DrErling Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Onkelen min lurer på hvordan han lettest kan tegne inn informasjon om hyttefelt på et kart han selv har scannet til pcen. Han mener selv at han skulle hatt et tegnebrett, og et par tips om hvilket program dette lar seg gjøre lettest/billigst i. Det er retnignslinjer for hvilke farger som skal brukes til slikt, og krav til så og så mye transparente streker av det som han skal tegne inn. Et tegnebrett i størrelsesorden A5-A4 er ønskelig, men hverken jeg eller han har peiling på dette fra før og vil gjerne ha tips her. Ikke umulig at han kommer til å bruke det til retusjering av bilder også. Hva slags produkt tror dere passer? DrE Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg tror ikke han vil ha så mye nytte av tegnebrett for dette. De brukes oftest for å tegne/male med, hvor man ikke tegner rette streker. Rette streker lages normalt ved å sette start og slutt, og så tegner programmet streken mellom punktene. En annen bruk for tegnebrett i kart/DAK-sammenheng er at man kan tegne over en papirutskrift med pennen (eller mus med trådkors), men da må han nok ha et mye større brett. Dessuten har han jo allerede scannet det inn. Programmer for slike jobber må ha layers, og kan være Photoshop el.l (for rasterbilder), CorelDraw, Canvas, Xara osv for vektor/raster. Mange programmer kan gjøre denne jobben.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå