Gå til innhold

Blir billigere med førerkort, MEN!


Anbefalte innlegg

Det er jo hvor mye øvelse de har hatt som teller.

7041817[/snapback]

Er til dels enig, så viss det er kjøreerfaringen som teller så burde heller kjørelærertimeprisen halveres og flere timer bli obligatorisk...

 

...men...

 

...det er ikkje nødvendigvis kjøreerfaringa som teller. Vanligvisk så er en person som er 25 mer moden enn en mellom 18-20. Det er ikkje kun erfaring som gjer at dødsulykkestatistikken ser ut som den gjer. Modenhet, holdninger og livserfaring spiller nok en stor rolle her og.

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forslaget er det latterligste jeg noen gang har hørt... Hva med å bruke ressurser på å faktisk ha politi ute på kontroll om nettene? I stedenfor å lage idiotiske regler til oss som faktisk kjører lovlig, og som har brukt titusenvis av kroner og et halvt år på kjøreskole for å ta lappen.

Lenke til kommentar

Er det noen link til steder som bekrefter dette, tror det ikke før jeg får se det...

 

Skjønner virkelig ikke hvorfor... Vil staten at ungdom på 18-20år skal ta med seg en i døden hvis det først skal skje no? Tviler virkelig på at ungdom senker farta om kompisen på 21år sitter på...

 

Dessuten... Jeg fyller 20 år den 30. Des, bryr meg lite :D

Lenke til kommentar
Dette har ikke noe med trøtthet å gjøre, men er nok heller ment å få bukt med råne/racing-kulturen. I så måte er jo loven genial hvis den håndheves.

7042113[/snapback]

 

De jeg kjenner som er i den kulturen er hvertfall ikke 18 år. Fra 22-23+ helt opp til 35 er aldergruppen på de som driver med det rundt her hvertfall. Men det er sikkert annerledes andre steder.

 

Uansett, drar jeg noen gang med noen til rånetreff så er det alltid en eller fler i bilen over 20.

 

Men, jeg syns ikke regelen i sin helhet er for dum. Det som virkelig tar kaka er at den skal begynne fra 22.00 om kvelden. Dvs. at f.eks jeg som jobber på pizza sjappe til 23.00 ikke har lov til å kjøre hjem etterpå uten å ha med en annen person over 20 som har hatt lappen i 2 år. Eller f.eks før da jeg jobba på kiwi til 23.00 og var ferdig 23.30. Eller hvis jeg skal på butikken etter 22.00 en fredags kveld skal jeg risikere bot for å kjøre 4 km hver vei for å kjøpe potetgull og cola?

 

Frem til 05.00 vil også da si at jeg som bor såpass langt unna gardermoen, ikke kan reise dit med bil sammen med mine venner. Siden vi må reise før 05.00 for å rekke fly som går tidlig om morran.

 

De kunne heller droppet hele regelen og tatt deg en tur rundt og SNAKKET med folk som råner om natta. Har opplevd å stå ved CC i drammen om natta, mens folk har rusa motorer som faen, watta anlegg som faen, og ellers mye skrik og skrål. Politiet kjører forbi utpå veien flere ganger, gir beng.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Er det noen link til steder som bekrefter dette, tror det ikke før jeg får se det...

 

Skjønner virkelig ikke hvorfor... Vil staten at ungdom på 18-20år skal ta med seg en i døden hvis det først skal skje no? Tviler virkelig på at ungdom senker farta om kompisen på 21år sitter på...

 

Dessuten... Jeg fyller 20 år den 30. Des, bryr meg lite :D

7042141[/snapback]

 

Enda ett år da.

Lenke til kommentar

Det der var helt elendig, hvordan skal dem kunne holde styr på alle under 23 år da? Virker bare relativt dumt, det blir for mye lover og piss. Norge er så strenge så det sprenger ut av øret på dem.

 

Edit; Men jeg lurer på hvor mye billigere førerkortet blir, og jeg har hørt du kan ta 4 timer (Mørkekjøring, glattkjøring osv). De viktigste timene altså, så tar du oppkjøring og teori. Fungerer dette? For meg så virker det som alle jenter og gutter som ikke har intresse for bil bruker bortimot 20.000,- for lappen, og dem bruker jo minst 20 timer på hele førerkortet. En kamerat av meg har da kunn tatt de viktigste timene, betaler mindre gjør han og.

Endret av Axes
Lenke til kommentar
Det der var helt elendig, hvordan skal dem kunne holde styr på alle under 23 år da? Virker bare relativt dumt, det blir for mye lover og piss. Norge er så strenge så det sprenger ut av øret på dem.

 

Edit; Men jeg lurer på hvor mye billigere førerkortet blir, og jeg har hørt du kan ta 4 timer (Mørkekjøring, glattkjøring osv). De viktigste timene altså, så tar du oppkjøring og teori. Fungerer dette? For meg så virker det som alle jenter og gutter som ikke har intresse for bil bruker bortimot 20.000,- for lappen, og dem bruker jo minst 20 timer på hele førerkortet. En kamerat av meg har da kunn tatt de viktigste timene, betaler mindre gjør han og.

7043229[/snapback]

 

Er kun oppkjøring og teorieksamen som blir billigere...

aka statlige overprisede avgifter :p

Lenke til kommentar

Det er jo en haug med obligatoriske timer da. Noe sånn som 2 "vanlig timer" der grunnleggende bilkunnskap blir lært, så mange timer landeveiskjøring, 8 eller 16 eller noe, så et par med glattkjøring, flere med mørkekjøring, og enda fler med bykjøring, samt oppkjøring og testoppkjøring. 4 timer før oppkjøring er piss.

Lenke til kommentar

Det hjelper jo nesten ikke en dritt på totalkostnadene om teori og oppkjøring skal bli billigere. Oppkjøring koster ~800 og teori litt mindre enn 400.

 

Tror jeg brukte rundt 12-13k på min lapp. Det var inkludert alt, obligatorisk og kjøretimer. Men jeg slapp unna obligatorisk teorikurs og sånt piss. Hadde tilsammen 9 enkeltstående kjøretimer utenom det obligatoriske.

Lenke til kommentar
Bare slik at jeg vet dette, skal det bli slik 100 %, eller er det et lovforslag som ikke blir gjennomfoert?

7044848[/snapback]

Ehhh... ingen av delene? :dontgetit:

 

Det er vel et forslag, men om det blir gjennomført er det vel ingen som vet. Eg har mine tvil, men det er jo tross alt Norge det er snakk om så det skulle ikkje forbause meg om det blir gjennomført

Lenke til kommentar

Det er flere steder som tenker i samme retning:

 

Ban teens from late-night drives, academic urges

Australia has been urged to ban teenagers from driving late at night.

 

Visiting American academic Professor Jean Shope says in the United States, banning teenagers from driving between midnight and 5am in the state of Michigan has proved very effective.

 

She says there has been a 25 per cent reduction in the number of accidents involving 16-year-olds.

 

Professor Shope says a graduated licensing system looks at phasing in driver privileges as they gain more experience.

 

"Even though Australian drivers tend to be maybe a year older than most US teen drivers they are very young people and could benefit from the protection that restriction would afford during those first few months or year of driving alone," she said.

Lenke til kommentar

Dersom statistikkene viser at dette fungerer er det selvfølgelig en god idé. Og at folk ikke engang har hørt om kollektivfelt/carpool-felt (og samtidig fnyser av dem!) sier vel hvor mye de egentlig vet om trafikk. Én god idé er hvertfall å sette seg litt inn i en sak før man forsøker å uttale seg og kritisere forslag. :roll:

Lenke til kommentar
Dersom statistikkene viser at dette fungerer er det selvfølgelig en god idé.

Er det en god ide' at jeg må ha med meg mamma hver gang jeg skal til en kamerat sent på natta?

7045554[/snapback]

Hva er viktigst? At døds/ulykkesstatistikker går ned eller at du skal kunne kjøre rundt omkring midt på natta fordi du skal til en kamerat? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...