Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Treg/ fryser ved oppstart av XP.

Anbefalte innlegg

Kjører WIN xp home. Ved oppstart før innloggingsbildet kommer, stopper oppstartsprosedyren i ca 1 minutt. Skjermen blir svart. Har testet begge minnemodulene(brikkene), 512MB pr modul, ved å starte med bare en modul av gangen. Da funker oppstarten helt ok. Men hvis begge modulene er på plass kommer pausen i oppstarten. Har kjørt Mem-testi ca 1 time, ingen feil ble rapportert. Brikkene har funket helt greit tidligere. (Etter hva jeg kan huske startet problemet da jeg lastet en spilldriver. Men jeg mener å ha fjernet denne igjen.) Noen sm har peiling?

Endret av agrani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les mitt innlegg om feilfindingsmetode i denne tråd!

Kimmer

7036276[/snapback]

Har prøvd safe mode, men ingen feilmeldinger kom. Det stod bare en markør og blinket på sort skjerm. Har NIS oppgradert versjon hvis det er problemet. Kan ellers si at alle oppdateringer er gjort. Rydder jevnlig med CC-cleaner. Virusscan kjørt.

Endret av agrani
Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!

I oppstartsmenyen til Windows forsøk gjenoppretting av systeminnstillinger, eventuellt reparasjon av Windows fra cd.

Sjekk også at minnebrikkene står i riktig spor.

Hilsen,

efikkan.

7037062[/snapback]

Har prøvd å gjenopprette til siste fungerende innstillinger el. noe sånt, det hjalp ikke. Rep. av Windows fra CD: Jeg satte inn win xp CD og prøvde å installere den, men fikk melding at WIN xp-cd var en eldre versjon enn installert programvare, ikke ordrett men noe sånt. Kanskje det er fordi SP2 er installert senere?

Minnebrikkene har jeg prøvd å omkalfatre flere ganger, hjalp ikke. Har etterpå fått , ved oppstartsprosedyren, en frys der "memory testin" foregår. Etter noen minutter sier testen OK til mine 512MB. Jeg skal nå prøve en løsning der jeg kjøper og bruker kun en brikke på 1 GB ram, dette pga testen som viser at alt er OK bare man bruker én modul, ikke to. Takker for forslag til løsninger så langt.

Endret av agrani
Lenke til kommentar

I oppstartsmenyen til Windows forsøk gjenoppretting av systeminnstillinger, eventuellt reparasjon av Windows fra cd.

Hilsen,

efikkan.

7037062[/snapback]

Har prøvd å gjenopprette til siste fungerende innstillinger el. noe sånt, det hjalp ikke. Rep. av Windows fra CD: Jeg satte inn win xp CD og prøvde å installere den, men fikk melding at WIN xp-cd var en eldre versjon enn installert programvare, ikke ordrett men noe sånt. Kanskje det er fordi SP2 er installert senere?

Minnebrikkene har jeg prøvd å omkalfatre flere ganger, hjalp ikke. Har etterpå fått , ved oppstartsprosedyren, en frys der "memory testin" foregår. Etter noen minutter sier testen OK til mine 512MB. Jeg skal nå prøve en løsning der jeg kjøper og bruker kun en brikke på 1 GB ram, dette pga testen som viser at alt er OK bare man bruker én modul, ikke to. Takker for forslag til løsninger så langt.

7043441[/snapback]

Hei igjen. Har installert 1 GB minne fra Adata + den gamle 256 MB fra Samsung. PCen er råkjapp i oppstarten. men pausen/frysen på ca minuttet er der fremdeles. Har defragmentert harddisk, ryddet disken fjernet temp-filer osv. Oppstarten funker heller ikke som normalt mer, med bare en modul i sloten. Noen som fremdeles har forslag til løsning? Legger til at det nå ikke er "memory testin" ved oppstart, det er jo fremgang.

Endret av agrani
Lenke til kommentar

Hilsen,

efikkan.

7037062[/snapback]

7043441[/snapback]

Hei igjen. Har installert 1 GB minne fra Adata + den gamle 256 MB fra Samsung. PCen er råkjapp i oppstarten. men pausen/frysen på ca minuttet er der fremdeles. Har defragmentert harddisk, ryddet disken fjernet temp-filer osv. Oppstarten funker heller ikke som normalt mer, med bare en modul i sloten. Noen som fremdeles har forslag til løsning? Legger til at det nå ikke er "memory testin" ved oppstart, det er jo fremgang.

7058295[/snapback]

LØSTE problemet med å deaktivere begge standard spillportenheter i enhetsbehandling. Men ved aktivering igjen av problemenheten oppstod et annet problem, nemlig USB-masselagringsenheten. Jeg avinstallerte først spillportenheten og for å rette på USB-enheten trakk jeg ut stikkkontakten mens Windows var aktiv, ventet i 3 minutter, koblblet til igjen og startet pc. Nå er alt OK.

Lenke til kommentar

Er du koblet i nettverk? Har du Norton antivirus/brannmur? Da kan maskinen i noen tilfeller "henge" i oppstarten mens xp søker etter nettverkstilkoblinger, usb-enheter, planlagte oppgaver, skrivere osv på nettverket. Google "speed up network browsing" for mulige løsninger på problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...