mikie91 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Har akkurat byttet strømforsyning og flasha BIOS'en til mitt Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort. Etter at jeg byttet PSU, har jeg såvidt kommet meg opp på 2,2 Ghz (2,0 er standard, btw). Før har jeg klart å komme opp i 2,7 Ghz, men det ville den ikke nå. Vet noen om det ligger noen slags "klokkesperre" på den nyeste BIOS-versjonen til hovedkortet, eller er det CPU som har gått til h? Jeg pleide å kjøre stabilt på 2,55 GHz med VCore på 1,5125 og hadde ingen problemer med det, idle temp på ca. 31C, og ette r full load i 10 min. lå den på 40C. Det skjedde altså med en gang etter at jeg byttet PSU, men det nyttet altså heller ikke å bruke den gamle strømforsyninga. Hvis det kan være nyttig for noen, her er komponentene: CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice (Socket 939) HK: Asus A8N-SLI Deluxe (Socket 939, selvfølgelig) RAM: 4x Kingston ValueRAM 512 MB PC3200 GFX: Gainward Geforce 6600GT 256 MB PSU: Be Quiet! Straight-power 600W -Mvh. Mikael Søyland Endret 9. oktober 2006 av mikie91 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 La meg gjette; Etter flashing er det en eller annen innstilling som ikke er identisk fra før flashingen. Alternativt som du antyder - en begrensning i ny BIOS. Flash ned og se for å være sikker. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) man skal ikke flashe bios med mindre man absolutt maa (f.eks. stoette for din cpu, kritiske fix osv,) f.eks. har du en enkeltkjerne cpu, trenger du ikke flashe bios slik at det stoetter dobbeltkjerne (ikke foer du faar dobbeltkjernen uanz) Endret 9. oktober 2006 av Changis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 man skal ikke flashe bios med mindre man absolutt maa (f.eks. stoette for din cpu, kritiske fix osv,) f.eks. har du en enkeltkjerne cpu, trenger du ikke flashe bios slik at det stoetter dobbeltkjerne (ikke foer du faar dobbeltkjernen uanz) 7036660[/snapback] Det er din vurdering. Min vurdering går på risikoen ved flashing. Jeg vil heller ha produktet jeg har betalt for slik som produsenten ønsker at jeg skal ha det - med mindre det medfører begrensning for meg. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 hva skal du med stoette for en cpu du ikke har eller kommer til aa skaffe? (f.eks. FX60) kortet ditt funker jo som produsent oensker.. si du har en x2 4200+ hvorfor da ta unoedvendige risker ved aa oppgradere bios med eneste forskjell er at den naa har fikset en feil som kun rammet 3800+, bare fordi at du *vil heller ha produktet jeg har betalt for slik som produsenten ønsker at jeg skal ha det* ?? ofte kan eldre bioser vaere bedre en nye.. (ikke akkurat en brukbar sammenligning, men en psp med firmware 1.0/1.5 kan utrolig mye mer en en psp med FW 2.8) Noen forbedringer er ikke alltid positive.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 hva skal du med stoette for en cpu du ikke har eller kommer til aa skaffe? (f.eks. FX60) kortet ditt funker jo som produsent oensker.. si du har en x2 4200+ hvorfor da ta unoedvendige risker ved aa oppgradere bios med eneste forskjell er at den naa har fikset en feil som kun rammet 3800+, bare fordi at du *vil heller ha produktet jeg har betalt for slik som produsenten ønsker at jeg skal ha det* ?? ofte kan eldre bioser vaere bedre en nye.. (ikke akkurat en brukbar sammenligning, men en psp med firmware 1.0/1.5 kan utrolig mye mer en en psp med FW 2.8) Noen forbedringer er ikke alltid positive.... 7036751[/snapback] Jeg skriver selv at eldre bioser kan være bedre - les posten min, den står lengre opp.. Og sålenge jeg vil ta den risikoen det er å flashe en bios (som forøvrig er rimelig trygt sammenlignet med 10 år tilbake), så er det mitt call. Feiler biosflashingen får jeg nytt hk sendt fra butikk og jeg mister et par dager. Servere i prod flashes ikke, men hjemme/hobbypc flasher jeg så ofte jeg føler for. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 alt det er greit, ser bare ikke vitsen med aa flashe... aa resette derimot.. men saa er det vel ikke alle som finner en tilnaermet perfekt bios til sitt hovedkort (lekket fra ATI ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 alt det er greit, ser bare ikke vitsen med aa flashe... aa resette derimot.. men saa er det vel ikke alle som finner en tilnaermet perfekt bios til sitt hovedkort (lekket fra ATI ) 7036853[/snapback] Du mener Asus? Næh, de er stort sett sløve med biosene sine. Foretrekker Intel som hk lev. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) ASUS?? fornaermer du meg naa? Asus support har direkte loeyet meg opp i trynet (via mail) og viser total u-interesse for sine kunder med mindre du kjoeper top of the line hardware, dro dritten ut av kassen, ropte *ALDRI MER ASUS* og kjoepte meg et Sapphire A9RD580. Det klarer bedre OC en det gamle ASUS kortet, og det med stock voltage.. naa suger originallbiosen har jeg hoert (tror det er AWARD), men jeg fikk tak i en ATI Manta Reference board Bios (AMI) og maa bare si at dette kortet rocker! svine-enkelt aa overklokke med.. har bare stilt Asyc latency 9.0ns, preamble 6.0ns og limit @ 100mhz resten av minnet stiller kortet selv, og jeg har saa mange instillinger at jeg nesten kan stille hver eneste resistor individuelt (link i signatur til cpu-z) og back on topic, sjekk signaturen min for diverse linker og kalkulatorer til AMD OC edit: intel stoetter ikke AMD gjoer de? Endret 9. oktober 2006 av Changis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå