Gå til innhold

Next-Gen Console Score Card. X360/PS3/Wii

Straffa

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at folk prater om Xbox core hver gang prisen til Wii kommer opp. Å kjøpe Xbox core er som å kjøpe en Wii uten wiimote, å kjøpe singstar uten mikrofoner eller en ds uten stylus.

Uten harddisk kan man ikke spille live, laste ned demoer eller gjennomføre andre live baserte tjenester. Man blir nødt til å kjøpe minne kort for å kunne lagre spill og en ny kabel for å kunne spille i HD. Så vær klar over at en Xbox core er omtrent det samme som en oppgradert ps2. Kontrolleren er ikke trådløs engang.

Wii har derimot gratis online og innebygd minnekort.

Link: http://www.xbox.com/nb-NO/hardware/xbox360/packages.htm

Såh.. Kan vi slutte å sammenligne 360 core med Wii nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS3 har god pris. Wii derimot, har ikke noen pris å skrive hjem om, spesielt ikke når 360 er like billig.

7042339[/snapback]

360 Core selges for 2000 kroner, men da med tap av butikken. Wii vil også selges for 2000 kroner. Hvis Wii selges med tap slik 360 gjør, så vil du kanskje kunne få den for mellom 1500-2000.

Still, it's a wonderful bonus, and likely to rope in millions of additional console sales when (if?) the Blu-ray format takes off.

Dette har jeg vel skrevet en del om før. Folk bryr seg generelt ikke om kvalitet, da kvaliteten på DVD er mer enn god nok. Grunnen til at DVD tok over for VHS var uansett ikke kvalitet (ellers hadde BetaMax, SACD, osv. kommet ut som vinnere), men brukervennlighet (ikke mer spoling, osv.). Se også hvordan MP3 holder stand mot CD, som faktisk generelt har bedre kvalitet.

BR/HD-DVD har ikke noe å tilby brukeren i form av brukervennlighet. Faktisk kan det bli mindre hvis man må drive å aktivere det online, osv.

Derfor tror jeg ikke det blir noen suksess. Hvorfor skal forbrukeren betale i dyre dommer for noe som ikke er mer brukervennlig?

Er faktisk litt enig her.. Hvis wii kommer til å koste 2500,- blir den den dyreste av konsollene.

7042361[/snapback]

Eh, den billigste PS3 koster fortsatt 5000, og 360 Core koster rundt 2000-2500, samtidig som premium er dyrere igjen.

Minnekort har nesten ikke plass og de er jo kjempedyre. Det største nå er vel 64mb på 360`en. Koster vel 300kr for det meste. Større vil bli enda dyrere.

Du får et SD-kort på 1 GB til under 200 kroner, eller 512 MB til litt over hundrelappen.

Med premium 360 så har man jo alt man trenger, ingen bruk for noe mer. På Wii vil man muligens måtte legge til harddisk, eller minnekort etterhvert.

Wii har ikke harddisk, og minnekort er som nevnt meget billig. Men folk flest vil nok ikke trenge ekstra minnekort.

Så overall tror jeg Wii blir en del dyrere enn 360 premium til og med. Premium 360 selges jo for 2500kr mange steder allerede. Og vil bare bli billigere.

7042787[/snapback]

Du vil nok kunne få tak i Wii til 2000, og den vil selvsagt også bare bli billigere. Så nei, Wii blir ikke dyrere enn 360 Premium.

7049289[/snapback]

Der sa du det Pricks, mange gode argument her!

Synest det er dumt å argumentere over hvilke funksjoner konsollene har, dette veit vi alle fra før!

Når alt kommer til stykket, koker det sammen til hvem som har de beste spillene! =)

Lenke til kommentar
Pricks: koster virkelig den billigste versjonen av PS3 5000 kr?

7049370[/snapback]

Den dyreste gjør det. Norsk pris på den billigste er ikke offentliggjort.

7049480[/snapback]

Det er en del pristrolling ute å går, og en del som driver og kverner på det over og over igjen.

Det er vel påstått at det er kun Nintendo som kommer til å tjene penger fra day 1 på salg av konsollen sin uten at jeg klarer å finne frem hvor jeg leste det. Rekner med at det er flere som har hørt det?

Vi har nok forskjellig oppfatning over hva som er dyrt og ikke dyrt. Slik jeg alltid har sett det, er noe som er dyrt urimelig. Dvs. at det rett og slett ikke er verd hva man må betale for det.

360 og PS3 som er begge kraftig sponset, det gjør de rimelige i forhold til funksjonalitet. Dvs ikke dyrt.

Wii er ikke sponset og har vist middelmålige resultater i forhold til hva den burde prestere. Om man skal benytte den som 'party konsoll' som jeg hører noen betegne den som, bør man ha tre slike dyre Wii 'moter til.

Prisen på Wii og 'motene er høy i forhold til hva de koster å produsere iom at de ikke har denne sponsinga. Det er hva jeg kaller for urimelig og dyrt.

En Merse til Toyotapris er ikke dyrt, men Lada til Mersepris er dyrt.. :D

Lenke til kommentar

7049370[/snapback]

7049480[/snapback]

Det er en del pristrolling ute å går, og en del som driver og kverner på det over og over igjen.

Det er vel påstått at det er kun Nintendo som kommer til å tjene penger fra day 1 på salg av konsollen sin uten at jeg klarer å finne frem hvor jeg leste det. Rekner med at det er flere som har hørt det?

Vi har nok forskjellig oppfatning over hva som er dyrt og ikke dyrt. Slik jeg alltid har sett det, er noe som er dyrt urimelig. Dvs. at det rett og slett ikke er verd hva man må betale for det.

360 og PS3 som er begge kraftig sponset, det gjør de rimelige i forhold til funksjonalitet. Dvs ikke dyrt.

Wii er ikke sponset og har vist middelmålige resultater i forhold til hva den burde prestere. Om man skal benytte den som 'party konsoll' som jeg hører noen betegne den som, bør man ha tre slike dyre Wii 'moter til.

Prisen på Wii og 'motene er høy i forhold til hva de koster å produsere iom at de ikke har denne sponsinga. Det er hva jeg kaller for urimelig og dyrt.

En Merse til Toyotapris er ikke dyrt, men Lada til Mersepris er dyrt.. :D

7049724[/snapback]

Husk at en partykonsoll krever flere håndkontroller. Det følger bare med en til Wii, og skal man ha flere, blir det dyrt.

Er for øvrig enig med deg i at noe ikke er dyrt før det er urimelig. :)

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

7049370[/snapback]

7049480[/snapback]

Var det ikke slik at kun den dyreste versjonen kommer hit til lands?

7049784[/snapback]

Om det er tilfellet, kan man bare kjøpe den billigste av et paralellimport-firma. :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at folk prater om Xbox core hver gang prisen til Wii kommer opp. Å kjøpe Xbox core er som å kjøpe en Wii uten wiimote, å kjøpe singstar uten mikrofoner eller en ds uten stylus.

Uten harddisk kan man ikke spille live, laste ned demoer eller gjennomføre andre live baserte tjenester. Man blir nødt til å kjøpe minne kort for å kunne lagre spill og en ny kabel for å kunne spille i HD. Så vær klar over at en Xbox core er omtrent det samme som en oppgradert ps2. Kontrolleren er ikke trådløs engang.

7049441[/snapback]

For noe sludder. Man trenger ikke harddisk for å spille online. Det eneste man trenger det til er hvis man skal laste ned ting.

Å si at Core ikke duger er å si at PS2 ikke duger før man kjøper seg harddisken og kommer seg online. Husk at folk flest "driter" i online. De aller fleste vil aldri gå online, selv ikke på Xbox 360.

Jeg har core 360, sparte over 1000kr på ikke å kjøpe premium og masse vås jeg kke trenger.

Wii har et innebygd lite minnekort på 512mb ja, men er det noe mer riktig å sammenligne det mot en 360 med 20gb harddisk ? Nei.

Lenke til kommentar

7049441[/snapback]

For noe sludder. Man trenger ikke harddisk for å spille online. Det eneste man trenger det til er hvis man skal laste ned ting.

Å si at Core ikke duger er å si at PS2 ikke duger før man kjøper seg harddisken og kommer seg online. Husk at folk flest "driter" i online. De aller fleste vil aldri gå online, selv ikke på Xbox 360.

Jeg har core 360, sparte over 1000kr på ikke å kjøpe premium og masse vås jeg kke trenger.

Wii har et innebygd lite minnekort på 512mb ja, men er det noe mer riktig å sammenligne det mot en 360 med 20gb harddisk ? Nei.

7049848[/snapback]

Det er nok en fordel å ha harddisk hvis man skal spille online ja. Ofte må spill patches før de kan spilles online.

Jeg er enig i at det ikke går an å sammenligne wii mot en 360 med harddisk.

Gratis online er vel og bra det, men vi får vente med å se hvor bra det egentlig blir.

Lenke til kommentar

7049441[/snapback]

7049848[/snapback]

Det er nok en fordel å ha harddisk hvis man skal spille online ja. Ofte må spill patches før de kan spilles online.

Jeg er enig i at det ikke går an å sammenligne wii mot en 360 med harddisk.

Gratis online er vel og bra det, men vi får vente med å se hvor bra det egentlig blir.

7050055[/snapback]

Og spørs vel hvor gratis det blir. Er jo bare å se på Sony's "gratis" online tjeneste, betale for spilldemoer, betale for biler og baner osv.

Og når man ser Nintendo krever opp til 12 dollar for gamle "skrapspill" Nintendo fansen sikkert allerede har fra før så har jeg ikke særlig tro på at online blir så særlig gratis.

Endret av Hossa
Lenke til kommentar

7049441[/snapback]

7049848[/snapback]

Huff.. Tar selvkritikk på uttalelsen om harddisken. Men du kan ikke benekte at live og tjenestene den tilbyr er en av de største grunnene til at folk kjøper en 360. Men det jeg mente er at xbox core kommer uten en rekke av de punktene som gjør 360 premium overlegen Wii hardwaren. Den mangler nettverkskabel, HD-kabel, og den kommer uten minne i det hele tatt.

Mange sammenligner Wii og 360 core og sier at Wii er dyr pga grafikken til 360'en. Men de glemmer at Wii fokuserer på andre områder enn konkurrentene.

Nå ser jeg at core koster 2000kr på elkjop.no. I tillegg kommer et minnekort på 300kr, HD-kabel til 200kr(om man ønsker HD-grafikk) og en ekstra kabel om man vil spille online. Da er prisen oppe på minst 2300kr etter at den har vært ute på markedet i løpet av et år.

I pakken får vi: Wii-konsollen, kontrolleren med nunchuck, wiisports, virtual console, gratis online og Wiisports. Til maks 2500kr, og garantert billigere hos elkjøp.

Jeg er bare dritlei av folk som sier at Wii er dyr i motsetning til X360 core.

Lenke til kommentar
Et 720p framebuffer med 4xMSAA kommer på ca. 28MB (14MB for 2xMSAA) og overgår da glatt kapasiteten til eDRAM'en, og dette er med standard 32bit farger. Xbox360 har to metoder å takle dette på; tiling som deler opp framebufferet i flere mindre biter som passer inn i eDRAM'en og FP10 HDR som ikke tar opp mer minne (eller båndbredde) enn standard INT8. Men begge kan være en dårlig løsning for spill utvikleren.

[...]

Som jeg skrev 14MB for 2xAA, noe som heller ikke passer i eDRAM minnet uten videre.

Hittil har eDRAM minnet vært mer hodepine for spill utviklerene enn hjelp, så det er mye å hente bare her. GoW vil være det første spillet som faktisk har hele framebufferet i eDRAM minnet med den langt høyere båndbredden for framebuffer aksessering og besparelsen for UMA minnet det vil medføre, men det er dog fordi det ikke vil bruke AA.

Takk til MistaPi for (delvis) oppklarende info. Flott om resten av klientellet kan legge seg på hans nivå. Det ville være mye mer fruktbart.

Spørsmål: Hva er grunnen til at man har valgt 10 MB eDRAM? Er produksjonskostnadene høye? Finnes det måter å løse minneproblemet på som gjør at man kan få 4xFSAA i 720p? Hva med 2xFSAA? Og har dette noe som helst å si for frameraten i spillet?

Lenke til kommentar

7049441[/snapback]

7049848[/snapback]

Huff.. Tar selvkritikk på uttalelsen om harddisken. Men du kan ikke benekte at live og tjenestene den tilbyr er en av de største grunnene til at folk kjøper en 360. Men det jeg mente er at xbox core kommer uten en rekke av de punktene som gjør 360 premium overlegen Wii hardwaren. Den mangler nettverkskabel, HD-kabel, og den kommer uten minne i det hele tatt.

Mange sammenligner Wii og 360 core og sier at Wii er dyr pga grafikken til 360'en. Men de glemmer at Wii fokuserer på andre områder enn konkurrentene.

Nå ser jeg at core koster 2000kr på elkjop.no. I tillegg kommer et minnekort på 300kr, HD-kabel til 200kr(om man ønsker HD-grafikk) og en ekstra kabel om man vil spille online. Da er prisen oppe på minst 2300kr etter at den har vært ute på markedet i løpet av et år.

I pakken får vi: Wii-konsollen, kontrolleren med nunchuck, wiisports, virtual console, gratis online og Wiisports. Til maks 2500kr, og garantert billigere hos elkjøp.

Jeg er bare dritlei av folk som sier at Wii er dyr i motsetning til X360 core.

7050132[/snapback]

Det ble først vanlig å si at Wii var dyr for noen få dager siden. Jeg er mer lei av folk som sier at PS3 er dyr. 360 Core har det man trenger.

Wii Sports er sikkert underholdende, men består av småspill. Konsollen i seg selv er ikke verdt 2500 kr. Nintendo er kjent for å overprise produktene sine.

Lenke til kommentar

Takk til MistaPi for (delvis) oppklarende info. Flott om resten av klientellet kan legge seg på hans nivå. Det ville være mye mer fruktbart.

Det er vel litt for mye å forlange.

Vi er i spilldelen på et forum, og MistaPi sitter jo med tekniske kunnskaper(spesiellt ang. skjermkort) som ingen spilljornualist har. Og svært få andre folk på denne planeten.

Men når det er sagt. Det hadde vært nydelig om det var slik. Det er virkelig oppfriskende å lese postene hans når de popper opp.

Lenke til kommentar

7049370[/snapback]

$499 for den billigste. Da snakker vi nok 4500-5000 i Norge ja. $599 for den dyreste.

Pricks: Er virkelig folk ikke interessert i kvalitet? Representerer vi i denne tråden bare de "unormale" som faktisk tenker over kvaliteten på det vi kjøper, mens resten av verden er blinde?  :D

Brukervennlighet > kvalitet.

DVD er uansett mer enn bra nok kvalitet allerede. Og som jeg allerede har nevnt, så var BetaMax bedre kvalitet enn VHS, men klarte ikke å slå gjennom. På samme måte var SACD bedre kvalitet enn CD, men klarte ikke å slå gjennom.

Det må mer til enn kvalitet. Brukervennlighet, brukervennlighet, brukervennlighet. BR/HD-DVD har ikke bedre brukervennlighet, så det er ingen grunn for folk flest til å skaffe seg det.

Edit: For min del var det faktisk den økte bildekvaliteten som gjorde at jeg gikk over til DVD fra VHS, men jeg var kanskje den eneste da....  :hmm:

7049400[/snapback]

Noen er selvsagt hardcore og vil alltid ha den beste kvaliteten. Men folk flest ser ikke ut til å bry seg. Særlig siden spranget fra VHS til DVD når det gjelder kvalitet var mye, mye mer merkbart enn overgangen til HD fra DVD.

Det er ikke særlig høflig av deg å beskylde folk som er uenige med deg ang. pris for troll.

Nintendo går i null fra første dag, men vil få bedre marginer etter hvert som produksjonen tar seg opp. Men de vil jo sette ned prisen etter hvert også.

Det er i allefall tilfelle at Nintendo ikke vil tape på selve konsollen.

Det blir en komplisert måte å se det på. En luksus kun "hardcore"-folk kan unne seg. For de andre gjelder den prisen som faktisk står på produktet. Dessuten kan man jo ikke nekte for at Wii tilbyr spilleren noe helt spesielt som skiller den ut fra de to andre.

Wii er ikke sponset og har vist middelmålige resultater i forhold til hva den burde prestere.

Nå tenker du kanskje bare på grafikken, men så er det ikke grafikken som er i fokus på Wii heller. Kvaliteten vil selvsagt bli bedre etter hvert som utviklerne får mer erfaring med systemet (nå går vel mye ressurser til å få til kontrolleren), men i motsetning til de andre så satser Nintendo på andre ting enn bare grafikk.

Om man skal benytte den som 'party konsoll' som jeg hører noen betegne den som, bør man ha tre slike dyre Wii 'moter til.

Den vil nok egne seg bra til "partykonsoll", men det er selvsagt noe hver enkelt bestemmer selv. Og tre ekstra er vel å ta i, med mindre du mener man trenger tre ekstra for de andre konsollene også. Eller mener du de ikke kan brukes som "partykonsoller"?

Wiimoten er faktisk såpass dyr å produsere, og Wii+chuck blir vel til sammen $60. Hva koster kontrollerne til de andre? Er det ikke $50-60 hver det også?

Lenke til kommentar
$499 for den billigste. Da snakker vi nok 4500-5000 i Norge ja. $599 for den dyreste.

Prisen på den dyreste PS3-en, er faststlått til 5000 kr.

DVD er uansett mer enn bra nok kvalitet allerede. Og som jeg allerede har nevnt, så var BetaMax bedre kvalitet enn VHS, men klarte ikke å slå gjennom. På samme måte var SACD bedre kvalitet enn CD, men klarte ikke å slå gjennom.

Betamax var så vidt bedre enn VHS.

Det må mer til enn kvalitet. Brukervennlighet, brukervennlighet, brukervennlighet. BR/HD-DVD har ikke bedre brukervennlighet, så det er ingen grunn for folk flest til å skaffe seg det.

Hvorfor skulle brukervennligheten være lavere på BR og HD-DVD?

Noen er selvsagt hardcore og vil alltid ha den beste kvaliteten. Men folk flest ser ikke ut til å bry seg. Særlig siden spranget fra VHS til DVD når det gjelder kvalitet var mye, mye mer merkbart enn overgangen til HD fra DVD.

Forskjellen på BR og DVD er like stor som forskjellen på VHS og DVD, selv om vi strengt tatt ikke trenger noe nytt format til film.

Det er ikke særlig høflig av deg å beskylde folk som er uenige med deg ang. pris for troll.

Fhj har ikke kalt noen spesifikk person i denne tråden for troll.

Nintendo går i null fra første dag, men vil få bedre marginer etter hvert som produksjonen tar seg opp. Men de vil jo sette ned prisen etter hvert også.

Det er i allefall tilfelle at Nintendo ikke vil tape på selve konsollen.

Hvordan vet du at de ikke vil tape på den?

Det blir en komplisert måte å se det på. En luksus kun "hardcore"-folk kan unne seg. For de andre gjelder den prisen som faktisk står på produktet. Dessuten kan man jo ikke nekte for at Wii tilbyr spilleren noe helt spesielt som skiller den ut fra de to andre.

I de fleste multiplattform-spillene vil disse nye mulighetene kun være en gimmick. I spill som Red Steel vil de derimot være mer interessante.

Nå tenker du kanskje bare på grafikken, men så er det ikke grafikken som er i fokus på Wii heller. Kvaliteten vil selvsagt bli bedre etter hvert som utviklerne får mer erfaring med systemet (nå går vel mye ressurser til å få til kontrolleren), men i motsetning til de andre så satser Nintendo på andre ting enn bare grafikk.

Wii har velkjent arkitektur, og utviklere vil kunne presse den for de kreftene den er god for allerede fra første stund.

Wiimoten er faktisk såpass dyr å produsere, og Wii+chuck blir vel til sammen $60. Hva koster kontrollerne til de andre? Er det ikke $50-60 hver det også?

7050621[/snapback]

Mener å ha hørt at en ekstra kontroll koster 700 kr.

Var det ikke du som sa at Wii ville få like flotte spill som 360 og PS3 hvis man så bort i fra HD-oppløsning, Pricks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...