Gå til innhold

amd sempron 3000+ eller athlon mobile 64 3000+?

nabbskall

Anbefalte innlegg

hei, har en bærbar pc som skal skrotes, sitter en amd athlon 64 mobile 1,6 ghz 3000+ inni den, og den jeg allerede har på stasjonæren er en amd sempron 1,8 ghz 3000+ 128KB cache inni, så jeg lurte på om det hadde vært lurt å bytte til den fra laptopen? kommer det til å funke eller vil jeg ødelegge noe?

takker på forhånd for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om sokkelene er kompatible med hverandre, og prosessorene går på samme spenning så vil det fungere. Men siden det er en mobile prosessor så ville jeg da tro at den brukte lavere spenning for å operere?

wikipediasier at de mobile amd64 prosessorene bruker mellom 1,2v og 1,5v, alt etter hvilken type det er. Åpne laptopen og se hva det står, så kanskje vi kan finne ut mer! Et navn på hovedkortet på den stasjonære vil også være fint =)

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Om sokkelene er kompatible med hverandre, og prosessorene går på samme spenning så vil det fungere. Men siden det er en mobile prosessor så ville jeg da tro at den brukte  lavere spenning for å operere?

wikipediasier at de mobile amd64 prosessorene bruker mellom 1,2v og 1,5v, alt etter hvilken type det er. Åpne laptopen og se hva det står, så kanskje vi kan finne ut mer! Et navn på hovedkortet på den stasjonære vil også være fint =)

7037708[/snapback]

1,5V er det :p HK på stasjonær er asus k8n =)

takker for svar :dribble:

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Mindre effektforbruk = lavere varme = bedre overklokker i de fleste tilfeller.

:) Kjør på med mobile.

Ser ut som den mobile cpu har 1mb cache i forhold til din sempron, så tror du vil merke en del forskjel,

7046363[/snapback]

javell =) takk skal du ha :p da finner jeg frem skrujernet og begynner.. xD men den mobile er jo sykt mye tynnere enn den på stasjonær, kan kanskje bli et problem å få kjøler helt inntill, jaja finner jo på ett eller hvert :p takk skal du ha =)

Lenke til kommentar
Om sokkelene er kompatible med hverandre, og prosessorene går på samme spenning så vil det fungere. Men siden det er en mobile prosessor så ville jeg da tro at den brukte  lavere spenning for å operere?

7037708[/snapback]

Begge soklene er den samme sokkel 754, så det er ikke noe problem.

Spenning, multiplier osv autojusteres, så det er heller ikke noe problem.

Athlon64 mobile 3000+ går på 1,8GHz har 1024KiB L2 og en minnebuss.

Sempron 3000+ går på 1,8GHz, har 128KiB L2 og en minnebuss.

Forskjellen er altså cahce, noe som gjør at Athlon64 mobile yter bedre enn Sempronen din. I tillegg tror jeg Athlon64 Mobile kanskje utvikler noe mindre varme.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_A...microprocessors

Resett bios så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar

7037708[/snapback]

Begge soklene er den samme sokkel 754, så det er ikke noe problem.

Spenning, multiplier osv autojusteres, så det er heller ikke noe problem.

Athlon64 mobile 3000+ går på 1,8GHz har 1024KiB L2 og en minnebuss.

Sempron 3000+ går på 1,8GHz, har 128KiB L2 og en minnebuss.

Forskjellen er altså cahce, noe som gjør at Athlon64 mobile yter bedre enn Sempronen din. I tillegg tror jeg Athlon64 Mobile kanskje utvikler noe mindre varme.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_A...microprocessors

Resett bios så ordner det seg nok.

7052663[/snapback]

takk for svar =) skal prøve ;P var litt dumt jeg ikke så dette før nå, åpnet ny tråd om akkurat dette =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...