Gå til innhold

newbies listen.

wil

Anbefalte innlegg

noen er kanskje uenig med meg nå, men jeg synes at de som er nybegynner på linux, som også vil ha litt følelsen av å være i windows, så er nok Lycoris det valget som er enklest. i lycoris så er det enkelt partisjons valg og ganske fine ting. nesten som i windows. det er jo endel finere grafisk grensesnitt i lyscoris enn det er f. eks i noen av de andre linux distorene. har selv prøvd lycoris en liten stund. distroen var grei den, men den gikk litt for treigt på min maskin synes jeg. en av de finesene som var ganske bra var jo at det man kunne spille kabal under installasjonen. nå har jeg ikke holdt på med linux noe særlig lenge, men jeg synes at red hat også har begynt å komme seg med finere grafisk grensesnitt. spesielt red hat 8.0 de distroene som jeg kan anbefale er: Red Hat 8.0 og Lycoris.

dette er et lite hint for newbies. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd Mandrake?

Før du anbefaler noe så anbefaler jeg å prøve mer en to distroer iallefall, og det å begrunne anbefalingen er heller ikke så dumt.

Nå skal det være på det rene at jeg ikke har prøvd SuSE på en stund, og debian og gentoo har jeg heller ikke vært borti, så derfor er nok også mine anbefalinger ikke bestandig så objektive som dem burde vært.

Lenke til kommentar

Er enig i det BlueEagle sier. Man kan gjerne si at en distro passer for en selv, men sålenge en ikke har prøvd andre så bør en passer seg for å si at det er den beste. Og så må man ta i betraktning at mye har skjedd med linux og de forskjellige distribusjonene de siste årene. Suse som jeg syns var veldig bra for noen år siden passer meg kanskje ikke like bra nå, og motsatt (et eksempel, liker Suse jeg :smile:) Mandrake som ikke gikk så veldig fint på min maskin er ikke dårlig av den grunn. Det er mest sannsynlig på grunn av min maskin og at jeg følte den ikke passet meg. Derfor velger jeg andre. Smak-sak. Man bør velge utifra hva man liker, og hva man trenger (man kjører ikke RedHat 8 på en P100 som skal fungere som router liksom). Jaja, bare litt tanker der. Håper jeg ikke kom helt på villspor...(hva handlet denne tråden om igjen??)

Lenke til kommentar

jeg kom jo ikke med synspunkter om hva som var den beste distroen, men jeg kom bare med noen anbefalinger. for å ha sagt det jeg har prøvd mandrake 9.0 den var ikke så lik windows synes jeg. jeg er jo enig i at man ikke kjører red hat 8.0 på en pentium 100, og jeg har forstått det at når man først prøver linux så prøver man det gjerne på en testmaskin først. som jeg selv gjør. har red hat nå på en testmaskin. kjempe bra den distroen.

det er jo klart at man må velge utifra hva man liker og hva man trenger. det kommer også an på hva man har lyst til å lære.

Lenke til kommentar

Ja, men det er synd. Tror mange misforstår hva Linux egentlig er og tror det er "noe kult jeg kan imponere vennene mine med", og med en gang de møter motgang så gir de opp og klager på hvor teit Linux er, og hvorfor går det ikke an å gjør sånn å sånn...sånn som i Windows! Tingen er at Linux er VELDIG forskjellige fra Windows, både i utseende og virkemåte. Og det er kanskje ikke så rart når en ser på hvor de kommer fra. Et fra et maksykt, pengegriskt konsern :smile: Litt komisk. Men hvert til sitt bruk sier jeg! Ikke alle bør prøve seg på Linux (og kanskje motsatt? :grin:)

Lenke til kommentar

Synes det er fint at de forskjellige Linux distroene prøver å gjøre ting litt enklere jeg.

Prøvde Linux for noen år siden (4-5 år), men ga opp. Jeg forsto ikke hva jeg kunne bruke dette til!

Lastet ned Lycoris, RedHat, og Mandrake (siste versjoner) for et par uker siden, og må si at ting har virkelig gått fremover !!!! :smile:

Når det gjelder alle de der ute som mener at man ikke lærer "nok" av en brukervennlig Linux-distro vil jeg bare minne på at det er mange som ikke lærer noe som helst dersom "hinderet" er for høyt.

Jeg har holdt på med data i mange år, og tør å påstå jeg kan en del, og dersom Linux skal være så vanskelig at folk med mye erfaring synes dette er vanskelig å bruke (ikke det samme som å sette opp!), så ville jeg hatt problemer med å anbefale vennene mine en PC-basert løsning med Linux som OS. Jeg ville simpelthen ikke hatt flere venner etter en stund.....

Har holdt på noen timer nå i Mandrake, og begynner å få en følelse av å beherske maskinen, og å finne frem til de forskjellige programmene. LIKER Mandrake best av de distroene jeg har prøvd. (Lycoris_build 56, og 60/ Redhat8.0/ Mandrake9.0)

-PKA-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...