Gå til innhold

Skal kjøpe nytt AGP-skjermkort! o_O (Hjelp :D)

Vegard_G

Anbefalte innlegg

Heihei,

Jeg skal kjøpe meg ett nytt skjermkort, men er litt usikker på hva jeg bør velge

Jeg har strengt tatt kokt det ned til 2 reelle alternativer, Radeon X1600PRO og GF 7600GS.

Prisområdet mitt er 1000-1400kr, fordi at joda, jeg er en student og jeg er lutfattig.

Derfor har jeg også et AGP-hovedkort, som forøvrig er greit, og har en bra CPU, så jeg akter ikke å skifte dette ut med det første.

Jeg har sett litt rundt på nettet og hørt med venner, og det virker som om de fleste syntes at valget mitt bør helle over på 7600GS-kortet.

Problemet mitt videre da at de forskjellige versjonene jeg har sett av dette kortet så langt er;

• Gainward
  • MSI
  • XFX
  • Asus
  • Club3D

For å være ærlig aner jeg ikke hva forskjellen på kortene deres er, og prisen er sånn ca. det samme.

Etter det jeg har sett er det vel bare PowerColor og Sapphire som lager X1600PRO?

For øyeblikket kjører jeg ATI Radeon 9700SE (Jeg vet at det er dritt)

Jeg skal bruke kortet til å spille litt WoW (Prøver å slutte:p) og litt BF2, CS:S, AA og Zero Hour.

Noe hjelp til å velge hadde vært flott!

Takker på forhånd. :w00t:

Endret av Etern1ty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gaa for 7600GS kortet, det knuser vist X1600 kortet i de alleer fleste tilfellene.

XFX er vel de som produserer for nvidia (Sapphire for ATi) saa de har vel en mulighet for at har bedre rambrikker kanskje

hvis du ikke skal overklokke, kjoep det som er biligst.. er MAX 0-2% foskjell mellom produsenter...

Lenke til kommentar

Når f.eks nVidia eller ATI lanserer et nytt grafikkort lanserer de ikke bare grafikkprosessoren (GPU) - men også et referansekort med denne prosessoren sammen med minnet og hva ellers man måtte ønske å ha på dette kortet.

Tredjepartsprodusenter, slik som du lister opp pleier å kopiere referansedesignet fordi det er det billigste. Derfor er så si alle produsenter helt like, med unntak av farge og klistremerke på vifta/kjøleren. Men f.eks XFX er kjent for å overklokke kortene noe i forhold til referansen, og andre produsenter kan f.eks inkl. andre typer kjølere, slik som vifteløse kjølere.

Så, i hovedsak er alle kortene helt like med enkelte unntak av klokkefrekvensene. Det som er den største forskjellen er kanskje bundlen, altså hva du får med av programvare og spill. F.eks er Club3D sine kort helt etter referanse, samtidig de har den tynneste bundlen. Jeg tror det er nettopp disse to tingene som også gjør Club3D til det billigste merket blant tredjepartprodusentene. Bryr du deg ikke så voldsomt om du får med en masse spill og annet programvare du kanskje ikke vil ha bruk for, så er nok f.eks Club3D et godt alternativ.

XFX sine overklokkete kort koster som regel mye mer for en veldig liten overklokk. Hvorvidt du er villig til å betale store penger for å få et ferdig overklokket kort, er det du som må finne ut av.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen deres, jeg bestilte Gainward sin modell jeg, virket helt ok, og kostet ikke så mye at det gjorde noe heller ;)

Kan være jeg oc'er kortet littegrann, men ikke noe spes. mye.

Om jeg får en bundle med halvpopulære spill fra 2003 driter jeg tynt i, liksom.

Og ang. programvare, hva har vi uTorrent til? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...