Gå til innhold

Kan AC Aquastream vannpumpen avgi EMI-støy?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen vet om AquaComputer sin Aquastream vannpumpe gir fra seg skadelig elektromagnetiske forstyrrelser (Electo-Magnetic Interference)?

Er under èn måned siden jeg flytttet hardwaren min over i mitt nye kabinett og da ble pumpen plassert svært tett inntil harddiskene bakfra (pumpen ble plassert mellom PCIe kortene og harddiskrammen i dette kabinettet). Og nå har alle 3 diskene mine dødd på ca to ukers tid. Diskene var forøverig av typen Seagate Barracuda 7200.7 (x2) og 7200.10 (x1).

Jeg leser jo på Aquacomputer sin hjemmeside at det anbefales å bruke den Full-Metal-Jacket "beskyttelseshuset" til Eheim 1046 for å skjerme hardwaren mot EMI, men tenkte ikke over det når jeg bestemte meg for plasseringen av vannpumpen :roll:.

Se bilder for å se hvor trangt det er. Hadde i utgangspunktet tenkt å plassere pumpen ved siden av PCI*-plassene men tror det var vanntanken som stoppet meg, samt at det ble millimetre for trangt ved bruk av festeplaten. Vurderte borrelås men det ble frafalt.

Så, er det sannsynlig at det er elektrostøyt som kan være årsaken til diskenes plutselige død? Joda, harddisker dør rett som det er, men to av diskene har vært ganske trofaste og har aldri feilet på de tre årene jeg har hatt de, men så plutselig... Den tredje var ikke gammel før den tok sine siste krampetak i dag.

Viser pumpe og disk.

Pumpeogdisknyttkabinettvisermegettr.jpg

Pumpen i forhold til PCI* kortene.

Pumpeogvanntankoggrafikkort.jpg

Pumpens plassering i forrige kabinett. Ikke så stor forskjell på avstanden mellom pumpe og disk, men kanskje nok til å hindre elektrostøy?

Forrigekabinettbildeavpumpeogdisker.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg ville jo tro at andre komponenter slik som grafikkortet og lydkortet også ville ha blitt påvirket av EMI (og at jeg da kunne fått grafikkfeil, støy i hodetelefoner koblet til lydkortet etc). Men ville jeg ikke ha fått datatap og ødelagte data på disken da? Fremfor at det er motoren som feiler eller at det er ustabil strøm til disken. Datakablene går jo rett bak pumpa. Kanskje jeg skulle ha sjekket stabiliteten på strømkabelen? Kan kanskje være PSU som er på vei ned. Skal snart ha meg ny PSU da, men må vente på at Microplex får inn Mist 500w på lager. Men var da på ingen måte overbelastning nå når disk3 døde.

Diskene var også like døde selv om de var det eneste som var koblet til PSU under test men da var vel skaden allerede gjort.

Litt rart egentlig da, at Microplex ikke har noen form for EMI shields slik som det beskyttelseshuset til salgs om EMI var et stort problem. Lurer forresten på hvor i norge man kan kjøpe det beskyttelseshuset, de har det ikke på hverken Microplex, HCS.no eller Komplett.

Noen som vet hvilke apparater utenom CRT skjermer (og harddisker) som er veldig sensitive til EMI som jeg kan bruke til testing? Mobiltelefoner kanskje? Har en eldre mobil liggendes. Sjekker jo selv og selvsagt, men om noen har tips så...

Fikk svar fra Microplex og, de hadde aldri vært borti noe lignende.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Det kan kanskje hende at rotasjonen i motoren på pumpen påvirker rotasjonen i motoren på harddiskene? Dette er bare noe jeg tror, da...

7042226[/snapback]

Ja, er vel det som står på Aquacomputer sin nettside, at EMI er vanlig på pumper med sentrifugalmotor.

Pumpen står på vibrasjonsisolerende fester med ren gummi mellom kabinett og pumpe så det skal ikke være noen vibrasjoner som skaper ustabilitet i diskene.

Ja, feilen med diskene er (var) at de stoppet opp og gikk opp og ned i turtall som en ustabil jojo.

Får man tak i apparater som kan måle EMI stråling?

Kan jo prøve å kutte til en skillevegg fra det gamle aluminiumskabinettet, hvis det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Gikk opp og ned i turtall ja.. Høres ut som en forstyrrelse som har forårsaket dette. Det kan jo være sentrifugalkraften fra pumpa som påvirker det. Slik at harddisk motoren får unormal motstand. Var det jeg mente i forrige post også.. :)

Ellers så er det denne stråliga, pumpa di står jo veldig nære diskene og.

Lenke til kommentar

Nå er faktisk vannpumpa og alle diskene (eller alle diskene jeg hadde) tilkoblet samme strømkabel ut fra PSU med forgreininger så kan det være at det har vært ustabil eller tidvis for lite strøm til diskene? Nå har også de forgreiningene blitt "sleevet" hvor molexkontaktene har vært av. Kanskje ledningene inne i kontaktene ikke sitter helt som de skal og skaper ustabilitet. Høres lite sannsynlig ut men kan jo hende...

Bare Microplex får inn Mist 500w på lager nå så blir det ny psu med egne sata kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...