EvenSteven Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Skal bytte mine 4x256Mb Kingston som står i dual channel i dette hovedkortet til 2x512Mb + 2x256Mb ..... På hovedkortet står det ved ram-soklene: A1, A2 og B1, B2 fra venstre mot høyre..... Hva er da parene ? Skal 512Mb stå i A1 og B1 eller A1 og A2 ? Har fått med meg at de brikkene med mest ram skal stå først, men vet altså ikke hva som er par... Noen som kan hjelpe ? Takk Even Endret 9. oktober 2006 av EvenSteven Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 De står nok ikke i Dual Channel om de er fire. Veldig få hk har denne funksjonen når du bruker mer enn to brikker.. Dual funker kun når du har identiske brikker - du blander 256 og 512. A1 og A2 hører sammen. B1 og B2 hører sammen. Lenke til kommentar
EvenSteven Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 I følge Everest står mine 4x256Mb i to par med Dual Channel ? Minne kontroller: Type Dual Channel (128-bit) Aktiv Modus Dual Channel (128-bit) Minne sokler : DRAM sokkel #1 512 Mb (DDR SDRAM) DRAM sokkel #2 512 Mb (DDR SDRAM) ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg kan naturligvis ta feil, men sålenge du har koblet riktig A og B, samt innstillinger i BIOS, er det lite mer du kan gjøre. Lenke til kommentar
Mit Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Dual-channel med fire brikker er ikke noe problem. Ser ut som du har satt de riktig i følge everest. jeg ville satt de slik i HK: 1: 512MB 2: 256MB 3: 512MB 4: 256MB er det sånn du har det? Lenke til kommentar
EvenSteven Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Har ikke prøvd enda...... Har det nå slik : 1: 256Mb 2: 256Mb 3: 256Mb 4: 256Mb Men har altså fått to nye brikker på 512Mb per brikke, som jeg tenkte å bytte ut med to av de gamle slik at jeg har ca1500Mb Men tenkte å prøve slik du sa: med 1,3 og 2,4.......som matchene par Endret 9. oktober 2006 av EvenSteven Lenke til kommentar
EvenSteven Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 De står nok ikke i Dual Channel om de er fire.Veldig få hk har denne funksjonen når du bruker mer enn to brikker.. Dual funker kun når du har identiske brikker - du blander 256 og 512. A1 og A2 hører sammen. B1 og B2 hører sammen. 7036680[/snapback] Er du sikker på at det er riktig... Har nemlig fått motstridende meldinger... Flere andre mener( inkl. Mitjmannen) at matchene par er henholdsvis A1 og B1 / A2 og B2 Altså .....slot 1 og 3 hører sammen ..............2og 4 hører sammen.... Lenke til kommentar
Mit Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Ja 1og3+2og4 skal være det riktige, og bruke forskjellige størrelser er heller ikke noe problem så lenge du setter de riktig i hovedkortet, har testa sjøl på mitt hk. Lenke til kommentar
EvenSteven Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Fint... takker for all hjelp.... Kan gi tilbakemelding om det funket,.... i tilfelle andre skulle være ute for det samme en dag......men det får bli i morgen..... Lenke til kommentar
camxer Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Angaaende dual channel med fire brikker, saa maa de vaere helt like naar det gjelder kapasitet (ant. MB) og alle maa vaere enten Single-sided eller double-sided. De ma ogsa helst ha lignende specs... Problemene du kan faa med 4 brikker er at de kjorer pa lavere hastighet og at T1-timing blir ustabilt. Overklokking er ogsaa paavirket negativt, mine corsair XMS 4400 PRO brikker kjorte 550MHz ved 2x512 og bare 520MHz ved 4x512MB. Edit: Er det mulig aa kjore 2x256 sammen med 2x512 i Dual channel? Tror at jeg har gaatt glipp av noe... Endret 9. oktober 2006 av camxer Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg kan forsikre om at minnekontrolleren det handler om støtter dualchannel med brikker av forskjellig størrelse. Det kan dog tenkes at brikkene må benytte samme chipkonfigurasjon (dvs at det må være samme antall rader og kolonner på chipene til alle brikkene), men det tviler jeg på fordi Intel pleier å implementere stor fleksibilitet på dette området. Sannsynligheten er også stor for at chip-konfigurasjonen er lik på alle brikkene, bare at de største er dobbeltsidige. Jeg er 100% sikker på at dualchannel aktiveres så lenge brikkene har lik konfigurasjon, og mengden er balansert likt mellom kanalene. Så to enkeltsidige og to dobbeltsidige brikker vil i de fleste tilfeller kunne operere i dualchannel, men resultatet blir litt dårligere enn ved bruk av fire dobbeltsidige grunnet at det ikke blir fullstendig "balanse" i adresse-registeret. Det beste er nok å sette de største brikkene i den første sloten til hver kanal. Hvilke sloter som tilhører kanal 1 og 2 kan nok variere mellom forskjellige hovedkort. Lenke til kommentar
EvenSteven Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) HAr nå satt dem i, slik som du sa... Brukte CPU-Z : ser ut som de er i dual nå da ? I Everest står det : Fant forøvrig ingenting i bios , hverken om Dual Channel, eller Ram overhodet ? Endret 10. oktober 2006 av EvenSteven Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jada, nå kjører de i dualchannel. Dette kan ikke aktiveres eller deaktiveres i BIOS, men kommer helt an på hardwaren og sammensetningen av komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå