Gå til innhold

Hvordan vite om trafikken imot har grønt lys?

Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg store forskjeller på lyskryss i Kristiansand og Trondheim.

Kristiansand:

Når du har grønt har bilene som kommer imot deg også grønt. Så skal du svinge til venstre må du vike for de. Som regel har også fotgjengere grønn mann i gatene til venstre / høyre.

Trondheim:

Når du har grønt har alle andre rødt, også fotgjengere. Du kan kjøre hvor du vil.

Men, så er det noen gater jeg føler det av og til er grønt imot, og av og til ikke. Så hva skal jeg gjøre når jeg skal svinge en 15 meter lang buss over krysset, og det kommer en bil imot i stor fart som jeg ikke vet har rødt eller grønt lys?

Og til dere som er kjent i Trondheim:

Noen gang opplevd å sitte i en buss i Munkegata og aldri få grønt lys? Forrige uke så satt jeg og venta på grønt lys. FIRE ganger ble det grønn mann, og FIRE ganger grønt lys imot....ikke en eneste fotgjenger eller bil å se. Til slutt kjørte jeg bare på rødt.... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kristiansand:

Når du har grønt har bilene som kommer imot deg også grønt. Så skal du svinge til venstre må du vike for de. Som regel har også fotgjengere grønn mann i gatene til venstre / høyre.

7038556[/snapback]

...så er sikkert lyskryssene i Kristiansand de mest rotete i Norge også da :)

Lenke til kommentar
Kristiansand:

7038556[/snapback]

...så er sikkert lyskryssene i Kristiansand de mest rotete i Norge også da :)

7038568[/snapback]

Jasså? Nå har jo ikke akkurat Kvadraturen de mest kompliserte kryssene i verden :p

Lenke til kommentar

I trondheim varierer det fra lyskryss til lyskryss hvor mange andre som har grønt samtidig. I sentrum er det stort sett grønt i bare en retning av gangen. Og da er det rød/gul/grønn pil de stedene hvor det ikke er slik.

Tar aldri buss, men tenker du på lyskrysset mellom munkegata og dronningensgata eller olav trygvassonsgata (e6)?

Lenke til kommentar
I trondheim varierer det fra lyskryss til lyskryss hvor mange andre som har grønt samtidig. I sentrum er det stort sett grønt i bare en retning av gangen. Og da er det rød/gul/grønn pil de stedene hvor det ikke er slik.

Tar aldri buss, men tenker du på lyskrysset mellom munkegata og dronningensgata eller olav trygvassonsgata (e6)?

7038623[/snapback]

Mellom munkegata og dronningensgate. Må være en sensor i bakken jeg har klart å bomme på :dontgetit:

Forøvrig syns jeg det er veldig greit at de fleste lyskryssene bare blinker gult etter midnatt. Går fort gjennom byen da :thumbup:

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med det lyskrysset hvis jeg kjører opp munkegata og inn til høyre forbi stiftsgården. Mulig det ikke funker hvis du står på den første bussholdeplassen helt inntil lyskrysset og ikke i selve veibanen...

at det blinker gult er greit, men i helgene er det jo vanligvis kaos pga mye folk, biler og busser

Lenke til kommentar

Reglene er slik: når du skal svinge til høyre eller venstre må du sjekke om lyset ditt er PIL eller RUNDT lys. Dersom du har grønn PIL betyr det at du kan kjøre UTEN at møtende eller fotgjengere har grønt lys. Disse har da alltid rødt.

Har du derimot RUNDT, grønt lys så betyr det at du får vikeplikt dersom det er møtende trafikk eller fotgjengere i gata der du svinger inn.

I noen lyskryss stopper all trafikk når fotgjengere skal krysse gata (eks. Trondheim) Dette er selvsagt mye tryggere, særlig for fotgjengerene. Disse kryssene kalles ofte for "myldrekryss"

Sjekk ut om dette stemmer? Hvis ikke så er det noe galt med lyset.. Dette gjelder uansett hvor i landet du kjører..

Endret av hanvar
Lenke til kommentar

hanvar: sjekk ut lyskrysset mellom festningsgata og tyholtveien i trondheim, dersom du bor i nærheten. Dersom noen trykker på knappen ved 7-11 så har fotgjengere der grønn mann samtidig som de som kommer opp festningsgata får grønn pil (inn mot forgjengerfeltet).

Slik var det iallefall da jeg var mindre og det var rema1000 på hjørnet der.

Lenke til kommentar

Har du derimot RUNDT, grønt lys så betyr det at du får vikeplikt dersom det er møtende trafikk eller fotgjengere i gata der du svinger inn.

7044151[/snapback]

Ok, så har jeg RUNDT, grønt lys, og det er biler imot. Men de kjører ikke. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
hanvar: sjekk ut lyskrysset mellom festningsgata og tyholtveien i trondheim, dersom du bor i nærheten. Dersom noen trykker på knappen ved 7-11 så har fotgjengere der grønn mann samtidig som de som kommer opp festningsgata får grønn pil (inn mot forgjengerfeltet).

Slik var det iallefall da jeg var mindre og det var rema1000 på hjørnet der.

7044477[/snapback]

Hm.. Jeg har bodd i Trondheim, men husker desverre ikke akkurat dette krysset. Vet imidlertid at det var ett kryss i byen ( i nærheten av lerkendal), der fotgjengere hadde grønt samtidig med grønn pil. Det var en feil av dem som monterte krysset og det skulle fikses. Fikk beskjed om at dette aldri skal skje. Dette er snart ti år siden så det er rart hvis slike kryss ennå forekommer.

Ok, så har jeg RUNDT, grønt lys, og det er biler imot. Men de kjører ikke. Hva gjør jeg da?

Da ville i hvert fall jeg kjørt! Kan jo være at de imot likevel har grønt lys, men av en eller annen grunn ikke kjører likevel. Da orker ikke jeg vente..

Lenke til kommentar

Da ville i hvert fall jeg kjørt! Kan jo være at de imot likevel har grønt lys, men av en eller annen grunn ikke kjører likevel. Da orker ikke jeg vente..

7049001[/snapback]

Greit nok, men det som egentig er mitt problem, er når bilene som kommer imot enda ikke har kommet frem til krysset. Jeg føler meg ganske dum da når jeg står og venter på at de skal komme inn i krysset, så viser det seg at de har rødt imot :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...