bigfeta Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Faren min fyller 60 år i desember og jeg og brødrene mine tenkte å gi han en media senter pc til bursdagspresang. Vi tenkte å bruke 18000 kroner og vil da helst ha en god media senter pc med prosjektor. Lar dette seg gjøre? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26868 Tenkte å ta utgangspunkt i den stuegris pcen som hardware anbefaler, men den er jo ikke oppdatert siden august, så nå trenger jeg evt noe nytt. I tillegg er det denne prosjektoren da. Hva er bra til en god pris? Samtidig lurer jeg på hvordan man best kobler gode høytalere til en media senter pc. Min mor stiller med surround sound fra hifi klubben, men hvordan skal jeg da koble dette til maskina. Med uten forsterker? Hvordan koble surrounden fra lydkort osv. Mange spørsmål her, men trenger mye hjelp og. Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Faren min fyller 60 år i desember og jeg og brødrene mine tenkte å gi han en media senter pc til bursdagspresang. Vi tenkte å bruke 18000 kroner og vil da helst ha en god media senter pc med prosjektor. Lar dette seg gjøre? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26868 Tenkte å ta utgangspunkt i den stuegris pcen som hardware anbefaler, men den er jo ikke oppdatert siden august, så nå trenger jeg evt noe nytt. I tillegg er det denne prosjektoren da. Hva er bra til en god pris? Samtidig lurer jeg på hvordan man best kobler gode høytalere til en media senter pc. Min mor stiller med surround sound fra hifi klubben, men hvordan skal jeg da koble dette til maskina. Med uten forsterker? Hvordan koble surrounden fra lydkort osv. Mange spørsmål her, men trenger mye hjelp og. 7038144[/snapback] Gode høytalere kobler du til forsterkeren/surround anlegget. Lydkortet kobles til forsterkeren via en digital utgang optisk eller coax. Kommer an på forsterker og lydkort. Veldig vanlig med coax utgang, kalles ofte SPDIF. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Ville kjøpt ett ordentlig lydkort og du burde nok ha en litt kraftigere PSU 300Watt blir nok litt i minste laget Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Bytt ut necbrennern med en samsung. Hell no I-D-E.... Du kan eventuelt også legge til et xfi-lydkort Endret 11. oktober 2006 av Xmir Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvordan høyttalere er det moren din kjøper? Hvis det er pc høyttalere så er det ok, men hvis det er vanlig hifi så må dere ha en forsterker til å drive det. Da regner jeg med at det blir en surroundfrosterker. Og da er det best å bruke en digitalkabel fra lydkortet til forsterkeren. Fordi da bruker du DACen til forsterkeren som garantert er bedre enn den i lydkortet. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Når det er kjøpt fra hifi klubben så er det nok en forsterker med i oppsettet.. Da holder det med en digital-kabel som du kobler på SPDIF utgangen på hovedkortet.. dermed trenger du ikke lydkort, fordi du har en forsterker som nok er bedre enn lydkortet.. og der sparer du over tusen, som det er viktigere å spytte inn i prosjektoren.. om du får til en deling på 9000 på hver er det bra, men kan kanskje bli vanskelig med HTPCen.. Da er det alternativ å kjøpe en ferdig bygd fra f.eks. komplett.no Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Så SPDIF er utgangen å bruke hvis man skal bruke forsterker? Og da trenger man ikke et bedre lydkort, type x-fi? Hvis jeg trenger et sterkere PSU, hvor sterkt? Hva med anbefalinger på prosjektorer? Noen som har noe de er veldig fornøyd med bilde, tilkoblinger og støynivå på? Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Hva med anbefalinger på prosjektorer? Noen som har noe de er veldig fornøyd med bilde, tilkoblinger og støynivå på? 7094502[/snapback] Ser ut som om prosjektor og lerret i stua ikke hadde høy nok WAF for moders. Dermed blir man litt friere økonomisk i maskina. Hadde blitt kjempeglad for anbefalinger i forhold til mine tidligere poster. Er det noe som bør gjøres bedre, og hvilket psu burde jeg velge? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Hva med denne PSU'en? Har den selv og har aldri hørt vifta...! EDIT: Klikk på bilde for specc's Endret 26. oktober 2006 av Intern Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Ja, jeg så på det psu'et selv, så regner med jeg velger det... men andre ting? bedre skjermkort? Kanskje greit med større harddiskplass og? faren min skal nok ta opp en del filmer... Hva med å kjøpe en bitte liten lcd-skjerm? Er det greit å ha i en stue-pc? Endret 29. oktober 2006 av bigfeta Lenke til kommentar
