Gå til innhold

Underskriftskampanje for gratis skolebøker!

Anbefalte innlegg

Uansett hvor mye papirarbeid en velger å kaste inn i et slikt prosjekt så forandrer det ikke det faktum at en behandler sin egen eiendom best.

7039406[/snapback]

For engangs skyld tror jeg vi er enige.

Det er jo bare å se på salmebøker, nynorskbøker og lignende som man får låne på skolen på videregående, eller alle bøkene fra ungdomsskolen.

De er jo sjelden vakre...

7039438[/snapback]

Har personlig gått lenge nok på skolen til å ha innsett hvor lite lystne lærerne er på å håndheve en sånn regel. Hvis eleven setter seg på bakbeina (noe han/hun er dømt til å gjøre) så får læreren fort problemer med å kreve erstatning.

Så ja, man forvalter sin egen eiendom best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hvor mye papirarbeid en velger å kaste inn i et slikt prosjekt så forandrer det ikke det faktum at en behandler sin egen eiendom best.

7039406[/snapback]

For engangs skyld tror jeg vi er enige.

Det er jo bare å se på salmebøker, nynorskbøker og lignende som man får låne på skolen på videregående, eller alle bøkene fra ungdomsskolen.

De er jo sjelden vakre...

7039438[/snapback]

:)

På samme måte er jo som regel bøkene du har selv i huset ditt i mye bedre stand enn de bøkene som er biblioteket.

Vidre vil jo ikke bøkene være gratis i den forstand at de bare dukker opp slik at alle kan bruke de. Når staten sier gratis så er det bare andre ord for å flytte belastningen over på noen andre enn de som direkte bruker produktet det skal betales for. Dette slår igjen ut noen effekter andre steder (pengene må komme fra en plass på statsbudsjettet, enten må en ta mer fra befolkningen eller så må en kutte på noe annet), ikke at jeg tror de summene vi snakker om nå har så veldig stor betydning.

Ellers er jeg også interessert i om dette skal finnansieres på kommunenivå (noe jeg regner politikerne for å bestemme) eller fylkeskommune eller rett fra staten. Det er jo ingen nyhet at kommunene rundt om i Norges land trenger å bruke pengene på andre ting enn skolebøker til ungdomen på VGS.

Lenke til kommentar

1) Hva legger dere i "gratis"...? Skal staten tvinge forlag til å gi bort gratis bøker? ;) Skal forlagene på sin side tvinge papirprodusenter, trykkeri.. tja, hele kjeden..? Ingenting ER gratis, et eller annet sted må selskapet betales. Det innleggsstarter her vil er å pulverisere en utgift på så mange som mulig, gjennom skatter og avgifter.. siden i praksis ALLE går på skole.. så blir det i realiteten slik at man betaler sine egne bøker uansett i bunn og grunn.

2) 5000,- årlig er ingen ekstrem sum. 400,- pr måned er 3-4 vakter på den lokale bunnprisen pr måned, en kort vakt hver lørdag.. Det har enhver vgs-elev bare godt av.

Lenke til kommentar
2) 5000,- årlig er ingen ekstrem sum. 400,- pr måned er 3-4 vakter på den lokale bunnprisen pr måned, en kort vakt hver lørdag.. Det har enhver vgs-elev bare godt av.

7039518[/snapback]

Blir neppe så mye uansett. Det er ingen grunn til å kjøpe alle bøker splitter nye, å handle brukt er like så greit i denne sammenhengen. Kjøper du ei bok brukt for 50% av orginale prisen vil du også kunne selge den for 50%. Det var svært få bøker jeg hadde noen store tap på når jeg solgte mine bøker fra VGS. Syns mange ser svært kortsiktig på dette og lar seg lokke av noe som er gratis.

Lenke til kommentar

7039518[/snapback]

Blir neppe så mye uansett. Det er ingen grunn til å kjøpe alle bøker splitter nye, å handle brukt er like så greit i denne sammenhengen. Kjøper du ei bok brukt for 50% av orginale prisen vil du også kunne selge den for 50%. Det var svært få bøker jeg hadde noen store tap på når jeg solgte mine bøker fra VGS. Syns mange ser svært kortsiktig på dette og lar seg lokke av noe som er gratis.

7039540[/snapback]

Det er akkurat det som er problemet, folk nekter å se de lange linjene i politikken og hengir seg til populisme og korttenkthet. Jeg for min del kjøpte bøker for halv pris og solgte dem videre for halv pris. Videre kunne jeg på denne måten ta vare på bøker jeg ville beholde og bruke dem deretter mtp notater, understreking o.l. Det er også et poeng slik jeg ser det, for å lære seg gunstig studieteknikk må man være i stand til å faktisk bruke materialet, noe som er umulig i full utstrekning om det skal brukes av neste års kull som nytt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er i mot dette.

Ungdomsskolen har en slik ordning der man må skrive under for at man har mottat bøkene og at man må betale erstatning om bøkene blir ødelagt.

Dette har fungert i MANGE år.

Saken er jo at alle skal få gratis skolemateriell uansett, det er bare at det tar så lang tid. Alt jeg vil gjøre er å framskynde dette slik at flere får gratis skolemateriell.

Tror du virkelig at alle ved videregående skoler kan få seg jobb?

Om man skal jobbe så får man ikke bare 4 vakter, om du er ansatt i en bedrift så vil de gjerne at du jobber hver dag. Det vil si at det tar opp leksetid + muligheten til å holde på med en hobby slik som fotball, hånball, boksing osv...

Lenke til kommentar

7039518[/snapback]

7039540[/snapback]

Jaha? Du mener at vk1 elever får selge bøkene sine?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det kastes bort penger på trykking og bokbinding i det hele tatt?

Gjør "skolebøkene" tilgjengelige på elektronisk format, så slipper man alt dette maset om å kaste bort tid på å sjekke tilstanden til bøkene ved retur, osv. La det gå rett i returpapir-containeren.

Lenke til kommentar

Gjør "skolebøkene" tilgjengelige på elektronisk format, så slipper man alt dette maset om å kaste bort tid på å sjekke tilstanden til bøkene ved retur, osv. La det gå rett i returpapir-containeren.

7039594[/snapback]

Det er en annen sak, men jeg er helt enig.

Lenke til kommentar

7039594[/snapback]

Jeg er forsåvidt enig med deg i forhold til dette, men hvordan skal man da betale forfatterne?

Lenke til kommentar

7039594[/snapback]

Jeg er forsåvidt enig med deg i forhold til dette, men hvordan skal man da betale forfatterne?

7039638[/snapback]

Vel, ettersom elevene da lett ville kunne skaffe seg "gratis" e-bøker, så må det bli skolen eller dens eiere (kommune, fylke, whatever) som forhandler fram en avtale med et "forlag". En forfatter ville evt. kunne starte sitt eget forlag hvis han/hun har lyst til å stå for hele produksjonen selv, eller han/hun kan levere et manuskript til et forlag som syr det sammen til ferdig produkt, omtrent som i dag.

edit: Det er jo mange her i PRS-forumet som har mye å "lære bort", så man skal ikke se bort fra at det ville kunne komme mange lærebøker ut av det.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor dere er i mot dette.

Vel, grunnen er vel at det de fleste av oss som sitter igjen med regningen, ikke dere. Samtidig som det er en utrolig kortsiktig og dårlig politikk, fører det til at den som får gjerne vil ha mer. Hva er det neste? "Gratis" skrivebøker? Blyant? Kalkulator?

Ungdomsskolen har en slik ordning der man må skrive under for at man har mottat bøkene og at man må betale erstatning om bøkene blir ødelagt.

Dette har fungert i MANGE år.

Fungert? Hvilken ungdomsskole er det du har gått på? Da jeg gikk på ungdomskole for en del år siden var det få bøker som var i OK stand, resten var rett og slett sarvet. Det hjalp pent lite at jeg skrev under på en liten lappe som jeg leverte til læreren min, jeg behandlet ikke bøkene på noen bedre måte. Det gjorde ingen andre heller, så hvordan kan du påstå at dette har fungert i MANGE år? Slik jeg har sett det så har det eksistert i mange år, men neppe fungert noe særlig.

Ellers er det ikke slik at grunnskolen er frivillig, alle må inn i den. Dette gjelder ikke for VGS som stort sett er frivillig, selv om en "må" inn likevel.

Saken er jo at alle skal få gratis skolemateriell uansett, det er bare at det tar så lang tid. Alt jeg vil gjøre er å framskynde dette slik at flere får gratis skolemateriell.

Hvorfor skal alle få gratis skolemateriell? Skal alle ha krav på det samme? Trenger alle to markeringstusjer, en blyant, en blypenn og to forskjellige penner? Trenger alle en linjal på 30 eller 15cm? Skolesekk?

Om man skal jobbe så får man ikke bare 4 vakter, om du er ansatt i en bedrift så vil de gjerne at du jobber hver dag. Det vil si at det tar opp leksetid + muligheten til å holde på med en hobby slik som fotball, hånball, boksing osv...

7039575[/snapback]

Har alle rett på en hobby? Nei. Dessuten kan jeg fortelle deg at virkeligheten er noe annet enn at "så vil de gjerne at du jobber hver dag". Jeg jobber annen hver helg samtidig som jeg driver med studier på universitet. Det er ikke noe probleme. Det er heller ikke noe problem å ha en helgejobb, verken på butikk, som avisbud eller hva en klarer å finne på.

Ellers trengs ikke dette finnansieres over høsten og vinteren, hva med sommerjobb? Jeg tror at mange hadde lært utrolig mye av å bruke egne penger på det som er viktig, nemmelig skole og utdanning.

7039518[/snapback]

7039540[/snapback]

Jaha? Du mener at vk1 elever får selge bøkene sine?

7039585[/snapback]

Jeg hadde ikke noe problem ved å selge mine bøker :shrug: Om jeg ikke fikk solgt de til noen på skolen kunne jeg alltids sette meg ned i byen for å selge de der, og gikk det dårlig fikk jeg alltids solgt de til en bokhandel som kjøpte brukte bøker.

Lenke til kommentar

Det var et heftig svar ;)

Det er ikke jeg som skal ha skylden for at det skal innføres gratis skolemateriell da.

Som jeg har sagt før: Det er bestemt at alle skal få gratis skolemateriell, det er bare det at det tar så lang tid. Jeg vil bare fremskynde det.

Den nye reformen setter en stopper for at vk1 elever kan selge bøkene sine.

Det med at de som får gjerne vil ha mer er bullshit. Det er mange studenter som strever med økonomien, de blir glade bare de får lit hjelp.

Har det ikke fungert på ungdomsskolen? Trenger du bøker som er i tipptopp stand da? Så vidt jeg vet så lærer ungdomsskoleelevene fortsatt, så den ordningen fungerer fint.

Så du påstar at alle som vil kan få en like fleksibel jobb som deg?

Lenke til kommentar

7039575[/snapback]

Ja, strengt tatt, jeg har jobbet siden jeg var 14

Om man skal jobbe så får man ikke bare 4 vakter, om du er ansatt i en bedrift så vil de gjerne at du jobber hver dag.

7039575[/snapback]

Det kommer jo litt annpå hvor du jobber det.

I øyeblikket jobber jeg 1,5 dager i uken (7.5 + 4 timer)

Tidligere så har jeg jobbet både 2 dager i uken og 3 dager i uken, ved siden av skolen

Det vil si at det tar opp leksetid + muligheten til å holde på med en hobby slik som fotball, hånball, boksing osv...

7039575[/snapback]

Man får prioritere da...

Lenke til kommentar
Heller betale for bøker og gå på en teknisk god skole, en å få gratis, bedritne bøker og gå på en råtten og falleferdig skole.

Jeg har både barne- og ungdomsskolen friskt i minne.

7040016[/snapback]

Hvem sier at skolene skal få dårligere standard?

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er overasket over å møte så stor motstand.

Jeg trodde samfunnet var for gratis skolebøker jeg.

Jeg gidder ikke diskutere i evigheter.

Om det er så farlig og skummelt og politisk ukorekt at det skal bli gratis skolebøker så skal jeg gi meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...