ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 RAID 6 er da temmelig bortkastet bruk av kontroller-/CPU-ressurser når man bare har 4 disker. Da kan man likesågodt kjøre RAID 10. RAID5 på 4 disker gir deg best utnyttelse av kapasiteten, samtidig som man opprettholder en viss sikkerhet i form av en n-del feiltoleranse på disker. 7042094[/snapback] Om man kjøper riktig kort er ikke dette et problem. Det koster noe mer pr GB, men er en god investering på langsikt. 7042269[/snapback] Men det hindrer ikke at det er ganske meningsløst, med 4 disker og raid 6 så får du bare halvparten av plassen, og sikkerhetsfordelen over feks raid 1 er ganske marginal. Ellers liker jeg software-raid5-ideen., bare stapp det i en maskin, men personlig hadde jeg kjøpt nytt, jeg kjøpte nylig en ny maskin til dette formålet, kostet vel 1400 eller noe tilsammen. (300 for CPU, 300 for RAM og 800 for HK), det hadde 6 PATA og 8 SATA, det er ikke akkurat mye billigere å kjøpe en gammel maskin og deretter legge til kontrollere. (men i rettferdihetens navn muligens ver det om du ikke skal oppgradere og opptatt av prisen). Hovedkortet jeg kjøpte hadde sågar innebygd wlan og gigabit nett, noe som er bra fordeler, ellers hadde jeg tenkt meg om når det gjelder å koble til denne med trådløst, hvorfor ikke bruke fastnett? AtW Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Kan anbefale Thecus N5200. Har denne selv hjemme med 3x500Gb i Raid5. Løsningen er super og veldig sikker. Kjøp foreksempel: Thecus N5200 5x WD 500Gb i Raid5 så har du en sikker og rask løsning på 2TB til ca 18.500. Eller du kan kjøpe 4 x Seagate 750GB i Raid5. Da har du en sikker og rask løsning på 2.2TB til 24.000,- Da har du også muligheten til og slenge inn en 750GB disk til og få 3TB i Raid5 Dette er ikke den billigste løsningen, men det er jammen sikker og rask. Endret 11. oktober 2006 av EggMan88 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Kan anbefale Thecus N5200. Har denne selv hjemme med 3x500Gb i Raid5. Løsningen er super og veldig sikker. Kjøp foreksempel: Thecus N5200 5x WD 500Gb i Raid5 så har du en sikker og rask løsning på 2TB til ca 18.500. Eller du kan kjøpe 4 x Seagate 750GB i Raid5. Da har du en sikker og rask løsning på 2.2TB til 24.000,- Da har du også muligheten til og slenge inn en 750GB disk til og få 3TB i Raid5 Dette er ikke den billigste løsningen, men det er jammen sikker og rask. 7047186[/snapback] Er den så oppsiktsvekkende rask da? Slike NAS-bokser er jo gjerne endel tregere enn en vanlig maskin, når har jeg ikke sett noen tester på akkurat den boksen, men andre Thecus-bokser jeg har sett benchmarks på har ikke slått noen hastighetsrekorder såvidt jeg kan se. AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Diskusjonen om extension av raid-5 til side, så har jeg kjørt dette oppsettet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=644881&hl= med Software Raid-5 med glimrende resultat. Greit nok, det er ikke verdens raskeste på skrivehastighet, men det er ingen raid-5 systemer. På lesehastighet går det unna. NAS-bokser er dyre, og nettverkskontrolleren (eller diskkontrolleren?) ofte treig, ref diverse tester. Tipper en "dedikert PC" med software raid-5 vil gi mest for pengene. Ulempen er at du trenger et operativsystem alla Win2003 server. Eller kanskje en Linux-variant. Kan ikke anbefale WinXP "modden" for å få til software-raid-5. Endret 11. oktober 2006 av klilleng Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Diskusjonen om extension av raid-5 til side, så har jeg kjørt dette oppsettet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=644881&hl= med Software Raid-5 med glimrende resultat. Greit nok, det er ikke verdens raskeste på skrivehastighet, men det er ingen raid-5 systemer. På lesehastighet går det unna. NAS-bokser er dyre, og nettverkskontrolleren (eller diskkontrolleren?) ofte treig, ref diverse tester. Tipper en "dedikert PC" med software raid-5 vil gi mest for pengene. Ulempen er at du trenger et operativsystem alla Win2003 server. Eller kanskje en Linux-variant. Kan ikke anbefale WinXP "modden" for å få til software-raid-5. 7047281[/snapback] Hvilken skrivehastighet fikk du på raid5? (sånn ca) AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Diskusjonen om extension av raid-5 til side, så har jeg kjørt dette oppsettet:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=644881&hl= med Software Raid-5 med glimrende resultat. Greit nok, det er ikke verdens raskeste på skrivehastighet, men det er ingen raid-5 systemer. På lesehastighet går det unna. NAS-bokser er dyre, og nettverkskontrolleren (eller diskkontrolleren?) ofte treig, ref diverse tester. Tipper en "dedikert PC" med software raid-5 vil gi mest for pengene. Ulempen er at du trenger et operativsystem alla Win2003 server. Eller kanskje en Linux-variant. Kan ikke anbefale WinXP "modden" for å få til software-raid-5. 7047281[/snapback] Hvilken skrivehastighet fikk du på raid5? (sånn ca) 7047314[/snapback] Med en veldig uhøytidlig liten test akkurat nå, med kopiering av en miks av noen store og små filer fikk jeg: Over nettverk, til server (dvs, skriving): ca 20-25 MB pr sekund Over nettverk, fra server (dvs, lesing): ca 30 MB pr sekund Begge maskiner har gigabit nettverk, og jeg tror det makser ut på litt over 30 MB/s pga lengde, koblinger o.a. På server, fra Raptor-disk til Raid-array (dvs, skriving): ca 30 MB pr sekund På server, fra Raid-array til Raptor-disk (dvs, lesing): ca 40 MB pr sekund Her burde nok lesehastigheten vært litt bedre, tror jeg. Ta målingen med en stor klype salt, det er bare brukt windows-klokka og Calc.exe, samt at andre prosesser kjører på begge maskiner her. Caching kan også spille inn, og sikkert mye annet rart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Diskusjonen om extension av raid-5 til side, så har jeg kjørt dette oppsettet:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=644881&hl= med Software Raid-5 med glimrende resultat. Greit nok, det er ikke verdens raskeste på skrivehastighet, men det er ingen raid-5 systemer. På lesehastighet går det unna. NAS-bokser er dyre, og nettverkskontrolleren (eller diskkontrolleren?) ofte treig, ref diverse tester. Tipper en "dedikert PC" med software raid-5 vil gi mest for pengene. Ulempen er at du trenger et operativsystem alla Win2003 server. Eller kanskje en Linux-variant. Kan ikke anbefale WinXP "modden" for å få til software-raid-5. 7047281[/snapback] Hvilken skrivehastighet fikk du på raid5? (sånn ca) 7047314[/snapback] Med en veldig uhøytidlig liten test akkurat nå, med kopiering av en miks av noen store og små filer fikk jeg: Over nettverk, til server (dvs, skriving): ca 20-25 MB pr sekund Over nettverk, fra server (dvs, lesing): ca 30 MB pr sekund Begge maskiner har gigabit nettverk, og jeg tror det makser ut på litt over 30 MB/s pga lengde, koblinger o.a. På server, fra Raptor-disk til Raid-array (dvs, skriving): ca 30 MB pr sekund På server, fra Raid-array til Raptor-disk (dvs, lesing): ca 40 MB pr sekund Her burde nok lesehastigheten vært litt bedre, tror jeg. Ta målingen med en stor klype salt, det er bare brukt windows-klokka og Calc.exe, samt at andre prosesser kjører på begge maskiner her. Caching kan også spille inn, og sikkert mye annet rart. 7047434[/snapback] Ok, men det er jo ingenting å klage over, over nett er jo det ganske bra vil jeg si. Ting går jo gjerne litt tregere over nett, selv om det kanskje ikke burde. AtW Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Sitter bak en 100Mb/s switch nå så klarer ikke mere enn 11Mb/s overføringshastighet Fra og Til. Skal komme med mere feedback etter jeg har testet den på en 1000Mb/s Switch. Regner med og får betydlig høyere tall da. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ang. software raid og hardware feil. Jeg hadde et sw raid5 oppsett i windows 2000 paa en noe eldre P3-750 maskin jeg hadde staaende. Maskina knelte jo selvsagt til slutt, men det skulle jo ikke vaere noe problem. Flytta alt av kontrollere og disker over i en w2003 server boks som umiddelbart nekta aa ha noe som helst med raidet aa gjoere fordi det trengte gjenoppbygging (diskene gikk jo mens den originale maskina tryna saa det var jo ikke uventa). Endte opp med at jeg maatte installere w2k paa ei maskin for aa faa raidet opp igjen og kopiert ut det jeg ville ha av raid'et. Deretter skrota jeg sw raid'et... - Per Christian Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Det er selvsagt en ulempe med Windows-RAID, jeg tviler på at det jeg har satt opp i en "hacket" XP vil virke på Vista, f.eks. På den andre siden kan det bli vanskelig å få drivere til alt utenom de aller nyeste kontrollerkortene for Vista, og da er man fort like langt selv om man har HW-raid. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Flippo: hvorfor kunne du ikke bare valgt å gjenoppbygge det? Det er jo noe som må gjøres titt og ofte når noe går galt. (Tar tid men man mister ikke noe i jobben) Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Flippo: hvorfor kunne du ikke bare valgt å gjenoppbygge det? Det er jo noe som må gjøres titt og ofte når noe går galt. (Tar tid men man mister ikke noe i jobben) 7055280[/snapback] Den nekta rett og slett aa importere raidet fordi det var markert som skadet og da fikk jeg heller ikke starta gjenoppbygging. Virka kun som det ville importere RAID som kom fra ei maskin som hadde fullfoert shutdown normalt. Det er mulig at det kun var et problem siden raid'et kom fra en w2000 maskin som hadde feila under drift. Men jeg synes det demonstrerer at SW raid ikke trenger aa vaere lettere aa migrere mellom feilende maskinvare enn HW raid. Endret 12. oktober 2006 av Flippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå