Gå til innhold

Sjøfarten, et døende yrke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er på mange måter allerede død. Titusenvis av norske sjømenn opplevde på 90 tallet å få fyken. De gikk i land, på veien møtte de filipinere som gikk ombord for å ta over deres jobb.

 

 

I skipsfarten, spesielt internasjonale, så teller man på en hånd hvor mange nordmenn det er ombord i veldig mange fartøyer. Fiskerinæringen er litt annerledes.

 

Men norsk skipsfart er fortsatt stor og er verdens 3. største sist jeg sjekket. Dette endrer seg ikke ved at det jobber færre nordmenn på fartøyene.

Lenke til kommentar

Sjøfarten var allerede død ved første halvdel av syttitallet.

 

Etter den tid har det vært noen Norske Offiserer, men lite av vanlig bemanning.

 

Fiskeriene ligger ikke under sjøfart og er noe annet, men det også ligger stort sett brakk, ihvertfall nord for Møre.

 

På 50 - Tallet var jobb innen sjøfart noe av de yrker som sysselsatte flest mannfolk og det langt inn i granskauen som f.eks. Hattfjelldal i Nordland.

Lenke til kommentar
Hvor kommer alle fillipinerne fra? Og hvorfor jobber de på båter?

 

 

7041096[/snapback]

 

 

Fillipinere kommer stort sett fra... ja du gjetter deg vel til svaret :p

Og de jobber på båter fordi de er særdeles billig arbeidskraft i forhold til alternativene (som eksempelvis nordmenn)

Lenke til kommentar

Og før Fillipinerne kom inn i bildet var det endel Spanjoler, men det har hele tiden vært en og annen utlending mønstret på Norske skip men ikke i stort målestokk.

 

Allerede i fra første halvdel av 70 - tallet begynte endel utenriksseilere å mønstre på innenriksfart, dette var sjeldent de gjorde før.

 

Grunnen var at innenriksfart ikke ble regnet som skikkelig sjøfart av disse utenriksseilere.

 

Men jeg har også hørt en annen grunn og det var at været på kysten vinterstid holdt disse utenriksseilere borte.

 

Jeg selv kom i kontakt med mange tidligere utenriksseilere på slutten av 70 - tallet på innenriksfart, dette var eneste alternativet for disse menn som hadde vært sjømenn siden 15 - 16 årsalderen.

 

Dette var en brokete forsamling der en stor del av de da over 60 år var tidligere krigsseilere med problemer som dette gå under krigen.

 

Nå i dag er kystfart nærmest borte, da ser jeg bort fra ferje og hurtigbåtdrift.

 

Hurtigruten vurderer og annsette utenlandske arbeidere og har til en vis grad gjort det.

 

Så har vi forsyningstjenesten supplybåtene i Nordsjøen, dette ble heller ikke regnet som sjøfart tidligere blandt gutta på de syv hav.

 

For min egen del er det like greit, ville aldri mønstret på båt i dag.

 

Å ligge og stampe i innenriksfart på Finnmarkskysten i full storm / orkan, for og måtte ut for å hugge is av nedisede wire tykke som lyktepåler ga ikke mersmak.

 

Det er ett alt for usosialt yrke, hyra er lav og statusen deretter.

 

Det er heller ikke mulig og kompensere lav lønn med overtid som det gikk an og gjøre før 70 - tallet.

Lenke til kommentar

Slike ting går i bølgedaler. Slik som det var i 50- og 60-årene hvor en bare kunne mønstre på en båt, er over for lenge siden. I dag stiller nordmenn med et fortrinn, og det er høyere utdannelse. Kompetanse er eneste måten vi kan kapre jobber på, ettersom vi er blitt et høykostland.

Samtidig er dette drepen for de svake i samfunnet, og for de som ikke får til å utdanne seg. Vi maler oss inn i et hjørne helt til det går galt, og så raser økonomien vår. Så blir Norge et lavkostland, og laverestitle yrker er igjen tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Slike ting går i bølgedaler. Slik som det var i 50- og 60-årene hvor en bare kunne mønstre på en båt, er over for lenge siden. I dag stiller nordmenn med et fortrinn, og det er høyere utdannelse. Kompetanse er eneste måten vi kan kapre jobber på, ettersom vi er blitt et høykostland.

Samtidig er dette drepen for de svake i samfunnet, og for de som ikke får til å utdanne seg. Vi maler oss inn i et hjørne helt til det går galt, og så raser økonomien vår. Så blir Norge et lavkostland, og laverestitle yrker er igjen tilgjengelige.

7080991[/snapback]

 

Nå hadde nok Norske sjømenn på 50 - 60 tallet noe av de høyeste lønninger her i landet.

Men de måtte arbeide både 12 og 18 mnd før de fikk fri hjemreise, dertil fikk de nærmest jobbe så mye overtid de ville ombord båtene med vedlikehold.

Lenke til kommentar
Nettopp. Det var høye lønninger fordi Norge var et lavkostland. I dag er vi et høykostland, og da er ikke lønningene på sjøen høye nok lenger. Derfor går arbeidsplassene til mennesker som bor i andre land som fortsatt er lavkostland. ;)

7087520[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, man måtte jobbe lengre tidligere for å finansiere bil, matvarer var dyrere i forhold til inntekt, men for skipsredere ble vel ett punkt nådd der de måte velge når det gjaldt lønnsutgifter og skatter derav også den store utflagging.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
I dag er vi et høykostland, og da er ikke lønningene på sjøen høye nok lenger
Javel? Mange fiskere har lønninger de fleste andre "normale" arbeidstakere bare kan drømme om. Det avhenger selvfølgelig på type båt og kvoter mm. På en annen side er det et fysisk krevende yrke som mange ikke klarer etter en del år.

 

I offshoreflåten og fiskeflåten er det for det meste nordmenn.

 

Akkurat nå er vi inne i en boom, som kommer til å vare frem til ca 2010. (Det bygges for det meste offshorefartøyer, men også en del fiskebåter. Disse to fartøystypene er meget komplekse og sett i globalt perspektiv ligger Norge på toppen når det gjelder å konstruere slike skip). Derfor er det stor mangel på mannskap, da det er få som utdanner seg til slike yrker. Det gjør at lønningene øker.

 

http://www.olf.no/miljo/sameksistens/?18212

I 2001 var det registrert ca 19 000 fiskere i Norge, en reduksjon fra ca 85 500 i 1948. Til tross for reduksjon av antall fiskere har effektivisering og ny teknologi gitt et høyt aktivitetsnivå. I 2002 ilandførte næringen ca 2,9 millioner tonn fisk. I 2000 arbeidet ca 12 400 personer med fiskeforedling fordelt på vel 600 foretak. Norge eksporterte fisk basert på fangst for 19,5 milliarder kroner i 2001 (kilde: Fiskeridepartementet).

 

Norge har vært blant de ledende skipsfartsnasjonene i over 150 år og er i dag verdens tredje største skipsfartsnasjon. Rundt ti prosent av verdensflåten håndteres av norske rederier. I 2003 bestod den norske utenriksflåten av vel 1600 skip, som igjen sysselsetter nesten 14 000 nordmenn. I rederikontorene i Norge er det sysselsatt vel 5000 nordmenn. Verdien av utenriksflåten var første kvartal 2003 beregnet til ca 135 milliarder kroner (kilde: Norges Rederiforbund). I Norge er det ca 30 skipsverft som igjen sysselsetter ca 5000 personer (kilde: TBL Skip).

 

Havbruksnæringen har siden begynnelsen av 1970-tallet vokst til å bli en sentral

 

eksportnæring i Norge. I 2001 hadde eksporten av sjømat fra oppdrett en verdi på 11,1 milliarder kroner, noe som utgjorde 36 prosent av den totale sjømateksporten. Totalt arbeidet ca 4200 personer med oppdrett av fisk og skalldyr i 2000 (kilde: Fiskeridirektoratet).

 

Med funnet av olje på Ekofisk-feltet i 1969 startet oljevirksomheten på norsk sokkel for alvor. Siden den gang har olje- og gassindustrien vokst til å bli Norges viktigste næring, målt i verdiskaping. Den samlede offshoreindustrien, inkludert leverandørindustrien, omfattet ca 1350 selskaper i Norge i 2000 (kilde: Senter for verdiskaping, BI). Næringen stod for ca 20 prosent av brutto nasjonal produktet (BNP), 45 prosent av eksporten og sysselsatte rett i overkant av 81 000 personer i Norge i 2002 (kilde: OED og Aetat).

Lenke til kommentar

Er den norske sjøfarten en døende rase?

 

I nær fremtid finnes det bare ingeniører og mekanikere ombord på skip for å vedlike de automatiske systemene. Så jeg synes ikke vi skal gråte over at norsk sjøfart nå forsvinner da det bare er snakk om tid før vi har sjansen til å vinne den tilbake ved å utdanne fler i real og teknikeryrker.

Lenke til kommentar

Sjøfarten og den Norske sjømann er på ingen måte død. Jeg arbeider i rederinæringen og kan skrive under på det. Dette med filippinere, østeuropeere, kinesere osv, gjelder forsåvidt en god del av verdensflåten.

 

Men det er mange typer skip, eks. vis kjemikalietankere og spesialskip i nordsjøen hvor man krever folk med spesialkompetanse. Uten å ytre noen fordommer eller å forherlige nordmenn og vesteuropeere generelt, er dette vanskelig å få fatt på fra østen og østeuropa.

 

Problemet i dag er rett og slett å få nordmenn ut på skip. Sjømannsyrket tilbyr topp betaling, fri halve året og garantert arbeid.

 

Man må derimot påregne 6 uker - 2 mnd om bord uten internett og TV, og det er det desverre få ungdommer som ønsker å være foruten. Dersom de kan være foruten slikt år de før eller siden en samboer eller ektefelle som ikke kan være de foruten..

 

Vi har desverre blitt for godt vant her i landet.. Men om noen ønsker å reise ut, er man

garantert jobb etter endt utdannelse..

 

Edit:

 

Ta forøvrig en tur inn på Ikkeforalle.no som er en nettside nylig lansert i sammenheng med en rekrutteringskampanje for norske sjøfolk..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Noen fakta fra ikkeforalle.no:

*Norge har verdens 5.største handelsflåte

*Verdens nest største offshoreservice flåte er norsk

*Europas største verftsgruppering holder til i Norge

*90 000 mennesker har sitt daglige arbeide i næringen

*Over 60 000 sjøfolk fra mer enn 60 land seiler på norske skip

*Verdens største banker på skipsfinansiering og skipsmeklerfirma er norske

*Norge har 20% av verdens skipsassuransemarked

*Norske klasseselskap klassifiserer over 17% av verdensflåten

*Norge er ledende innen maritim forskning

Med våre drøyt fire millioner innbyggere, er vi et lite land i verden. Men på havet er Norge en stormakt. Det skyldes både vår historie og at vi har forvaltet våre ressurser på en fornuftig måte. Dette har gjort Norge til et rikt land. Næringen er nest størst i Norge, etter oljevirksomheten.

Over 90.000 mennesker arbeider innen ulike maritime bedrifter og beslektede bransjer. Å jobbe ombord på et skip er én av mulighetene.

Tusenvis av mennesker jobber med maritime oppgaver uten å ha satt sin fot på et skipsdekk.

 

Ingeniører jobber innen verft, utstyr, klassifisering og forskning. I tillegg har vi jurister, meglere, økonomer og informasjonsfolk; den maritime næringen er så stor og kompleks at de aller fleste fag og karrierer finnes her.

 

Det unike med den norske maritime klyngen er at den er komplett. Verdens ledende selskaper innenfor skipsfinansiering, skipsmegling, forsikring, verft, nærskipsfart, tankskip, gasstransport, biltransport og så videre finnes her.

 

Et globalt marked gjør at et karrierevalg her gir fantastiske muligheter! Du kan bevege deg fritt geografisk og innen de ulike delene av næringen.

 

"Together with Lloyd's Register and American Bureau of Shipping, DNV is one of the three major companies in the classification society business."

DNV = Det Norske Veritas

 

 

Norges rikeste menn hadde hatt lite hadde det ikke vært for skipsnæringen, se bare John Fredriksen og Kjell Inge Røkke som eksempler på dette.

Lenke til kommentar

Jeg er en smule partisk i dette siden jeg arbeider med rekruttering av sjøfolk. Problemet vårt er at vi får faen ikke fatt i nok.

 

Men en ting kan man kanskje få med; Rederiene rekrutterer sjøfolk også til administrasjon og drift av skip på landsiden.. Det er haugevis av jobber tilgjengelig, og man foretrekker folk med maritim spisskompetanse.

Bare 5 års tid siden var det kun sivilingenører som var tingen. Det blir ikke tatt inn en kjeft hos oss med den bakgrunnen lenger..

Det er maritim erfaring og kompetanse man skal ha.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...