Intern Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Vil si GeForce 7900GTO er veldig bra, og hvertfall med tanke på prisen! Endret 26. oktober 2006 av Intern Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Vil si GeForce 7900GTO er veldig bra, og hvertfall med tanke på prisen! 7158770[/snapback] Den mangler jo passiv kjøling, vil ha et stille system... Har vel endt opp med dette systemet nå: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=36928 Noen klart negative sider? Veit jeg bare har 1024 minne, men det blir tross alt en "lett brukt" maskin. Også var det det med denne lille lcd skjermen da... alla denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=28179 Er det bare tullete? Moders ender nok opp med å kjøpe dette surround anlegget: http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...D=6664&rID=6666 http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hj...eiver_Soelv.htm Noen entusiaster som ser klare feil i dette surround anlegget? Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med receiver, trenger jo bare forsterker egentlig? Men det ser jo ut til å være dyrere? Endret 29. oktober 2006 av bigfeta Lenke til kommentar
Intern Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Tviler veldig sterkt på at han kommer til å trenge mer enn 1GB ram! Ang. det skjermkortet...jeg har versjonen over (7900GTX) og har aldri hørt vifta på det kortet gå en eneste gang, men kan jo være anderledes! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Moders ender nok opp med å kjøpe dette surround anlegget:http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...D=6664&rID=6666 http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hj...eiver_Soelv.htm Noen entusiaster som ser klare feil i dette surround anlegget? Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med receiver, trenger jo bare forsterker egentlig? Men det ser jo ut til å være dyrere? 7174533[/snapback] Forsterkeren som er valgt er totalt overkill i forhold til høyttalersettet! Ikke misforstå meg, B&W settet er bra, men du trenger ikke i nærheten av en 3806 for å drive disse bra. Spar i alle fall de 2000,- dere får ved å gå for Denon AVR 2807 i stedet for 3806! Denne er også effektmessig vel stor for høyttalersettet, men den har mange andre kjekke utbyggingsmuligheter og tilkoblingsmuligheter. Denon AVR 2807 er også en nyere forsterker enn 3806. 2807 får skryt for sin gode lydkvalitet! Når det gjelder mediacenter-pc så ville jeg ikke valgt en med lcd-skjerm. Denne blir til syvende og sist lite brukt dersom man ellers har en god fjernkontroll. Velg heller en god systemfjernkontroll som er programmerbar, f.eks logitech Harmony som er funksjonell og selvbeskrivende (når den er oppsatt) 60-åringer generelt vil knote minst mulig, og bruker ikke ting de ikke forstår. Derfor er det viktig at brukergrensesnittet gjøres så enkelt som overhodet mulig. Ellers kan du vel egengtlig gå amok på htpc delen med det du har igjen av penger. Synd at mor ikke går med på projektor, men dere kan komme veldig langt med en god lcd/plasma også. DrE Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Synd at mor ikke går med på projektor, men dere kan komme veldig langt med en god lcd/plasma også. 7192217[/snapback] Tror nok det går greit, forresten. Hun kjøper denne skjermen: https://prisguiden.no/product.php?productId=53370 Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Lykke til med innkjøp av produkter. Dette blir sikkert en flott gave, og mange tips har kommet allerede, så kan desverre ikke tilføye så mye der. Men anbefaler deg å legge inn noen album med favorittmusikken, evt. favorittfilmene til den heldige, slik at han forstår litt av poenget med en stue-pc. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Å kjøpe dyrt lydkort for å bruke spdif er teit. Dersom hk har spdif trenger du ikke lydkort, men Asus/SoundMax sliter med spdif. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Ville kjøpt ett ordentlig lydkort og du burde nok ha en litt kraftigere PSU 300Watt blir nok litt i minste laget 7045968[/snapback] Jeg er uenig i begge. For spdif holder det lenge med enkle lydkort. Absolutt alle tester viser at effekthysteriet i PC-bransjen er basert på overtro... -k Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Denne presangen ble meget godt mottatt, men dukket opp et par problemer. Jeg hadde glemt å kjøpe mpeg2 dekoder, så den virket jo ikke med en gang. Lastet ned nvidia purevideo dekoderen i prøveversjon for å sjekke kvaliteten, men ser ut som om det er noen flere problemer. Bildet blir både med dårlig oppløsning og pikselering når jeg spiller av live tv. I tillegg fyller det ikke ut hele skjermen (støtte for full hd i skjermen). Hva kan gjøres for å fikse opp i dette? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Denne presangen ble meget godt mottatt, men dukket opp et par problemer. Jeg hadde glemt å kjøpe mpeg2 dekoder, så den virket jo ikke med en gang. Lastet ned nvidia purevideo dekoderen i prøveversjon for å sjekke kvaliteten, men ser ut som om det er noen flere problemer. Bildet blir både med dårlig oppløsning og pikselering når jeg spiller av live tv. I tillegg fyller det ikke ut hele skjermen (støtte for full hd i skjermen). Hva kan gjøres for å fikse opp i dette? 7483312[/snapback] Gjelder problemet bare live tv, og hvordan vet du at ikke problemet er selve kilden? Man kan ofte velge en modus på tv eller i avspillersoftware for utstrekking av innhold/overscan. mvh Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå