Gå til innhold

Hvilken PSU på ca 500W eller mer?

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en 350W PSU fra Enermax og den fungerer fint utenom på ett område: støy. Jeg har derfor lyst på ny PSU og tenkte jeg kunne oppgradere litt på antall watt i samme slengen. Men jeg ønsker ikke at det skal bli for dyrt heller. Jeg har sett i prisguiden og funnet 10 strømforsyninger på minst 480W mellom 452 og 755 kroner. Den første (Qtec) er allerede diskvalifisert på grunn av egen erfaring og andres tilbakemeldinger på forumet etc.

I systemet mitt har jeg en lite effektkrevende prosessor (A64 3000+ Venice), og et lite effektkrevende skjermkort (trenger ingen plugger på det). Det står også 5 disker (4 SATA) og en CD-brenner/DVD-leser der. Også en del kort som TV-kort, trådløst nettverk og vanlig nettverk.

PSU'en jeg ønsker bør oppfylle følgende kriterier:

- Stillegående (1 stk 12cm vifte på lav omdreiningshastiget)

- Stabil spenning, lang og trygg livstid

- Ca 500W eller mer (gir rom for utbygging til dobbeltkjerne, flere disker etc)

- Må gå an å slå av eventuelle juletrelys

Hvilken bør jeg velge? Kan det være greit å kjøpe brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken enermax har du hatt før? Noisetaker-serien til enermax er faktisk ganske stille, så om du vil ha noe enda stillere enn det, så er det ikke så mange valg.

Personig ville jg valgt en fra seasonic s12, seasonic er svært solide og stabile, og kanskje de stilleste forskyningene man får kjøpt med vifte. Den eneste potensielle ulempen er at vifta ikke går så fort, så den hjelper ikke så mye til med å trekke ut luft som andre forskyninger kan gjøre.

Ellers er det jo gjerne slik at 12V mer eller mindre er den eneste railen som teller på PSU :) Så jeg hadde sjekket hvor mye de forskjellige PSUene leverer på 12V, det er i mine øyne viktigere enn antallet watt.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke Noisetaker jeg har fra før. Det er en modell med 2 stk 8cm vifter. Den er på ingen måte stillegående. Jeg tror dette var en av de første 350W strømforsyningene fra Enermax. Den kom i 2001 eller noe sånt. Modellnummer kan jeg sjekke når jeg kommer hjem senere i dag.

Jepp, det med Watt vs. Ampere renget jeg med ville dukke opp i tråden. Jeg ville ikke forklare alt i første innlegg, men skape litt grobunn for diskusjon i samme slengen. :)

Lenke til kommentar

Har du råd så gå for Seasonic (etter hva jeg har lest - og det er en del!).

Du har sikker vært innom http://www.silentpcreview.com - hvis ikke er det absolutt verdt en titt!

EDIT: Har du sett på tilfeldighet...

Seasonic S12 Energy Plus: Efficient Power for Connoisseurs

Submitted by Devon Cooke on Thu, 2006-10-05 03:32. Power

The S12 models have been the quietest, fan cooled, high efficiency ATX power supplies reviewed by SPCR. Now, 80 Plus approved versions are available for certified high efficiency, in high power 550W and 650W models. We found Seasonic's OEM-version 80 Plus models to be everything that is claimed for them. Do these new Energy Plus models retain the strengths of the standard S12s while offering even higher efficiency?

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Jeg kan trygt anbefale en Tagan. Har selv brukt en 480w fra Tagan i nærmere 1.5 år, og den har vært helt super.

Den har stått på 24/7 siden jeg kjøpte den, og den har drevet 8 disker, overklokkede prosessorer som FX55, 3700+, X2 og Core 2. Selvsagt sammen med overklokkede skjermkort som x1800xt, 7800gtx og 7900gt.

Spenningene den leverer har ennå ikke droppet under det som er oppgitt, altså 3.3, 5 og 12v. Målt med multimeter, så klart.

Støynivået er svært behagelig. Viftene - 2x 80mm - snurrer knapt rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...