Gå til innhold

Blir billigere med førerkort, MEN!


Anbefalte innlegg

I statsbudsjettet 2007 er det lagt fram forslag om at det skal bli billigere med førerkort (klasse B, vanlig bil), men det er også forslag om at personer som har førerkortet i alderen 18 til 20 år ikke skal kunne kjøre uten en som har hatt førerkortet i 2 år mellom 22:00 og 05:00 (også uten passasjerer).

 

Forslaga kjem på bakgrunn av at det er statistikk som viser at personer i den aktuelle alderen 18 til 20 utgjør flest ulykker på norske veier.

Dette har i flere år blitt praktisert i New Zealand med stort hell.

 

Hva er deres mening om dette, tror dere det er ett bra forslag?

Hvorfor mener du dette, og har du forslag til andre løsninger på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I statsbudsjettet 2007 er det lagt fram forslag om at det skal bli billigere med førerkort (klasse B, vanlig bil), men det er også forslag om at personer som har førerkortet i alderen 18 til 20 år ikke skal kunne kjøre uten en som har hatt førerkortet i 2 år mellom 22:00 og 05:00 (også uten passasjerer).

 

Forslaga kjem på bakgrunn av at det er statistikk som viser at personer i den aktuelle alderen 18 til 20 utgjør flest ulykker på norske veier.

Dette har i flere år blitt praktisert i New Zealand med stort hell.

 

Hva er deres mening om dette, tror dere det er ett bra forslag?

Hvorfor mener du dette, og har du forslag til andre løsninger på problemet?

7039213[/snapback]

 

Jeg tolker det der som at det har tilbakevirkende effekt. I så fall er det noe av dem dummeste jeg har hørt EVER når det gjelder lappen.

 

Greit nok at man er sliten på den tiden av døgnet, men det er da for faen andre bilister også. Jeg blir 20 om bare 2 mnd så for meg vil det ikke ha noe å si. Men alikevel er det helt elendig.

 

Enda mer idiotisk er at passasjeren må ha hatt førerkort i minst 2 år. Hva faen skal det hjelpe for? Hvis du holder på å sovne spiller det jo ingen rolle om vedkommende ved siden av deg har lappen eller ikke. Greit. At personen ved siden av deg også må være 18 år kan være greit. Da har de fleste kjørt litt og kan evt. ta rattet/dra brekket/skru av motor hvis noe skulle gå galt.

 

Det jeg alltid har ment, når det gjelder lappen for både moped og bil (B), så burde selve opplæringa være mer grunndig, ikke å sette masse regler for dem etter de er ferdige. Helt idiotisk. At det er trafikksikkert skal jeg ikke si noe på, antall ulykker med folk mellom 18-20 vil sikkert gå ned hvis dette blir innført. Men jeg syns uansett at har man lappen, så har man den, med alle de "goder" det har.

 

Skulle likt å vist hvorfor de vil ha det sånn. Om det er fordi de mener personer rundt 18-20 har større sjanse for å sovne bak rattet mellom 02.00 og 05.00, eller om det er fordi de har lettere for å kjøre for fort i dette tidsrommet (noe jeg selv har). Men om jeg hadde med meg en person på si 20 år med lappen i 2, så ville jeg fortsatt ha kunne sovna, og jeg ville fortsatt ha kunnet kjøre for fort.

 

Jeg ville aldri i livet ha fått med foreldra mine inn i en bil mellom 02.00 og 05.00 hvertfall. Så da måtte isåfall bilen stått parkert.

 

En annen situasjon er i helgene. Hvis man skal kjøre folk til/fra byen/fester, eller skal på en fest selv og være edru og dra hjem etterpå. Skal jeg risikere da, å få bot fordi jeg har vært edru på fest?

Lenke til kommentar
Det med t det blir billigere er veldig bra, men det tullet om at man må være 2 i bilen kan de spare seg for. Like mye tull som når de lagde veier som man måtte være to i bilen for å kjøre på.

7039809[/snapback]

 

Fins dette? :lol:

Lenke til kommentar

Jeg synes i utgangspunktet det er noe tull med en slik regel, men det at det tydeligvis har fungert på new zealand er jo et pluss i margen for en slik regel da, men jeg lurer på hvordan de skal håndheve den, det er jo ikke SÅ mange politifolk ute på veiene om natten.

Ikke som jeg har sett i hvert fall

Lenke til kommentar
Jeg synes i utgangspunktet det er noe tull med en slik regel, men det at det tydeligvis har fungert på new zealand er jo et pluss i margen for en slik regel da, men jeg lurer på hvordan de skal håndheve den, det er jo ikke SÅ mange politifolk ute på veiene om natten.

Ikke som jeg har sett i hvert fall

7039839[/snapback]

 

Jeg kjører rundt på natta fra 02.00 -> ?? nesten hver eneste helg i drammen/røyken/asker området, og jeg har aldri blitt stoppa på natta en eneste gang, selv om jeg har vært nære på et par ganger (noe jeg ikke er spes stolt av).

 

De måtte isåfall ha tatt dette i samme slengen som farts/bilbete/promille kontroller... Blir for dumt å stoppe en i fart for å se om han har med seg en til i bilen. Politiet i distriketet mitt har hvertfall ikke kapasitet til noe slikt.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Forslaget kommer aldri til å bli gjennomført. Det er eg overbevist om. Politiet har nok å gjør fra før.

 

Uansett så trur eg ikkje det er "sovne bak rattet" som ligger bak forlslaget, men at festkjøring med bilen full av drita mindreårige ofte bidar til at sjåføren kjører fortere, mindre hensynsfullt og at sjåføren mister fokus. Er det derimot en "eldre" edru person med i bilen, vil han kanskje virke som "moralsk støtte."

Lenke til kommentar
Forslaget kommer aldri til å bli gjennomført. Det er eg overbevist om. Politiet har nok å gjør fra før.

 

Uansett så trur eg ikkje det er "sovne bak rattet" som ligger bak forlslaget, men at festkjøring med bilen full av drita mindreårige ofte bidar til at sjåføren kjører fortere, mindre hensynsfullt og at sjåføren mister fokus. Er det derimot en "eldre" edru person med i bilen, vil han kanskje virke som "moralsk støtte."

7039984[/snapback]

 

Ingen av mine venner over 20 som har hatt lappen i mer enn 2 år vil være noe moralsk støtte. Tverrt imot. De oppfordrer til å kjøre fortere. Men jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Mange spørsmål om hvorfor dette blir lagt fram, men det er fordi det er snakk om en høyere prosent innen 18 til 20 år som er i trafikkulykker enn andre. Ideen er at dette skal minske den prosenten.

 

Jeg vil anta at problemstillingen var omtrent sånn:

Unge og uerfarne førarar har mykje høgare ulykkesrisiko enn nokon annan gruppe av førarar. Dagens føraropplæring ser ikkje ut til å vera tilstrekkeleg til å fjerne den høge risikoen. Kva kan gjerast.

 

Jeg er enig i at det må finnes bedre forslag enn dette, men dette er da også kanskje det billigste, og derfor blir det lagt fram. Det koster jo ikke staten noe at foreldre/ledsager må sitte på i bilen etter kl 22:00.

Jeg tror at regjeringa hadde mange løsninger men at dette var det rimeligste for dem, og derfor gikk foran andre.

Lenke til kommentar

Å herregud. Jeg har lest feil. det var 22.00 ikke 02.00 :ohmy: Det er jo fullstendig blåst. 22.00 er jeg ikke ferdig på jobb en gang i helgene!

 

Dette vil jo parkere halvparten av alle ungdommer i norge mellom 18 og 20 fra å ta bil til f.eks jobb, en tur til venner for å se film etc.

 

Blir det vedtatt blir det nesten som priatkopieringsloven. Den er der, men de har ikke ressurser til å forfølge evt. lovbrytere. Det kriminerer også da alle som gir faen, fordi de ser på dette som en selvfølge som har vært der i alle år (både piratkopiering og kjøring av bil). Når det så blir vedtatt gjør den ikke annet enn å være der.

 

Hadde jeg vært politi hadde jeg gitt så blanke faen i om jeg så en på 18 år kjøre aleine rundt kl. 22.30 hvertfall.

Lenke til kommentar

Men en som tar lappen når han er 25. Må han vente til han er 27? Det er jo ikke slik at det er en genetisk feil i hodet på folk mellom 18 og 20 slik at det å kjøre bil på natten blir umulig. Det er jo hvor mye øvelse de har hatt som teller.

Endret av Even.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...