Goliath Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Airbag - Chrystler Neon Innledning I USA, hadde Ford en eksperiment av airbags på biler som tilhørte staten i 1971. Det var i 1973, den første kommersielle bilen med airbag ble solgt. Det var i en Oldsmobile Toronado. Airbags ble så tilleggsutstyr i deres biler helt til 1988, hvor Chrysler hadde airbags som standard og resten fulgte med. TRW begynte å produsere de første gasdrevet airbags i 1994. Airbags ble så påkrevd i biler fra og med 1998. Det finnes to typer airbags, front og forskjellige typer side-impact airbags. Avanserte frontal airbag systemer avgjør automatisk om og hva slags grad av kraft de skal blåses ut på. Denne avgjørelsen baseres på 1) størrelsen av passasjer, 2) seteposisjon, 3) bilbeltebruk av passasjer, 4) hvor kraftig kræsjet er. Side-imapct airbags (SAB) er designet for å gi ekstra beskyttelse for hodet og evnt. bryst. Det finnes tre hovedtyper SABs: bryst SABs, hode SABs og kombinasjon av disse. I denne testen har Studenten og en kompis, i vitenskapens skyld, kjørt rett i en lyktestolpe for så å dokumentere effekt. Studenten var passasjer foran og testen dokumenteres fra denne siden Design Airbaggen var ikke pen iheletatt. Den så ut som en melsekk og var litt stor i forhold til meg. Dette var kanskje litt bra iom den dekket hele meg men jeg hadde heller likt å få en smilefjes evnt. Louis Vuttion-airbag i trynet enn en hvit melsekk. Kanskje airbagprodusenten kunne putte en humorisisk vri på airbaggen og skrive BANG! eller SUPRISE!? Uansett, en kræsj er en skremmende opplevelse og det hadde vært beroligende å ha en pen airbag Karakter 1 2 3 4 5 6 Lukt Airbaggen luktet aldeles ikke godt. Kruttet smakte høgg og det luktet dritt og bedervelse. Hvorfor i helvete kunne de ikke bruke krutt som luktet Wunderbaum elns? Hadde jeg sittet fast i en vrak, hadde jeg dauet av lukten av airbaggen, ikke noe annet! Søksmålgrunn? Kanskje! Særdeles dårlig karakter får insane dårlig lukt! Karakter 1 2 3 4 5 6 Opplevelse Nå skal jeg prøve å forklare opplevelsen med synkronisert ordrekke: "Shit" -> SMELL -> POFF! -> Sniff ->*Host* -> PiiiiiiiiiP (Tinnitus) Altså, ingen behagelig opplevelse men en nyttig opplevelse. "Shit"en kom når vi så stolpa, SMELL´en kom av kombinasjonen fart, bil og stolpe. POFF! gikk airbaggen. Et realt smell. Sniff´en kom ganske kjapt og fyy pokker som det luktet. Host kom som konsekven av Sniff. PiiiiiiiP´en var ikke så behagelig som jeg trodde. Det skilte litt i sneilehuset men jeg vil helst ikke oppleve det igjen. Men det var litt action i det hele, så den delen i kombinasjon med opplevelsen/efaringen trekker opp karakteren. Karakter 1 2 3 4 5 6 Pris Man kan nesten like godt kondemnere bilen hvis airbaggen har poppet! Det koster insane mye å putte i nye airbags i bilen. Er man student, har man delkasko, dvs. du må betale skader på din bil. Med airbaggens priser, kan man like godt si byebye til bilen din! Det er jo uansett adskillig grunn til å heller vræke bilen hvis de har poppet med tanke på at det skal litt til før de evnt. gjør det og når de gjør det, er skaden regelmessig ganske stor. Karakter 1 2 3 4 5 6 Funksjonalitet Ok! Mye dritt sagt om airbags men de er jo der for en grunn: til å redde liv og det gjør dem. Kudos! Men jeg stusser egentlig over at de ble først i 1998 pålagt med airbags med tanke på at de var først brukt kommærs siden 1973?! Anyways, takket være airbags, har mange studenter overlevd kræsj for så å daue over regningen. Woohoo! Karakter 1 2 3 4 5 6 Studentfaktor * Ja, hva skal man si?! Studentfaktoren er lav her. Hvorfor? Jo, fordi ordentlige studenter skal egentlig ikke ha råd til bil og hvis de har, har dem råd til bil UTEN airbags. Studenter skal helst ta offentlig transport men har de har råd til bil, skal de helst ha Golf 1 elns. Og det er ikke airbags i Golf 1. Nå som det er sagt, hvis en student skulle oppleve airbags, kan den studenten forvente seg mange "åå, går det bra?" , "vil du ha en klem?", "gikk det bra med tisseluren? Skal jeg nusse?" mao. masse medfølelse fra medstudenter. Dette hever litt på karakteren siden man blir midtpunktet i vennegjengen, noe studenter digger som oftest. * BI studenter er ekskludert fra denne konklusjonen fordi de er en gjeng med pappagutter/jenter som kjører pappabiler som igjen har airbags. Karakter 1 2 3 4 5 6 Konklusjon Jeg frarådet folk å teste ut airbags. Det er ikke behagelig å få slike melsekker i fjeset, det er ikke behagelig for lommeboka og den scorer dårlig på studentfaktoren. Altså, dont try this at home. Totalkarakter: 3 Produkter i prisguiden: - AIRBAG Endret 9. oktober 2006 av Zande Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Fantastisk. Når komme testen av flyflytevester? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Noen beskrivelse av hvordan testen foregikk ? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hehe, jeg har sittet å flirt en del av disse testene dine Zande, utrolig bra Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Jo, takk b-real ..litt hyggelig å dele testene med resten av OT-folka @ espennyh, Vel..først tok jeg på meg sikkerhetsbelte, siden jeg skulle primært teste airbaggen under ordinære forhold. Vi fant en lyktestolpe og kjørte mot den med litt sladd og gikk rett på. Var spennende .. Endret 9. oktober 2006 av Zande Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 hva er gjennomsnittsprisen på en airbag sånn ca? koster det mere med jordbær lukt kansje? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Avhengig av hvilken bil du har, kan det fort koste opp mot 80-100.000kr å bytte alle airbagene i bilen inkl demo/montering. Du kan selvfølgelig kjøre uten, eller kjøpe brukt, montere selv osv. Lenke til kommentar
Amfetamin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 hva er gjennomsnittsprisen på en airbag sånn ca? koster det mere med jordbær lukt kansje? 7037511[/snapback] Jeg ville ha kjøpt en med jorbær lukt. Stort pluss hvis den smaker jorbær også. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 jeg vil ha sjokoladesmak Lenke til kommentar
Amfetamin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hva med tutti frutti da? Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Fantastisk. Når komme testen av flyflytevester? 7037257[/snapback] den er til å finne liket ditt vist flyet lander i havet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Er ikke denne testen gammel? Leste hvertfall om en airbag test i bloggen til noen for leeenge siden. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Jepp, den er en eldre test fra bloggen min Godt observert @Ezo, Er ikke rart det finnes airbaggbander Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Haha. Så utrolig konge. Keep them coming! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hadde det ikke vært billigere å ta av støtfangeren, for så å banke på sensoren som sitter under der ? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Må si meg enig i at det var en fin test. Dog må jeg påpeke noe som jeg vil kalle for en mangel. I avsnittet om pris er faktisk ikke prisen nevnt i det hele tatt, bortsett fra at det er "insane dyrt". Dette mener jeg er en altfor stor svakhet. Dersom jeg skal gi en karakter på selve avsnittet om pris må det bli: Karakter 1 2 3 4 5 6 Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Hadde det ikke vært billigere å ta av støtfangeren, for så å banke på sensoren som sitter under der ?7038737[/snapback] Jeg ville ha testen mest autentisk, og det inkluderer et kræsj @Vice, Denne testen er myntet på lommeboka til en student og jeg kjenner ingen studenter, bortsett fra noen på BI, som syntes prisen ikke er "insane dyr" Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Fan så bra! Takk Zande Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå