Gå til innhold

Next-Gen Console Score Card. X360/PS3/Wii

Straffa

Anbefalte innlegg

men hvor står det at den koster 700? :)  Blir i såfall dyrt for min del..

7054138[/snapback]

Ingen steder. Norsk markedspris for Wii er ikke satt ennå. Derimot er Wii Remote i USA satt til $40, noe som vil mest sannsynlig gi en pris på 398kr i Norge. Nunchuck er satt til $20 og det blir nok 198kr. Så totalt sett blir det maks 600kr. Så 700 er nok tatt fra Dragon Hunters egen verden.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
$499 for den billigste. Da snakker vi nok 4500-5000 i Norge ja. $599 for den dyreste.

Prisen på den dyreste PS3-en, er faststlått til 5000 kr.

Nei den er nok ikke det. Du baserer deg på en artikkel fra mai i år, men som regel er det slik at man kan gange dollarprisen med 10, så får du den norske prisen. Men på grunn av kronekursen kan du kanskje trekke fra 500 kroner eller så. Dermed vil den billigste koste minimum 4500, mens den dyre antakelig vil komme på 5500-6000.

DVD er uansett mer enn bra nok kvalitet allerede. Og som jeg allerede har nevnt, så var BetaMax bedre kvalitet enn VHS, men klarte ikke å slå gjennom. På samme måte var SACD bedre kvalitet enn CD, men klarte ikke å slå gjennom.

Betamax var så vidt bedre enn VHS.

Slik HD-DVD/BR er såvid bedre enn DVD.

Det må mer til enn kvalitet. Brukervennlighet, brukervennlighet, brukervennlighet. BR/HD-DVD har ikke bedre brukervennlighet, så det er ingen grunn for folk flest til å skaffe seg det.

Hvorfor skulle brukervennligheten være lavere på BR og HD-DVD?

Jeg har ikke sagt at det blir dårligere brukervennlighet, men at det ikke blir bedre, og det er derfor ingen grunn for folk til å kjøpe det, da de ikke får noe igjen for det, og det er mye, mye dyrere.

Forsåvidt kan det være at brukervennligheten blir dårligere hvis filmer o.l. kun kan spilles av på en maskin.

Det er ikke særlig høflig av deg å beskylde folk som er uenige med deg ang. pris for troll.

Fhj har ikke kalt noen spesifikk person i denne tråden for troll.

Når noen sier seg uenig i prisen så kaller han dem "pristroll".

Nintendo går i null fra første dag, men vil få bedre marginer etter hvert som produksjonen tar seg opp. Men de vil jo sette ned prisen etter hvert også.

Det er i allefall tilfelle at Nintendo ikke vil tape på selve konsollen.

Hvordan vet du at de ikke vil tape på den?

De har selv uttalt det. Hvilken relevans har det?

Det blir en komplisert måte å se det på. En luksus kun "hardcore"-folk kan unne seg. For de andre gjelder den prisen som faktisk står på produktet. Dessuten kan man jo ikke nekte for at Wii tilbyr spilleren noe helt spesielt som skiller den ut fra de to andre.

I de fleste multiplattform-spillene vil disse nye mulighetene kun være en gimmick.

Dette er en uttalelse helt uten verdi. Slike påstander kan du holde for deg selv til vi faktisk ser hva som har skjedd i løpet av et par år.

Nå tenker du kanskje bare på grafikken, men så er det ikke grafikken som er i fokus på Wii heller. Kvaliteten vil selvsagt bli bedre etter hvert som utviklerne får mer erfaring med systemet (nå går vel mye ressurser til å få til kontrolleren), men i motsetning til de andre så satser Nintendo på andre ting enn bare grafikk.

Wii har velkjent arkitektur, og utviklere vil kunne presse den for de kreftene den er god for allerede fra første stund.

Men hvis du ser på noen av spillene som kommer, så er det tydelig at de slett ikke presser maskinen, siden det er mange spill for GC som har langt bedre grafikk.

Wiimoten er faktisk såpass dyr å produsere, og Wii+chuck blir vel til sammen $60. Hva koster kontrollerne til de andre? Er det ikke $50-60 hver det også?

7050621[/snapback]

Mener å ha hørt at en ekstra kontroll koster 700 kr.

Det er ikke riktig. Wiimoten koster $40, altså kanskje 400 kroner. Nunchuck koster $20, altså kanskje 200 kroner. Til sammen 600, men på grunn av kronekursen kan vi kanskje trekke fra litt også.

Hva koster en 360-kontroller?

Tatt i betraktning at PS3 har Blu-ray, er den veldig billig.

5000-6000 kroner er fortsatt ikke billig. Om en bil har gullbelegg og koster 50 000 000 så er den fortsatt ikke billig. Det er mye penger, og folk flest vil antakelig ikke ønske å ha en så dyr bil, om den har aldri så mye gullbelegg.

Det følger med en kontroll, og en ekstra kontroll koster 700 kr.

Nei. En ekstra Wiimote koster $40, altså ca. 400 kroner.

Wii koster 2500 kr, noe som gjør den dyr.

7053413[/snapback]

2500 er fortsatt mye billigere enn 4500-6000.

Prisen reduseres som regel når produktet kommer i butikkene.

Da vil det samme skje med Wii.

En ekstra kontroll til 360 og PS3, er billigere enn en ekstra kontroll til Wii.

Marginalt billigere enn en Wiimote kanskje. Hva vil en PS3-kontroller koste? Det vet du selvsagt, siden du uttaler deg så skråsikkert om det?

På 360 og PS3 trenger man heller ikke en ekstra kontroll.

7053691[/snapback]

Man trenger like mye en ny kontroll for 360 og PS3 som man gjør for Wii.

Vær så snill, kan du ikke slutte å komme med slike grunnløse kommentarer? Du oppnår ikke noe annet enn at tråden blir stengt.

Lenke til kommentar

Nei den er nok ikke det. Du baserer deg på en artikkel fra mai i år, men som regel er det slik at man kan gange dollarprisen med 10, så får du den norske prisen. Men på grunn av kronekursen kan du kanskje trekke fra 500 kroner eller så. Dermed vil den billigste koste minimum 4500, mens den dyre antakelig vil komme på 5500-6000.

Forbruker.no vet dette bedre enn deg. Da dette ble skerevet, gikk det rykter om at PS3 skulle koste 7000 kr (ryktet er skapt av Nintendo- og XBOX-fanboys).

Betamax kunne vise 20 linjer mer enn VHS. Det er derimot stor forskjell på 1080p (BR, og HD-DVD), og 576i (vanlig DVD).

Fhj har ikke kalt noen spesifikk person i denne tråden for troll.

Når noen sier seg uenig i prisen så kaller han dem "pristroll".

Fhj er en av de få personene på forumet som ikke flyr i synet på folk som har andre meninger enn de han selv har.

Hvis salget går dårlig (noe jeg tviler på, men ikke utelukker) kommer de til å tape på Wii.

Dette er en uttalelse helt uten verdi. Slike påstander kan du holde for deg selv til vi faktisk ser hva som har skjedd i løpet av et par år.

Se hvor nødvendig det er med stylus i dårlige remakes av andre spill på DS. Sammenlign deretter med hvor ofte man trenger stylus i f.eks. Brain Age.

Men hvis du ser på noen av spillene som kommer, så er det tydelig at de slett ikke presser maskinen, siden det er mange spill for GC som har langt bedre grafikk.

Red Steel, Splinter Cell, og Zelda, presser maskinen for det den er god for.

Det er ikke riktig. Wiimoten koster $40, altså kanskje 400 kroner. Nunchuck koster $20, altså kanskje 200 kroner. Til sammen 600, men på grunn av kronekursen kan vi kanskje trekke fra litt også.

En 360-kontroller som ikke er trådløst, koster 399 kr.

5000-6000 kroner er fortsatt ikke billig. Om en bil har gullbelegg og koster 50 000 000 så er den fortsatt ikke billig. Det er mye penger, og folk flest vil antakelig ikke ønske å ha en så dyr bil, om den har aldri så mye gullbelegg.

5000 er billig for en konsoll som er så dyr å produsere, spesielt når den bare koster dobbelt så mye som Nintendos Gamecube med wiimote.

2500 er fortsatt mye billigere enn 4500-6000.

Det gir fremdeles mindre for pengene.

Tvilsomt. Nintendo liker å overprise produktene sine. Det gikk først rykter om at PS3 skulle koste 9000 kr, så ble det til 7000, og nå har det blitt til 5000.

Marginalt billigere enn en Wiimote kanskje. Hva vil en PS3-kontroller koste? Det vet du selvsagt, siden du uttaler deg så skråsikkert om det?

Siden PS3 er sponset, og derfor billig, tror jeg ikke en PS3-kontroll er stort dyrere enn en 360-kontroll. Det er ikke kontrollen som gjør at PS3 koster 5000 kr.

Spill som f.eks. Wii Sports, er ikke morsomme når man spiller alene. Spill som Max Payne, GTA, og andre spill som PS og XBOX er kjent for, er like morsomme når man er en person.

Lenke til kommentar
Forbruker.no vet dette bedre enn deg.

Forbruker.no gjettet at Wii ville koste 1500. Hvorfor tror du på Forbruker.no når de prater prisen på PS3 ned, men ikke når de gjør det samme med Wii? Hvorfor legger du til 100 kroner ekstra når du konverterer prisen på Wii-kontrollerne ($40+$20=$60 - i følge deg 700 kroner), men trekker fra 1000 når du konverterer prisen på PS3 til NOK ($500 blir 4000, $6000 blir 5000)?

Betamax kunne vise 20 linjer mer enn VHS. Det er derimot stor forskjell på 1080p (BR, og HD-DVD), og 576i (vanlig DVD).

BetaMax hadde merkbart bedre kvalitet enn VHS, men det som er poenget her er at kvalitet har veldig lite å si, særlig når DVD allerede er av utmerket kvalitet for folk flest. Når BR/HD-DVD ikke tilbyr ytterligere brukervennlighet og samtidig er mye dyrere og har mindre utvalg, er det ingen grunn for folk flest til å anskaffe seg det.

Som jeg har forklart ganske grundig i andre tråder så er kvalitet ikke et kriterium som står sterkt hos folk flest. Brukervennlighet står i sentrum der. Det er derfor folk gikk over til DVD, og det er derfor klart bedre formater enn CD ikke har tatt over for CDen.

Hvis salget går dårlig (noe jeg tviler på, men ikke utelukker) kommer de til å tape på Wii.

Jeg ser fortsatt ikke relevansen, men de taper ikke penger for hver solgte konsoll.

Se hvor nødvendig det er med stylus i dårlige remakes av andre spill på DS. Sammenlign deretter med hvor ofte man trenger stylus i f.eks. Brain Age.

Uttalelsen er fortsatt uten verdi, da du ikke vet hva som vil skje med Wii.

Red Steel, Splinter Cell, og Zelda, presser maskinen for det den er god for.

Zelda er en GameCube-port, Dragon Hunter. De andre vet jeg ikke, og du har heller ingen forutsetning for å uttale deg om det.

En 360-kontroller som ikke er trådløst, koster 399 kr.

Altså det samme som en Wiimote. Hva koster den hvis den er trådløs?

5000 er billig for en konsoll som er så dyr å produsere, spesielt når den bare koster dobbelt så mye som Nintendos Gamecube med wiimote.

5000 er mye penger, uansett hvordan du vrir og vender på det :)

Tvilsomt. Nintendo liker å overprise produktene sine.

Vær så snill å la være å komme med slike flamebait-uttalelser. Jeg har allerede forklart at Nintendo i utgangspunktet går i null med Wii.

Det gikk først rykter om at PS3 skulle koste 9000 kr

Kilde? Og hvilken relevans har det?

Siden PS3 er sponset, og derfor billig, tror jeg ikke en PS3-kontroll er stort dyrere enn en 360-kontroll.

Du uttaler deg skråsikkert, men vet ikke likevel?

Spill som f.eks. Wii Sports, er ikke morsomme når man spiller alene.

Men nå er det atskillig flere spill som kommer for Wii enn Wii Sports. De som ønsker å spille flere kan velge å kjøpe flere Wiimotes, akkurat som man kan velge å gjøre det for andre konsoller hvis man vil spille flere. Skulle Nintendo lagt ved flere, så hadde konsollen blitt dyrere, og folk som kanskje ikke trenger flere kontrollere i utgangspunktet hadde blitt påtvunget noe ekstra dyrt, slik Sony gjør med PS3.

Spill som Max Payne, GTA, og andre spill som PS og XBOX er kjent for, er like morsomme når man er en person.

7056293[/snapback]

Det kommer nok av slike spill for Wii også, så jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Forbruker.no gjettet at Wii ville koste 1500. Hvorfor tror du på Forbruker.no når de prater prisen på PS3 ned, men ikke når de gjør det samme med Wii? Hvorfor legger du til 100 kroner ekstra når du konverterer prisen på Wii-kontrollerne ($40+$20=$60 - i følge deg 700 kroner), men trekker fra 1000 når du konverterer prisen på PS3 til NOK ($500 blir 4000, $6000 blir 5000)?

Artikkelen handler om PS3, derfor har de sannsynligvis gjor researchen riktig. Det store prissjokket ang. Wii kom kun for noen dager siden, og artikkelen stammer fra den gangen folk trodde at Wii ville bli billig, og ha nesten like god grafikk som 360 og PS3.

BetaMax hadde merkbart bedre kvalitet enn VHS, men det som er poenget her er at kvalitet har veldig lite å si, særlig når DVD allerede er av utmerket kvalitet for folk flest. Når BR/HD-DVD ikke tilbyr ytterligere brukervennlighet og samtidig er mye dyrere og har mindre utvalg, er det ingen grunn for folk flest til å anskaffe seg det.

Selvfølgelig merker man 20 linjer og litt bedre lydkvalitet, men den lille forskjellen er ikke nevneverdig. Dermed kan Betamax utmerket plasseres i samme generasjon som VHS.

Jeg ser fortsatt ikke relevansen, men de taper ikke penger for hver solgte konsoll.

Skulle bare mangle når Wii er såpass dyr som den er.

Uttalelsen er fortsatt uten verdi, da du ikke vet hva som vil skje med Wii.

Det samme selskapet står bak både DS og Wii.

Zelda er en GameCube-port, Dragon Hunter. De andre vet jeg ikke, og du har heller ingen forutsetning for å uttale deg om det.

Wii har helt lik arkitektur som GC, altså burde porting gå smertefritt. Frem til jeg får bevis for at Wii er sterkere enn GC, XBOX, og PS2, velger jeg å tro at den ikke er det.

Altså det samme som en Wiimote. Hva koster den hvis den er trådløs?

Må man ikke ha en greie til 200 kr i tillegg til Wiimoten?

5000 er mye penger, uansett hvordan du vrir og vender på det :)

PS3 gir mer for pengene, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Om noe er dyrt eller ikke, bør avgjøres av salgspris ift. objektiv verdi, her er Wii den suverene taperen.

Vær så snill å la være å komme med slike flamebait-uttalelser. Jeg har allerede forklart at Nintendo i utgangspunktet går i null med Wii.

Sony og Microsoft går i tap med sine konsoller. Hvordan vet du at Nintendo går i null med Wii? Se på prisen på DS, Wii, og N64-spillene, og du vil se at Nintendo liker å overprise. Grunnen til at Wii er så dyr som den er, er at Nintendo har hatt stor suksess med DS, til tross for prisen. For første gang selger noe det står "Nintendo" på bedre enn noe det står "Playstation" på.

Det gikk først rykter om at PS3 skulle koste 9000 kr

Se i tråder opprettet av XBOX- og Nintendo-fanboys med hensikt å sverte PS for noen måneder siden.

Du uttaler deg skråsikkert, men vet ikke likevel?

Det ble nevnt tidligere i tråden at prisen var 40$, ikke dårlig for en kontroll som er trådløs, og har bevegelsessensorer!

Men nå er det atskillig flere spill som kommer for Wii enn Wii Sports. De som ønsker å spille flere kan velge å kjøpe flere Wiimotes, akkurat som man kan velge å gjøre det for andre konsoller hvis man vil spille flere. Skulle Nintendo lagt ved flere, så hadde konsollen blitt dyrere, og folk som kanskje ikke trenger flere kontrollere i utgangspunktet hadde blitt påtvunget noe ekstra dyrt, slik Sony gjør med PS3.

Selve filosofien bak Wii er vel at det skal være en partykonsoll for alle?

Det kommer nok av slike spill for Wii også, så jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre.

7056515[/snapback]

Hvis man ser bort i fra Red Steel, kan disse spillene spilles på andre konsoller også.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Ikke at det er noe i veien med å hevde det Pricks, men hvordan vet du at brukervennligheten blir like god eller dårligere med HD-DVD og Blue-Ray kontra DVD? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å flame.  :)

7056568[/snapback]

BR og HD-DVD har ikke noe ekstra når det gjelder brukervennlighet. DVD var derimot et enormt sprang fra VHS. Man måtte ikke engang spole tilbake! Og DVDer er mye mer holdbare selvsagt.

Når det gjelder dårligere brukervennlighet så er det da snakk om hvis det blir slik at platen "låses" til kun en spiller så man ikke kan spille den av andre steder. Eller hvis det blir slik at man må koble den til nettet så den sjekker at du ikke er en ond piratkopist. Det er en del slike ting som visstnok er en del av BR/HD-DVD-spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

Allvorlig talt!

Å si at Zelda ( som er utviklet for GC),Red Steel presser maskinen til det ytterste er som å si at Fantavision,Tekken Tag Tournament presset PS2 sin HW til det ytterste. Men alleveit jo at det har blitt utført underverker på den konsollen. Kan aldri bruke 1.gen spillene som eit argument på kor bra spillene vil se ut på ein konsoll.

Lenke til kommentar
Allvorlig talt!

Å si at Zelda ( som er utviklet for GC),Red Steel presser maskinen til det ytterste er som å si at Fantavision,Tekken Tag Tournament presset PS2 sin HW til det ytterste. Men alleveit jo at det har blitt utført underverker på den konsollen. Kan aldri bruke 1.gen spillene som eit argument på kor bra spillene vil se ut på ein konsoll.

7056856[/snapback]

Når arkitekturen er velkjent, kan man det. GC er allerede presset til det maksimale i det nye Zelda-spillet.

Lenke til kommentar
Ikke at det er noe i veien med å hevde det Pricks, men hvordan vet du at brukervennligheten blir like god eller dårligere med HD-DVD og Blue-Ray kontra DVD? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å flame.  :)

7056568[/snapback]

BR og HD-DVD har ikke noe ekstra når det gjelder brukervennlighet. DVD var derimot et enormt sprang fra VHS. Man måtte ikke engang spole tilbake! Og DVDer er mye mer holdbare selvsagt.

Når det gjelder dårligere brukervennlighet så er det da snakk om hvis det blir slik at platen "låses" til kun en spiller så man ikke kan spille den av andre steder. Eller hvis det blir slik at man må koble den til nettet så den sjekker at du ikke er en ond piratkopist. Det er en del slike ting som visstnok er en del av BR/HD-DVD-spesifikasjonene.

7056699[/snapback]

Nå har jeg søkt en del for å finne ut om denne "låsingen" av spilleren vil brukes i praksis. Jeg fant ingen kilder som støttet opp under dette, men fant en god side som forklarer hvordan kopisperrene i HD-DVD og Blue-Ray skal fungere:

http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Detai...px?NewsId=17598

I tillegg fant jeg gode svar på ulike spørsmål rundt Blue-Ray:

-Will Blu-ray require an Internet connection?

"No, you will not need an Internet connection for basic playback of Blu-ray movies."

-Will Blu-ray support mandatory managed copy?

"Yes, mandatory managed copy (MMC) will be part of the Blu-ray format. This feature will enable consumers to make legal copies of their Blu-ray movies that can be transferred over a home network. Please note that "mandatory" refers to the movies having to offer this capability, while it will be up to each hardware manufacturer to decide if they want to support this feature."

Link: http://www.blu-ray.com/faq/

:)

Lenke til kommentar

PS3 blir best, fordi den har CELL og RSX.

Nyyyydelig begrunnelse. :)

On topic:

@Dragon Hunter:

Det er en del selvmotsigelse i det du sier...

Du sier du velger å tro at Wii ikke kan prestere særlig bedre enn GC, PS2 og xbox.

Du er vel enig i at de tre konsollene i forrige generasjon presterte noelunde likt? Og når da igjen sier at Wii er basert på samme arkitektur som GC, og vi vet at Wii er klokket en god del høyere, vil ikke det være ganske opplagt da at Wii kan prestere bedre?

Og dette scorecardet er jo helt på jordet. Det er et ubalansert utrykk en spill en spill-jornualist sitter med, og han vekter ikke de forskjellige kategoriene opp mot hverandre en gang.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...