ulykkene evt. fordeler seg utover døgnets tider, men noe av poenget her er vel også og først og fremst ikke begrense bruken til de som feks. bruker bilen i en vanlig jobbsituasjon/skolesituasjon. Men for alt jeg vet kan det kanskje være mest ulykker om natten i denne gruppen siden flere kjører gris da..? Endret 11. oktober 2006 av Vice Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Kan forresten noen av de som påstår at dette er et "teit" forslag kanskje utdype litt nærmere hva som er så "teit" med å få ned ulykkene i verstinggruppen 18-20 år?Hvis dere faktisk har noe bedre forslag er det sikkert mange som vil høre dem. 7048734[/snapback] Det er noe ved det å skjære alle under en kam på den måten som blir gjort her, som jeg reagerer på. Kunne man ikke bruke det som en straffemetodefor folk som kommer i kontakt med politiet som følge av uvettig kjøring? I stedet for å dytte et "frihetsberøvende" (ta det med en klype salt) tiltak ned over øra til lovlydige unge mennesker. Lenke til kommentar
maxM Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Jeg har ingen link til hvor det kan finnes. Men dere kan gå til Denne pdf. fila som er statsbudsjettet for Kommunal- og regionaldepartementet og søke dere fram til info. Det skal være enn pdf. verson som er søkbar så dere slipper å lese dere gjennom.(Samferdselsdepartementet sitt budsjett kan det også hende at det ligger info om dette) Dette ble lagt fram for meg og klassen fra Formannskaps Lederen i vårt fylke i sammband med en oppgave vi skulle skrive. Har ikke lest det selv men tar ordet til Formannskapet for troverdig. Ser det er masse frustrasjon her, men husk at det er bare ett forslag som er lagt fram. Det er IKKE vedtatt på noen måte enda. Her er det dokkumentasjon for at det fungerte i New Zealand. Vil ikke tro at Norge er så utrolig ulikt New Zealand når det gjelder ungdom og kjørevaner. Endret 11. oktober 2006 av maxM Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 hva faen er det de driver med? har de røyka shit, og hatt alt for lite å gjøre? Hvilken idiot har kommet på dette? Først betaler jeg nesten 20 jævla tusen, for å få lappen, jeg har hatt mørkekjøring, og alt annet jeg skulle ha. Så derfor skulle jeg være skikket til å kjøre bil hele døgnet... dessuten vil en dud på 20 som nettop har fått lappen være like rævva som en som nettop har fått lappen... får jeg meg jobb på en nattklubb eller noe sånt, hvordan skal jeg komme meg hjem midt på natta? det vil jeg ha svar på... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvem skal kontrollere dette da ? Hvorfor ikke bare bruke de pengene til bedre opplæring. En gang må man jo begynne å lære seg å kjøre, og flesteparten gjør det i 18-20 års alderen. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 De kan godt heve hele aldersgrensen til lappen til 20år for min del.. Angår ikke meg Da får vi mindre folk på veien, mindre køer, mindre ulykker etc. Perfekt. Dessuten er velgerne i alderen 18-20 en liten og veldig sammensatt og ressurssvak gruppe. Skjønner godt hvorfor forslaget er fremmet. Er av prinsipp imot en slik krenkelse av indivdets rettigheter, men når det innebærer fordeler for meg så kan jeg ikke være negativ til det! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er noe ved det å skjære alle under en kam på den måten som blir gjort her, som jeg reagerer på. Kunne man ikke bruke det som en straffemetodefor folk som kommer i kontakt med politiet som følge av uvettig kjøring? I stedet for å dytte et "frihetsberøvende" (ta det med en klype salt) tiltak ned over øra til lovlydige unge mennesker. 7049338[/snapback] Nå er jo selve prinsippet om lover og regler i et samfunn nettopp det å skjære alle under én kam, sånn er det bare... Er av prinsipp imot en slik krenkelse av indivdets rettigheter, men når det innebærer fordeler for meg så kan jeg ikke være negativ til det! Men er du i prinsippet imot førerkort i det hele tatt da siden det er en "krenkelse av individets rettigheter"!? Eller forstår jeg deg feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå