Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Hei. Jeg vil fikse en underskriftskampanje på nett for gratis skolebøker. Så vidt jeg vet så er det bare vg2 som vil få gratis skolebøker neste år. Er ikke dette forskjellsbehandling? Hva er logikken i at det bare er vg2 som skal få gratis bøker? Hvorfor skal ikke vg1 eller vk2 osv... Få gratis skolebøker? Er det noen som kan hjelpe meg med å sette i gang en underskriftskampanje? Jeg har verken kunnskap eller innflytelse til å sette igang noe slikt, bare ideen =) Jeg har skrevet gratis skolebøker gjennom hele posten, men det er vel læremidler det heter. MVH Rikkely. Lenke til kommentar
morra Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Er det noe sånt du mener?: http://www.opprop.no/opprop.php?id=gratisskoleboke Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 grunnen er at VG1 elevene motte i år kjøpe helt nye bøker, og hvis dei ikkje blir værdt en dritt til nesteår, så er det rein svindel fra staten sin side. eller var det VG1 og VG2 som motte kjøpe helt nye bøker i år? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg ser ikke problemet med at dette fordeles utover 3 år. Det at de elevene som er i skolen nå får muligheten til et siste salg av bøker gjør jo ingenting, i tillegg så koster dette penger for staten, og det kan da være greit å trappe dette opp litt etter litt. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Er det noe sånt du mener?:http://www.opprop.no/opprop.php?id=gratisskoleboke Den underskriftskampanjen ser veldig passiv ut. Det jeg tenker meg er en kampanje som truer med boikott av skole om det ikke blir gratis skolemateriell. For å oppnå dette må kampanjen være veldi omfattende. grunnen er at VG1 elevene motte i år kjøpe helt nye bøker, og hvis dei ikkje blir værdt en dritt til nesteår, så er det rein svindel fra staten sin side. eller var det VG1 og VG2 som motte kjøpe helt nye bøker i år? vg1 får gratis skolebøker neste år. Det er ingenting som heter vg2. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Det jeg tenker meg er en kampanje som truer med boikott av skole om det ikke blir gratis skolemateriell. For å oppnå dette må kampanjen være veldi omfattende. 7036725[/snapback] Hvor mange tror du egentlig at får med deg på noe sånt med tanke på at de fleste mennesker er fornøyd med det bestående, du vet stakittgjerder og volvo og sånn... Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg ser ikke problemet med at dette fordeles utover 3 år.Det at de elevene som er i skolen nå får muligheten til et siste salg av bøker gjør jo ingenting, i tillegg så koster dette penger for staten, og det kan da være greit å trappe dette opp litt etter litt. 7036685[/snapback] Ser du ikke problemet? Går du på videregåendeskole nå? Det er et problem at det er mange av oss som må betale, også er det noen som får det gratis ved samme tidspungt. Det er rett og slett urettferdig. (Ja jeg vet at livet er urettferdig), men man må gjøre det man kan for å gjøre det rettferdig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Ser du ikke problemet? Går du på videregåendeskole nå? Det er et problem at det er mange av oss som må betale, også er det noen som får det gratis ved samme tidspungt. Det er rett og slett urettferdig. (Ja jeg vet at livet er urettferdig), men man må gjøre det man kan for å gjøre det rettferdig. 7036753[/snapback] Jeg er nettopp ute av VGS, jeg kjøpte alle mine bøker, og jeg skjønner at man gjerne vil ha bøkene gratis, men jeg ser ikke problemet ved at dette fordeles ut over 3 år. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Det jeg tenker meg er en kampanje som truer med boikott av skole om det ikke blir gratis skolemateriell. For å oppnå dette må kampanjen være veldi omfattende. 7036725[/snapback] Hvor mange tror du egentlig at får med deg på noe sånt med tanke på at de fleste mennesker er fornøyd med det bestående, du vet stakittgjerder og volvo og sånn... 7036747[/snapback] jeg er veldig sikker på at folk vil ha gratis skolebøker, og at de ikke er fornøyd med å betale for bøkene mens andre får dem gratis. Hva betyr dette?: "stakittgjerder og volvo og sånn" Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 jeg er veldig sikker på at folk vil ha gratis skolebøker, og at de ikke er fornøyd med å betale for bøkene mens andre får dem gratis. Hva betyr dette?: "stakittgjerder og volvo og sånn" 7036788[/snapback] Stakittgjerder, volvo og denslags er symboler på A4. Altså gjøre sånn som alle andre. Jeg skjønner godt at folk ønsker gratis bøker, men tror du ikke at du vil ha minst like mange misfornøyde hvis gratis bøker til alle blir innført med en gang? Det vil si de elevene som nå er i GK og VK2, som gjerne vil selge bøkene sine. Dette går jo da faktisk ut over elevene som nå er i VK1, som ikke får solgt bøkene sine. (Ja jeg vet jeg bruker gamle navn, men jeg har ikke info om de nye) Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Ser du ikke problemet? Går du på videregåendeskole nå? Det er et problem at det er mange av oss som må betale, også er det noen som får det gratis ved samme tidspungt. Det er rett og slett urettferdig. (Ja jeg vet at livet er urettferdig), men man må gjøre det man kan for å gjøre det rettferdig. 7036753[/snapback] Jeg er nettopp ute av VGS, jeg kjøpte alle mine bøker, og jeg skjønner at man gjerne vil ha bøkene gratis, men jeg ser ikke problemet ved at dette fordeles ut over 3 år. 7036771[/snapback] Problemet er forskjellsbehandling. jeg skjønner at du mener at siden du betalte skal alle betale. Jeg har ikke en velstående familie, Heller tvert i mot. Foreldrene mine er skilt, så mor er aleneforsørger for to barn. Ikke enkelt å finansiere skloemateriell. Skolemateriellet som jeg må ha koster oppimot 5000 kroner! Jeg får stipend, men det dekker ikke halvparten engang. Det er greit, i utgangspungtet så har vi skulle betale, men når vi ser at det er mulig å få det gratis, så tar vi seff i mot. Det er fult mulig å gi alle som går videregående opplæring gratis skolemidler ved dette tidspungt. Så hvorfor vente i 3 år? Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) jeg er veldig sikker på at folk vil ha gratis skolebøker, og at de ikke er fornøyd med å betale for bøkene mens andre får dem gratis. Hva betyr dette?: "stakittgjerder og volvo og sånn" 7036788[/snapback] Stakittgjerder, volvo og denslags er symboler på A4. Altså gjøre sånn som alle andre. Jeg skjønner godt at folk ønsker gratis bøker, men tror du ikke at du vil ha minst like mange misfornøyde hvis gratis bøker til alle blir innført med en gang? Det vil si de elevene som nå er i GK og VK2, som gjerne vil selge bøkene sine. Dette går jo da faktisk ut over elevene som nå er i VK1, som ikke får solgt bøkene sine. (Ja jeg vet jeg bruker gamle navn, men jeg har ikke info om de nye) 7036802[/snapback] Jaha, hva med oss som går vk1? Vi får ikke solgt bøkene våre pga nye reformer. Så det er allerde satt i gang! Edit: jeg mente Vk1, ikke vk2. Endret 9. oktober 2006 av Rikkely Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg skjønner godt at folk ønsker gratis bøker, men tror du ikke at du vil ha minst like mange misfornøyde hvis gratis bøker til alle blir innført med en gang?Det vil si de elevene som nå er i GK og VK2, som gjerne vil selge bøkene sine. Dette går jo da faktisk ut over elevene som nå er i VK1, som ikke får solgt bøkene sine. 7036802[/snapback] Du kommenterte ikke dette Problemet er forskjellsbehandling. jeg skjønner at du mener at siden du betalte skal alle betale. 7036834[/snapback] Nei det mener jeg ikke, her legger du meninger i min munn Jeg har ikke en velstående familie, Heller tvert i mot. Foreldrene mine er skilt, så mor er aleneforsørger for to barn. Ikke enkelt å finansiere skloemateriell. Skolemateriellet som jeg må ha koster oppimot 5000 kroner! Jeg får stipend, men det dekker ikke halvparten engang. 7036834[/snapback] Hva med alle de som allerede har kjøpt bøker (ifjor) og som har budsjettert med å selge de nåværende bøkene sine og som ellers er i samme situasjon som deg. Det er greit, i utgangspungtet så har vi skulle betale, men når vi ser at det er mulig å få det gratis, så tar vi seff i mot. Det er fult mulig å gi alle som går videregående opplæring gratis skolemidler ved dette tidspungt. Så hvorfor vente i 3 år? 7036834[/snapback] Jeg vet ikke årsaken til at de fordeler det over 3 år, men regner med at det ble sagt av finans eller utdanningsministeren på releasedagen Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg gidder ikke redigere quetene så det blir slikt: 1 Quote - Jeg kommenterte det, se over. 2 Quote - Sorry, ble bare litt for engasjert. 3 Quote - Det skal jo skje en gang uansett, så hvorfor ikke nå? 4 Quote - Trengs vel ikke noe svar Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Nei til gratis skolebøker. "Gratis" medfører uansvarlighet, noe som vil gjøre at elevene behandler bøkene sine dårligere => økte totalkostnader. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Nei til gratis skolebøker. "Gratis" medfører uansvarlighet, noe som vil gjøre at elevene behandler bøkene sine dårligere => økte totalkostnader. 7037540[/snapback] NEI. Elevene vil skrive under en kontrakt. Den vil innebære at man må erstatte ødelagt materiell. Dette er en selvfølge da elever som kommer etter skal ha de brukte bøkene. (kunna ha vært bedre formulert, men gidder ikke tenke akkurat nå) Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) For opplysningens skyld: Med gammelt skolesystem, det vil si før kunnskapsløftet, så heter det: 1. klasse = grunnkurs, 2. klasse = videregående kurs 1 og 3. klasse = videregående kurs 2. Med nytt system: 1. klasse = vg1, 2. klasse = vg2 og 3. klasse = vg3. EDIT: Gikk litt rundt i hodet der. Endret 10. oktober 2006 av WizendraW Lenke til kommentar
morra Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Jeg skjønner hva dere mener, og selv synes jeg det blir litt dyrt å kjøpe bøkene selv. Kanskje litt OT, men likevel: Er det ikke sånn at vi som nå går på VG1 må kjøpe nye bøker de neste årene også? Mulig jeg har misforstått, men hvis Kunnskapsløftet blir innført i VG2 i 2007 og VG3 i 2008, så må man vel nødvendigvis ha nye bøker? Til sammen blir jo dette en del... Edit: Det er jo fint med gratis skolemateriell og slikt, men det med kontrakten og "love å behandle bøkene fint" tviler jeg på blir en suksess. Skulle noen liksom gå gjennom alle bøkene for å se om de var blitt behandlet slik de burde? Jeg vil heller si at de skal bruke pengene på noe mer fornuftig. Endret 10. oktober 2006 av morra Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Nei til gratis skolebøker. "Gratis" medfører uansvarlighet, noe som vil gjøre at elevene behandler bøkene sine dårligere => økte totalkostnader. 7037540[/snapback] NEI. Elevene vil skrive under en kontrakt. Den vil innebære at man må erstatte ødelagt materiell. Dette er en selvfølge da elever som kommer etter skal ha de brukte bøkene. (kunna ha vært bedre formulert, men gidder ikke tenke akkurat nå) 7037547[/snapback] Uansett hvor mye papirarbeid en velger å kaste inn i et slikt prosjekt så forandrer det ikke det faktum at en behandler sin egen eiendom best. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Uansett hvor mye papirarbeid en velger å kaste inn i et slikt prosjekt så forandrer det ikke det faktum at en behandler sin egen eiendom best. 7039406[/snapback] For engangs skyld tror jeg vi er enige. Det er jo bare å se på salmebøker, nynorskbøker og lignende som man får låne på skolen på videregående, eller alle bøkene fra ungdomsskolen. De er jo sjelden vakre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå