Gå til innhold

Mer futt i en gammel P3/500?

XET

Anbefalte innlegg

Har en gammel maskin:

Prosessor: P3 Katmai 500 MHz Rev. 7/Stepping 3 100MHz x 5

Cpu Core voltage: 2.02 V

Hovedkort: Abit BH6

Grafikk: Creative Riva TNT 16 MB 2xAGP

Det er ingen overklokking i dag.

Dersom jeg prøver å øke klokkefrekvensen feiler maskina med en gang den slås på.

Noen tips om hvordan øke ytenlsen; les: overklokke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å brenne inn cpu? Det hjalp meg veldig på en p3-600-pc100 katmai.Klarte kunn 103fsb,før jeg brant den inn,nå klarer jeg 112 fsb.

Sett vcore til maxs,og øk kjølingen,last ned prime 95 eller sisoft sandra og kjør torture test i helst 2-3 dager(netter)D gjorde underværker for meg.Hvis du klarer å øke fsb nå,til feks.105,så kjører du torture test igjen(2-3netter/dager),helt til du ikke kommer høyere.

hvilke valg har du i chipsett configuration?

shorin

Lenke til kommentar

Slå av speed error eller speed hold (husker ikke helt hva det heter) i bios, hadde det samme hovedkortet en gang i tiden. Greide å klokke den litt opp, Fsb til 120 og noe om jeg ikke husker helt feil, låste seg når jeg prøvde med hastigheter over 130 Mhz....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-05 12:34, skrev XET:

Hvor mye bør jeg øke Vcore og hvor mye Vcore tåler CPU?

Er det behov for annen kjøling? (boxed cpu)

Har en PIII450 @ 558 ( på Abit BE6 124x4,5 med pc133 ram ), med Core Volt satt til 2.10v - temp med sensor direkte på CPU Core 42 grader.

124 x 2/3 = AGP-bus 83 MHz ( normalt er 66 MHz, skal senke den litt ), men har slipt kjøleribba på Matrox G400 max og hatt på et tynt lag Arctic Silver der, og chipsett- CPU-ribba - ta på de og sjekk temp - bruker kun boxed vifte.

Tips 1: gi respons på om du f.eks. har oppdatert Bios ( det gir oftest flere klokke- divider- og vCore-innstillinger ).

2. bedre ram ( pc133 )

3. goop & fiint sandpapir ( 300/600/1200++ ).

Lenke til kommentar

Da har jeg fått opp farten litt;

Med FSB=112 MHz og Vcore = 2,05 Volt ser det ut til å være stabilt (P3-500 @ 560). Dette er vel så lite at man ikke trenger å bekymre seg for økte temperaturer hverken på prosessor, ram eller grafikk-kort (mer fart på AGP) ?

Grafikk-kortet er ett Creative Riva TNT...

Lenke til kommentar

vel en "burn-in" bør du bruke mere enn 3-4 timer på :smile:

Tror jeg skrev noe om 2-3 dager :wink:

Det hjalp meg veldig i hvertfall,la feks.pc stå på full vcore,og vær natt før du legger deg setter du på prime95/torture test.Du kan gjerne brenne inn i 14 dager for den sags skyld,d skader ikke å prøve.

Jeg gikk fra 103fsb til 112fsb,men nå tror jeg rammen min holder meg igjen,så jeg kommer til å bytte til pc133 cas2 ram.

goood luck

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...