Gå til innhold

Underskriftskampanje for gratis skolebøker!

Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg er overasket over å møte så stor motstand.

Jeg trodde samfunnet var for gratis skolebøker jeg.

7040086[/snapback]

Jeg vil anta at de fleste faktisk er for gratis skolebøker, men så er det hvor man skal ta pengene fra.

I tillegg så har vel litt av diskusjonen også vært hvorvidt man kan jobbe.

Om det er så farlig og skummelt og politisk ukorekt at det skal bli gratis skolebøker så skal jeg gi meg.

7040086[/snapback]

Det er vel strengt tatt fryktelig politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at skolebøker bør være gratis for elevene.

Og så bør det gis tilbakevirkende kraft. Man driver jo og kompenserer andre grupper for ting som skjedde på 50-tallet, så vi kan vel si at alle som har betalt for bøker etter 8. mai 1945 kan få utgiftene refundert. Krone for krone, og mot fremvisning av kvittering, selvsagt.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at skolebøker bør være gratis for elevene.

Og så bør det gis tilbakevirkende kraft. Man driver jo og kompenserer andre grupper for ting som skjedde på 50-tallet, så vi kan vel si at alle som har betalt for bøker etter 8. mai 1945 kan få utgiftene refundert. Krone for krone, og mot fremvisning av kvittering, selvsagt.

7040299[/snapback]

Jeg håper den siste delen var sarkastisk eller lignende, men uansett så hadde det vel ikke blitt så dyrt med tanke på forutsetningen du la inn i siste setning

Lenke til kommentar
Det var et heftig svar  ;)

Uansett hva folk forteller deg så tenker de etter lommeboken. Uansett.

Det er ikke jeg som skal ha skylden for at det skal innføres gratis skolemateriell da.

Har jeg sagt det da? :)

Som jeg har sagt før: Det er bestemt at alle skal få gratis skolemateriell, det er bare det at det tar så lang tid. Jeg vil bare fremskynde det.

Hvor er det bestemt? Er dette bestemt for grunnskole? VGS? Hva med oss på universitetene? Høyskoler? Skal folkehøyskoler også få gratis skolemateriell? Hva går under av definisjonen av skolemateriell?

Den nye reformen setter en stopper for at vk1 elever kan selge bøkene sine.

På hvilken måte? Det er jo tross alt forskjellige bøker på skolene rundt omkring, hva er det i reformen som sier at en ikke skal klare å selge bøkene?

Det med at de som får gjerne vil ha mer er bullshit. Det er mange studenter som strever med økonomien, de blir glade bare de får lit hjelp.

Hvor mange studenter strever med økonomien? Hva er mange? 10%? 90%? Jeg vil tro at veldig mange studenter på VGS nivå ikke sliter med økonomien. De slipper jo f.eks. å betale for busskort, og det koster fort 4-5000 for et år.

Har det ikke fungert på ungdomsskolen? Trenger du bøker som er i tipptopp stand da? Så vidt jeg vet så lærer ungdomsskoleelevene fortsatt, så den ordningen fungerer fint.

Var ikke argumentet ditt at bøkene ikke ville gå ned i standar, fordi en skal skrive under på kontrakt om at en ikke skal ødelegge bøkene og betale for det blir skadet? :)

Det en ikke lærer på ungdomsskole er studieteknikk, fordi en ikke har egne bøker. Og det er skremmende for det trenger en til en viss grad på vgs, men enda mer på universitet.

Så du påstar at alle som vil kan få en like fleksibel jobb som deg?

7039977[/snapback]

Ja. Uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Hvor er det bestemt? Er dette bestemt for grunnskole? VGS? Hva med oss på universitetene? Høyskoler? Skal folkehøyskoler også få gratis skolemateriell? Hva går under av definisjonen av skolemateriell?

7040743[/snapback]

Hva definerer du forresten med skolemateriell?

På hvilken måte? Det er jo tross alt forskjellige bøker på skolene rundt omkring, hva er det i reformen som sier at en ikke skal klare å selge bøkene?

7040743[/snapback]

Hvis staten kjøper inn nye bøker til VK1 til skolene så vil det kun være privatist elevene og de som har ødelagt skolebøkene de har fått låne av staten som vil være interessert i bøkene til VK1, altså rimelig vanskelig å bli kvitt mot penger

Lenke til kommentar

7040743[/snapback]

Hva definerer du forresten med skolemateriell?

Ikke at det er så veldig relevant, men jeg regner skolemateriell som det en trenger til skolen. Alt fra skrivesaker til bøker.

7040743[/snapback]

Hvis staten kjøper inn nye bøker til VK1 til skolene så vil det kun være privatist elevene og de som har ødelagt skolebøkene de har fått låne av staten som vil være interessert i bøkene til VK1, altså rimelig vanskelig å bli kvitt mot penger

7040781[/snapback]

Blandet litt mellom GK og VK1 nå, så den er grei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...