Kubin Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Først, ta en titt på denne vitsetegningen : http://www.uclick.com/feature/06/10/08/ta061008.gif Og så en titt på dette sitatet fra 2004 : Aiman al Zawahiri : "We thank God for appeasing us with the dilemma in Iraq and Afghanistan. The Americans are facing a dilemma in both countries: If they withdraw, they will lose everything; if they stay, they will continue to bleed to death." ---------------------------------------------- For en tid tilbake hadde VG et intervju med Michael Scheuer, som inntil nylig jobbet i CIA med nettopp å fakke Bin Laden. Scheuer har skrevet boka "Imperial Hubris: Why the West is Losing the War on Terror ". Her et innspill fra Scheuer som er verdt å tenke gjennom : "Scheuer, who has described the invasion of Iraq as a "hoped for, but unexpected, gift to bin Laden," says in Imperial Hubris: "U.S. forces and policies are completing the radicalization of the Islamic world, something Osama bin Laden has been trying to do with substantial but incomplete success since the early 1990s. As a result, I think it fair to conclude that the United States of America remains bin Laden's only indispensable ally." James Bamford, (...) says in his book, A Pretext for War: 9/11, Iraq, and the Abuse of America's Intelligence Agencies: "(...) their hope ( Al Qaidas ) was to draw Americans into a desert Vietnam, with bin Laden in the role of North Vietnamese president Ho Chi Minh." http://antiwar.com/horton/?articleid=6654 Og Paul Craig Roberts ( "assistant secretary of the U.S. Treasury for Ronald Reagan." ) : "Bin Laden does not want U.S. troops out. He wants to suck America in deeper in order to create revolutionary insurgency throughout the Middle East. "The Bush administration is moronic enough to oblige bin Laden." (Samme link) ------------------------------------- "You know who wants us to stay in Iraq right now? The al Qaeda wants us there because it recruits people for them. China wants us there. North Korea wants us there. Russia wants us there. We are depleting our resources, just like Russia depleted their resources in Afghanistan. The same thing is happening with the United States. We will have spent $450 billion by the end of this fiscal year. Now think, the first gulf war we spent $5 billion. We have spent $450 billion. Stay and we will pay, not only pay in dollars, in money; we are going to pay long term." http://www.alternet.org/blogs/themix/37707 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Foreløpig ser det stygt ut, i hvert fall i media. Det virker som om opprøret aldri stopper i Irak Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 En fin samling påstander, Kubin. Har du noe som underbygger påstandene også? Personlig er jeg av den oppfatning av at situasjonen er så vanskelig som den er fordi verdenssamfunnet lot det gå så forferderlig mange år uten å gjøre noe. Galskap som er skapt over lang tid, forsvinner ikke på et øyeblikk. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 En fin samling påstander, Kubin. 7036434[/snapback] Jeg vet ikke helt hva du ser som påstander som må underbygges. Hvis det er sitatet til Zawahiri så gå inn på linken. ( Der finner du også lignende fra Bin Laden. ) Ellers, om økonomi : "WASHINGTON—A new congressional analysis shows the Iraq war is now costing taxpayers almost $2 billion a week—nearly twice as much as in the first year of the conflict three years ago and 20 percent more than last year" http://www.truthdig.com/eartotheground/ite...cost_2b_a_week/ Og om ståa : "Last month, 776 U.S. troops were wounded in action in Iraq, the highest number since the military assault to retake the insurgent-held city of Fallujah in November 2004, according to Defense Department data. (...) ...with nearly 300 more in the first week of this month ..." http://www.newsday.com/news/nationworld/wo...worldnews-print Det har nesten ikke vært nevnt i media, men hele 25 amerikanske soldater har blitt drept de siste par ukene. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 "Last month, 776 U.S. troops were wounded in action in Iraq, the highest number since the military assault to retake the insurgent-held city of Fallujah in November 2004, according to Defense Department data. (...) ...with nearly 300 more in the first week of this month ..." http://www.newsday.com/news/nationworld/wo...worldnews-print Det har nesten ikke vært nevnt i media, men hele 25 amerikanske soldater har blitt drept de siste par ukene. 7037105[/snapback] Tallene dine samsvarer ikke... Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Uansett hvorda ndu vrir og vender på det JBlack, så gjør amerikanerne Bin Laden (om han fortsatt er i live) en gigantisk tjeneste. De gir opp sine egne menn for å forsterke det sinnsyke fundamentalistiske religiøse som foregår i troppene til Irak (om du kan kalle det noe så organisert). "All is fair in love and war" Jeg tviler på at det stemmer, for det Amerikanerne driver med nå er noenlunde rettferdig, noenlunde, at det er rett vil jeg aldri, aldri si meg enig i, men at det ikke er fullstendig feil, at de ikke bare a-bomber dem tilbake til steinalderen, skal de ha cred. for. Men det at de faller rett i en felle, da er det gått over i psykologisk krigføring, uten noen som helst slags form for overgang. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Tallene dine samsvarer ikke... 7038087[/snapback] "Wounded" betyr skadet. Sist måned 700 skadet. Så langt i Oktober : 300 til. Drepte : 25 i løpet av siste to uker. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Uansett hvorda ndu vrir og vender på det JBlack, så gjør amerikanerne Bin Laden (om han fortsatt er i live) en gigantisk tjeneste. 7038100[/snapback] Det var da svært så dogmatisk... De gir opp sine egne menn for å forsterke det sinnsyke fundamentalistiske religiøse som foregår i troppene til Irak (om du kan kalle det noe så organisert)."All is fair in love and war" Jeg tviler på at det stemmer, for det Amerikanerne driver med nå er noenlunde rettferdig, noenlunde, at det er rett vil jeg aldri, aldri si meg enig i, men at det ikke er fullstendig feil, at de ikke bare a-bomber dem tilbake til steinalderen, skal de ha cred. for. Men det at de faller rett i en felle, da er det gått over i psykologisk krigføring, uten noen som helst slags form for overgang. 7038100[/snapback] Problemet er at FN har latt det gå alt for langt tid uten å gjøre noe. Den negative situasjonen, sykdommen, som er skapt gjennom flere tiår med undertrykkelse og fravær av frihet og demokrati, den blir ikke bra igjen umiddelbart. Men det er en forutsetning for at situasjonen skal bli bra, at man fjerner de som står for undertrykkelsen. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det er riktig. Det som er synd er at verden ikke står samlet om dette. Hadde et samlet FN handlet, i stedet for USA alene, så hadde det vært mye vanskeligere å drive politisk propaganda som sier at USA er onde. Men nå for desverre fundamentalistene rettferddigjørende støtte for sitt USA-hat av 50% av den vestlige befolkningen i tillegg. Skal vi på sikt få en bedre verden så må undertrykkende regimer stoppes så tidlig som mulig. Helst uten makt, men med makt om nødvendig. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Man må jo nesten spørre seg hva som var grunnen til at kun USA foretok seg noe overfor Irak. For min egen del er jeg generelt skeptisk til slike solotokt som ikke har bred internasjonal støtte og oppslutning. Edit: Problemet i Irak nå, slik jeg har forstått det, er primært konflikten mellom de ulike muslimske gruppene. Endret 10. oktober 2006 av Aldrack Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hovedproblemet i Irak er nå indre strid, noe som preger og har preget hele regionen de siste 1100 år.. Det blir litt dumt når 16-åringer fra norge, som ikke har satt seg inn i historien på noe vis hopper på "USA er slemme og teite"-bølgen og kommer med "nyskapende" teorier rundt dette. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Det som er synd er at verden ikke står samlet om dette. 7038368[/snapback] Her gjelder det vel å være realistisk. Hvorfor var Saddam USA´s mann på (70 og) 80-tallet. Fordi han var til nytte. Tilsvarende, hvorfor fikk ikke Bush med seg resten av verden på invasjonen nå? Fordi for flere stormakter var det mer innbringende med situasjonen slik som den var. ( Noen stormakter - Kina, Russland - ser vel heller ikke mørkt på at USA får blø litt skikkelig nede i Irak. ) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 En fin samling påstander, Kubin. Har du noe som underbygger påstandene også? Personlig er jeg av den oppfatning av at situasjonen er så vanskelig som den er fordi verdenssamfunnet lot det gå så forferderlig mange år uten å gjøre noe. Galskap som er skapt over lang tid, forsvinner ikke på et øyeblikk. 7036434[/snapback] Så vidt jeg kan lese skriver ikke Kubin noe om hvorfor situasjonen er så vanskelig som den er, men om (mulige) konsekvenser for USA og (mulige) fordeler for al Qaeda. Det som er synd er at verden ikke står samlet om dette. Hadde et samlet FN handlet, i stedet for USA alene, så hadde det vært mye vanskeligere å drive politisk propaganda som sier at USA er onde.7038368[/snapback] Det er en viss sjanse for at om FN eller NATO eller vesten samlet hadde gått inn i Irak, isteden for bare USA (og UK, Australia, Sør-Korea, Italia og Polen), ville de ektreme fundamentalistene erklært hele vesten som Store Satan, isteden for bare USA.Hypotetisk situasjon selvfølgelig, men hadde det vært bedre om FN hadde stillingen blant de ytterliggående islamistene som USA har i dag? Men nå for desverre fundamentalistene rettferddigjørende støtte for sitt USA-hat av 50% av den vestlige befolkningen i tillegg. .7038368[/snapback] Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal tolkes som direkte hat. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal føre til direkte hat. Hadde kritikken mot USA enda vært saklig, men den store andelen kritikk er desverre langtfra saklig. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal føre til direkte hat. Hadde kritikken mot USA enda vært saklig, men den store andelen kritikk er desverre langtfra saklig. 7040906[/snapback] Er ikke USA det er noe galt med, det er jo Bush regjeringa som er splitter pine ute på jordet... har jo ikke gjort noe fornuftig siden han kom til styret, hva har han gjort? styrta den amerikanske dollar ned til helvete og skapt et helvetes blodbad i midtøsten... noen som kan komme med noe godt han egentlig har gjort? Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal føre til direkte hat. Hadde kritikken mot USA enda vært saklig, men den store andelen kritikk er desverre langtfra saklig. 7040906[/snapback] Er ikke USA det er noe galt med, det er jo Bush regjeringa som er splitter pine ute på jordet... har jo ikke gjort noe fornuftig siden han kom til styret, hva har han gjort? styrta den amerikanske dollar ned til helvete og skapt et helvetes blodbad i midtøsten... noen som kan komme med noe godt han egentlig har gjort? 7041086[/snapback] Ja, Midtøsten var en fredelig perle før bush kom til makten... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal føre til direkte hat. Hadde kritikken mot USA enda vært saklig, men den store andelen kritikk er desverre langtfra saklig. 7040906[/snapback] Er ikke USA det er noe galt med, det er jo Bush regjeringa som er splitter pine ute på jordet... har jo ikke gjort noe fornuftig siden han kom til styret, hva har han gjort? styrta den amerikanske dollar ned til helvete og skapt et helvetes blodbad i midtøsten... noen som kan komme med noe godt han egentlig har gjort? 7041086[/snapback] Det er et godt eksempel på hva jeg mener med 'langtfra saklig'. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Som "olefiver" skrev, så handlet ikke dette i utgangspunktet om *hvorfor* situasjonen er så vanskelig som den er, det handlet om at Bush har satt USA i en posisjon der landet blir tappet for krefter, mens fiender og konkurenter gnir seg i hendene. En kan jo også se på advarslene som ble gitt Bush-administrasjonen, om at det ville trenges større styrker for å stabilisere situasjonen etter invasjonen, og som ble glatt oversett. ------- "The Rejected Counsel of Military Leadership regarding the War in Iraq “It might be interesting to wonder why all the generals see it the same way, and all those that never fired a shot and are really hell-bent to go to war see it a different way.” Gen. Anthony Zinni, (Ret) U.S.M.C. " http://republicansforhumility.com/military.html Endret 10. oktober 2006 av Kubin Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Tviler ikke på at Irak er en hengemyr slik som Afghanistan var for Sojet. Problemet er gutteklubben rundt Bush Jr./Bush som fikk muligheten til å berike seg selv ved å dra med landet i en evig krig. Bare så synd at de ikke bare kunne stjele penger rett fra statsbudsjettet. Det hadde vært billigere for det amerikanske folket, som mister sine sønner og døtre, i tillegg til at USA er blitt mindre populært enn dritt på skoen. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Hahaha! JBlack du er kanskje den dummeste personen jeg har lest innlegg her inne noensinne.. Hva mente du i det hele tatt med den første posten din? Trist at uenighet eller motstand mot et lands politikk skal føre til direkte hat. thumbdown.gif Hadde kritikken mot USA enda vært saklig, men den store andelen kritikk er desverre langtfra saklig. Hva er det som er usakelig med innlegget hans! Du måalvrolig talt slute med den plukkinga ellers vil jo ikke folk ta deg seriøst lenger..! Det er jo helt vanvidd hvordan du driver på med å prøve å latterliggjøre både en og flere poster her. Tenk deg om litt og prøvå se det fra et annet perspektiv enn fra USA's regjering. Edit: Jeg vet ikkemange har sett den, men veldig anbefalt å se dokumentaren "iraq for sale". Kan kanskje forklare litt for noen av dere. Og ja JBlack, den er godt begrunnet med en kjent regissør, godt kjent med/innenfor business verdenen. Endret 10. oktober 2006 av daniel_984 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hahaha! JBlack du er kanskje den dummeste personen jeg har lest innlegg her inne noensinne.. Hva mente du i det hele tatt med den første posten din? 7041735[/snapback] Hvis du ikke skjønte hva jeg mente, hvordan kan du si at det er jeg som er dum? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå