vivastar Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Nå skal jeg lage en stor Viking/Folk Metal tråd hvor vi skal diskutere Viking/Folk Metal generelt. Her kommer top 5 lista mi som jeg mener at de beste Viking Metal Bandene: 1. Ensiferum (Finland) Link til Hjemmesidene til Ensiferum ----------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Finntroll (Finland) Link til Hjemmesidene til Finntroll ----------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Turisas (Finland) Link til Hjemmesidene til Turisas ----------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Korpiklaani (Finland) Link til Hjemmesidene til Korpiklaani ----------------------------------------------------------------------------------------------- 5. Týr (Færøyene) Link til Hjemmesidene til Týr ------------------------------------------------------------------------------------------------ Det finnes en hel del Viking/Folk Metal internettsider hvor det er listet de forskjellige Viking/Folk metal bandene. Her kommer jeg med noen linker til dere: Viking-Blood Viking Metal @ Wikipedia The Metal Observer Forklaring på hva de forskjellige metal sjangrene er. Band i fra Finland: Moonsorrow Sjanger: Viking Metal Opprettet: 1995 Hjemmeside: www.moonsorrow.com Medlemmer: Marko Tarvonen - drums Mitja Harvilahti - guitars Markus Eurén - keyboards Ville Sorvali - vocals, bass Henri Sorvali - guitars, keyboards ------------------------------------------------------------------------------------------------ Finntroll Sjanger: Folk Polka metal Opprettet: 1997 Hjemmeside: www.finntroll.net Medlemmer B.Dominator - Drums Tundra - Bass Skrymer - Guitar TrollHorn - Keyboards Routa - Guitar Wilska - Voice ------------------------------------------------------------------------------------------------ Turisas Sjanger: Viking, Folk Metal Opprettet: 2005 Hjemmeside: www.turisas.com Medlemmer Mathias D.G. Nygård - Vocals (ex-Cadacross) Georg Laakso - Guitar (Cadacross) Antti Ventola - Keyboards (Cadacross) Jussi Wickström - Guitar Tuomas Lehtonen - Drums & Percussion Medlemmer som er bare på Live konserter: Hannes Horma - Bass Olli Vänskä - Violin Riku Ylitalo - Accordion & Keyboards Wincef Boncamper - Accordion Gjeste Medlemmer: Hanna Vasama - Flute Nina Laakso - Vocals ------------------------------------------------------------------------------------------------ Ensiferum Sjanger: Viking Metal Opprettet: 1995 Hjemmeside: www.ensiferum.com Medlemmer Petri Lindroos - Vocals, Guitar Markus Toivonen - Guitar, Vocals Sami Hinkka - Bass Janne Parviainen - Drums Meiju Enho - Synths ------------------------------------------------------------------------------------------------ Wintersun Sjanger: Epic Melodic Death Metal Opprettet: 2004 Hjemmeside: www.wintermadness.net Medlemmer Jari Mäenpää - Vocals, Guitars, Keyboards (Tidligere Vokalist i Ensiferum) Teemu Mäntysaari - Guitars Jukka Koskinen - Bass Kai Hahto - Drums ------------------------------------------------------------------------------------------------ Korpiklaani Sjanger: Folk Metal Opprettet: 2003 Hjemmeside: www.korpiklaani.com Medlemmer Jonne Järvelä - vocals & guitars Hittavainen - violin, jouhilkko, flutes Matson - drums Arto - bass Cane - guitars Juho - accordion ------------------------------------------------------------------------------------------------ Band ifra Sverige: Thyrfing Sjanger: Viking Metal Opprettet: 2005 Hjemmeside: www.thyrfing.com Medlemmer Thomas Väänänen - Vocals (Winds (Swe), ex-Wyvern (Swe)) Henrik Svegsjo - Guitars (ex-Construcdead, Winds (Swe)) Patrik Lindgren - Guitars Joakim ``Jocke`` Kristensson - Drums (Rutthna, Winds (Swe)) Kimmy Sjolund - Bass (Hatework (Swe)) Peter Lof - Synthesizers ------------------------------------------------------------------------------------------------ Bathory Sjanger: Viking Black Metal Opprettet: 1983 Hjemmeside: www.bathory.se Medlemmer Ace "Quorthon" Börje Forsberg - all instruments & vocals ------------------------------------------------------------------------------------------------ Vintersorg Sjanger: Heathen/Folk Metal Opprettet: 1996-1999 ? Hjemmeside: www.vintersorganic.com Medlemmer Mr.Vintersorg - vocal, bassguitar, keyboard Mattias Marklund - Lead and rythmguitarist ------------------------------------------------------------------------------------------------ Amon Amarth Sjanger: Melodic Viking/Death Metal Opprettet: 1992 Hjemmeside: www.amonamarth.com Medlemmer Johan Hegg - Vocals Olavi Mikkonen - Guitar Johan Söderberg - Guitar Ted Lundström - Bass Fredrik Andersson - Drums ------------------------------------------------------------------------------------------------ Yggdrasil Sjanger: Folk Metal Opprettet: 2005 Hjemmeside:www.yggdrasil-sweden.com Medlemmer Gustaf Hagel - bass, vocals Magnus Wohlfart - guitar, keyboards, mouth harp Jeremy Child - drums ------------------------------------------------------------------------------------------------ Det kommer mer....... Men kom med innspill til noen andre bra Viking/Folk Metal band som du syns er bra! Og ikke ødelegg denne tråden med spam og prøv å holde denne tråden i live! Endret 10. oktober 2006 av vivastar Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 hva med Thyrfing og Moonsorrow? Lenke til kommentar
Saddlefall Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Amon Amarth må man jo ikke glemme. Er jo kongen over alle! Den nye skiva er sinnsykt bra! Lenke til kommentar
Neslepaks Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Du har glømt det beste, nemleg Enslaved. Musikken er meir retta mot Black Metal, men bandet valgte å kalle musikken sin Viking-Metal for å ta avstand frå det som skjedde på nittitallet. Isengard skal også med! Storm - Nordavind er ein artig sak. Einherjer er også greit, men bare i små doser. Går fort lei. Endret 9. oktober 2006 av Neslepaks Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Akkurat nå sitter jeg faktisk og hører på Moonsorrow - Jotunheim. Helt fantastisk låt. Hvis du ikke har hørt Moonsorrow enda (som jeg går utifra ettersom det ikke er blandt topp 5 bandene dine) så MÅ du skjekke dem ut. Ligger en albumguide her på forumet også (link ligger i stickyen). Andre Folk/Viking metal band jeg liker godt: Agalloch (endel folke-elementer) Ásmegin (folk/black metal) Bak De Syv Fjell (folk(/black) metal) Bathory (viking metal) Borknagar (debuten går som black/viking metal) Enslaved (gammel er black/viking metal, nyere er progressive black/viking metal) Finntroll (folk metal) Lumsk (folk metal) Midnattsol (folk metal) Er Enslaved det går mest i for tiden. Edit: Tilgi meg for jeg har syndet, jeg glemte Windir. Endret 9. oktober 2006 av H4ngm4N Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 einherjer ftw liksom? Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Det går mest i Enslaved i den sjangeren,men Windir,Vintersorg og Finntroll høres også mye på. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Lumsk og Borknagar er mine favoritter da det kommer til Folk Metal. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Windir og Moonsorrow er mine favoritter. Turisas, Finntroll og Enslaved kan jeg også høre på, men i mindre grad. Thyrfing må nevnes, spesielt Valdr Galga, som er en flott utgivelse! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Er ikke dette den 3-4 Viking/folk metal tråden? F.eks. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=627570 Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Ingen som hører på Ensiferum da? Det anbefaler jeg å alle å høre, det er viking metal på sitt beste Men skal prøve å få med alle de bandene der har nevnt opp i tråden min! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 "Fra nå av har jeg kuttet ut å høre på alt som ikke er i metal sjangeren." ? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) "Fra nå av har jeg kuttet ut å høre på alt som ikke er i metal sjangeren." ? 7038394[/snapback] "som ikke ER i metal sjangeren" Les en gang til du Har oppdatert første posten min nå...men det kommer mer! Endret 10. oktober 2006 av vivastar Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja? Du bare hører på metal? Eller har du først nå gått utenfor? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Ja? Du bare hører på metal? Eller har du først nå gått utenfor? 7038648[/snapback] Nok om det! Flere band som skulle ha vært med ifra sverige eller finland?? Endret 10. oktober 2006 av vivastar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=627570 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg